Pak een dunne metaalboor en gebruik deze om een klein gaatje te maken in de kop van de schroef. Gebruik een dikkere metaalboor en boor de gehele kop van de schroef weg. Werk het achtergebleven gat af met plamuur en laat dit drogen. Schilder het plamuur eventueel over en uw muur (of ander oppervlak) is weer als nieuw.
Plaats de bit in de schroefkop en boor de schroef in. Draai de draairichting om en draai de schroef los. Boor met een dunne metaalboor een gaatje in de kop. Boor vervolgens met een dikkere metaalboor de volledig schroefkop weg.
Voor het verwijderen van een bout kunt u een boutvlakfrees gebruiken. De Dormer P100 is hier speciaal voor ontworpen.
Markeer het midden van de bout om hem te verwijderen.
Plaats het puntige uiteinde van een spijker in het midden van de gebroken bout en sla daarna met de hamer op de spijker. Op deze manier markeer je het midden van de gebroken bout. Nu kun je in de bout boren zonder dat de groeven van de bout beschadigen.
Pak een andere schroevendraaier.
Als de schroef een versleten kop heeft kun je hem het beste proberen te verwijderen met een andere schroevendraaier. Probeer eerst een kortere schroevendraaier met een dikkere kop te gebruiken. Oefen neerwaartse druk uit en probeer de schroef langzaam te verwijderen.
Stappenplan schroef uitboren met metaalboor
Pak een dunne metaalboor en gebruik deze om een klein gaatje te maken in de kop van de schroef. Gebruik een dikkere metaalboor en boor de gehele kop van de schroef weg. Werk het achtergebleven gat af met plamuur en laat dit drogen.
De bout verwarmen om hem los te krijgen. Verwarm de bout met een propaanbrander als je hem nog steeds niet los kunt krijgen. Als je met behulp van de verlengde ringsleutel geen beweging in de bout kunt krijgen, dan is het tijd om de bout los te proberen te krijgen met behulp van warmte.
Je hebt speciale 'grip' boortjes welke je tegen de klok in laat draaien met een boormachine. Hierdoor krijg je de imbusboutjes meestal weer los. Je kan er ook een sleufje in dremelen waardoor je hem met een rechte schroevendraaier eruit kan draaien.
Voor metrische (M) en metrisch fijne schroefdraad (MF) is er een gemakkelijke vuistregel. Namelijk de nominale maat van de schroefdraad dient verminderd te worden met de spoed. Dus bij een M6 schroefdraad die een spoed heeft van 1 mm zal de voorboordiameter worden 6-1=5 mm.
Wanneer de roest de schroefdraad van de bouten en moeren heeft bereikt, dan is er geen betere manier om het los te maken dan WD-40 Specialist Super Kruipolie. Breng het aan op de bout en tik er vervolgens met een hamer op. Dit helpt de kruipolie om de bout los te maken zodat je deze gemakkelijk kan verwijderen.
Als je geen platte schroevendraaier hebt, kun je eigenlijk ieder plat voorwerp gebruiken om de schroef te verwijderen. Gebruik een kaart. Probeer een plastic kaart zoals een creditcard te gebruiken om de schroef los te draaien. Zet de rand van de kaart in de groef en draai tegen de klok in om de schroef los te maken.
Methode #3: pluggen met een schroef verwijderen
U schroeft de kleine schroef dan een klein stukje de plug in, waarna u de plug er zo uit kunt trekken, eventueel met behulp van een nijptang of de achterkant van een hamer. U dient bij deze methode wel voorzichtig te werk te gaan om de muur niet te beschadigen.
Het gebeurt iedereen wel een keer: een schroef die dolgedraaid raakt. Een dolgedraaide schroef kan door twee dingen ontstaan: door kapot schroefdraad of een kapotte schroefkop. En in beide gevallen is de schroef nauwelijks nog fatsoenlijk los te draaien met een schroevendraaier.
Het zit namelijk nogal vast, en wil nix forceren. linksom. dus tegen de klok in (=linksom)? linksom.
Spray het verroeste oppervlak in met WD-40, spray genoeg zodat goed kan intrekken. Laat het ongeveer 10 minuten intrekken. Het product zal snel in het onderdeel kruipen en je helpen het onderdeel los te maken. WD-40 Multi-Use Product verwijdert geen roest, maar beschermt alles wel tegen roestvorming.
Borgmoeren zijn moeren met een veiligheid. Dit is een veiligheid die ervoor zorgt dat de moer niet zomaar los kan raken. Dit maakt dit model zeer geschikt om te gebruiken bij bevestigingen waar veel trillingen zijn. Er zijn ook borgmoeren te bestellen die voorzien zijn van een blauwe ring.
Schuin tikken met een heel klein puntbeiteltje of een drevel. Je kunt met een klein punttangetje of een passer erin en dan de boor terug draaien net zolang tot je de boor eruit hebt meestal lukt dit wel.
Koperbortseltje (of voorsichtig met staalborsteltje) en onvetter (wasbenzine) en goed afnemen/droogwrijven met een doek, liefst iets van badstof ofzo vanwege de polige structuur. Oude tandenborstel en een beetje wasbenzine.
Bij een tap denk je in eerste instantie aan het gereedschap waarmee je schroefdraad snijdt. Een linkse tap snijdt echter geen schroefdraad, maar zet zich door de tapse vorm en vertanding volledig vast in een cilindervorm. Doordat de tap linksom draait, zet ze zich per rotatie vaster en vaster in het materiaal.
Re: Hoe hardnekkige primer verwijderen
Gaat niet vanzelf, maar borstelen met een stugge penseel of een oude tandenborstel. Ik zou wel even op een afvalstukje van hetzelfde plastic proberen of er geen rare dingen gebeuren.
Re: Dolgedraaide schroeven weer grip geven
Een twee componentenlijm in het gaatje spuiten en dan het schroefje er in. Evt. het schroefje vooraf licht invetten zodat je het later weer los kunt krijgen. Een hollewandplug kan ook een optie zijn.
Meng een kilo soda met een kilo groene zeep en 10 liter water, waarna je het indikt met maïszetmeel. Breng dit mengsel aan op de houten ondergrond en laat het enkele uren intrekken. Hierna haal je de pap weg en spoel je het geheel grondig na. Zo haal je meerdere lagen verf weg.