Te knap misschien wel, want TSI motor problemen zijn meer regel dan uitzondering, vooral bij blokken van voor 2014. De TSI motoren van na dat jaar staan bekend als redelijk betrouwbaar en bij de blokken van na 2016 zijn eigenlijk geen structurele problemen meer bekend.
Maar ook bij de andere motoren met een grotere inhoud doen zich TSI-motorproblemen voor. Zo hebben de 1.2, 1.4, 1.8 en 2.0 liter motoren vooral last van problemen met de distributieketting. Een distributieketting zal na verloop van tijd altijd iets langer worden.
Bent u in het bezit van een Skoda, Volkswagen, Seat of Audi (1.2 TFSI) met een 1.2 TSI motor en hoort u bij de start of bij het optrekken een ratelend geluid? Dan wijst dat op typische 1.2 TSI problemen. Dit heeft te maken met een falende distributieketting / distributiekettingspanner.
Van autodealers verneem ik dat zo'n motor makkelijk de 400.000 km moet kunnen halen bij normaal gebruik. Ook zouden auto's met dergelijke motoren na dienst doen in West-Europa nog jaren doorrijden in Oost-Europese landen tot zo'n 400.000 tot 600.000 km.
De nieuwere generatie EA-211 heeft een distributieriem, en kent daardoor minder problemen. deze 1.2 TSI motor is te herkennen aan de motorcode die begint met CJZ.
Het grote voordeel van een 1.4 TSI motor is de combinatie van een relatief zuinige motor die toch flink wat vermogen levert. Om dit mogelijk te maken bevat de 1.4 TSI motor een turbo en een mechanische compressor. De turbo vergroot het vermogen bij hoge toeren en de mechanische compressor bij lage toeren.
De TFSI bij Audi, en TSI bij VW, Seat & Skoda (1.8 en 2.0 turbo) motoren gebruikt vanaf 2008 hebben een lagere olieschraapveer (1,5mm), wat voor minder wrijving en dus minder verlies zorgt, maar door de kleinere boringen (er is immers minder hoogte voor een grotere boring/grotere diameter) te snel verstoppen.
Een gedownsizede lichte drie cilinder is dus prima geschikt bij niet al te intensief gebruik, en mag u daar zoals van elke benzine motor een minimale levensduur van verwachten van minstens 250.000 km.
De 1.2 motor, net als de 1.4, kent grote problemen met de distributieketting. Zo'n ketting zou een heel autoleven mee moeten gaan, maar deze kettingen halen zelden de 100.000 km. Dit is voor bezitters van auto's met deze motoren niet zo fijn, want distributiekettingen zijn een stuk duurder dan distributieriemen.
Het overmatige olieverbruik komt voor bij Audi TFSI-motoren vanaf 2008 die (meestal) meer dan 100.000 kilometer hebben gelopen. Het probleem is ook aanwezig bij de 1.4 TSI, 1.8 TSI en 2.0 TSI motoren van VW, Skoda en Seat.
Turbo Stratified Injection. Maximale kracht en een minimaal verbruik, dat typeert onze TSI-benzinemotoren. Want de motorinhoud mag dan kleiner zijn, door directe inspuiting is de motor een stuk krachtiger.
Toyota (incus Lexus/Daihatsu en Subaru) en Honda staan al jaren strak bovenaan in de betrouwbaarheid onderzoeken. 2e hands kun je zeker het beste voor een Jap gaan. Toyota (incus Lexus/Daihatsu en Subaru) en Honda staan al jaren strak bovenaan in de betrouwbaarheid onderzoeken.
Een aantal Volkswagen modellen zijn uitgerust met een distributieketting. In principe heeft een distributieketting dezelfde functie als een distributieriem, alleen is de ketting gemaakt van gehard staal. De distributieketting slijt hierdoor minder snel en gaat een stuk langer mee.
Wat is het verschil tussen TSI en TFSI? De termen TSI en TFSI betekenen hetzelfde, alleen gebruikt Volkswagen de term TSI en Audi de term TFSI.
Hoge druk inspuiting; FSI en TSI
Twincharched (TSI) betekent dubbel geladen wat wil zeggen dat de brandstof op druk wordt gebracht met een compressor én een turbo. Hierdoor wordt een nog beter mengsel verkregen die voor een nog betere en zuinige verbranding zorgt.
Benzine met een octaangetal van 95 is de geschikte brandstof voor deze auto. Dat geeft de fabrikant zelf aan. In het instructieboekje staat verder: " De wagen kan met benzine worden getankt, die een hoger octaangetal heeft dan de motor nodig heeft.
De Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo en het milieu
De nieuwe 1,5-liter benzinemotor verschijnt later dit jaar ook in een minder krachtige variant. Die motor is goed voor 130 pk en beschikt over een zogenaamde 'zeil-functie', zoals we die van elektrische auto's kennen.
BlueMotion is een term van autofabrikant Volkswagen voor zuinige motortechnologie. Een Volkswagen met BlueMotion Technology heeft doorgaans een stop-/startsysteem, een zuinige TSI-benzine- of TDI-dieselmotor.
Bij normaal gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3 of 4 cilinders. Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten. Let wel van de betreffende auto op de toegestane kogeldruk volgens opgave autofabrikant.
En de winnaar is
Maar welke auto kan nou eigenlijk het meeste aantal kilometers maken? Dat is… de Skoda Octavia! Deze auto is uitgeroepen tot de grootste kilometervreter door de Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), onderdeel van het Britse ministerie van Transport.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Sommige T(F)SI-motoren van het V.A.G.-concern staan bekend om het verbruiken van relatief veel olie. Een aantal motoren waarbij dit onder andere vaker voorkomt zijn de 1.8 en 2.0 TFSI motoren van 2008 t/m 2012, maar naast deze motoren kan het ook bij andere modellen voorkomen.
Bepaalde Audi/VAG (en aanverwante merken) motoren hebben de afgelopen jaren een nogal negatieve reputatie opgelopen. Dat betreft met name de TSI en TFSI motoren die ná de FSI versie, zoals gemonteerd in uw Octavia, op de markt zijn verschenen.