De benzinemotor van de Canta (type 1 & 2) is alleen vrijgegeven voor gebruik met loodvrije benzine met een pomp-octaangehalte (RON) van 86 of hoger (een research-octaangehalte (PON) van 91 of hoger). Tanken dient plaats te vinden in een goed geventileerde ruimte en met uitgezette motor.
Staat uw merk er niet tussen en wordt nabij de tankklep of in het instructieboekje niets gezegd over E10? Dan adviseren wij u, uw leverancier te vragen of uw voertuig geschikt is voor E10. Indien u niet weet of uw voertuig geschikt is voor E10, adviseren wij u een benzine E5 met zelfde of hogere octaangetal te tanken.
Wat heb je nodig? Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken. Dit wel zonder dat je er meer voordeel uithaalt, je zal enkel meer betalen. Maar SP 95 tanken in een wagen met een motor uitgerust voor SP 98 is te vermijden.
Je kunt niet alleen in het instructieboekje van jouw auto vinden welke brandstof er in de auto moet, maar ook op het klepje voor de tankdop.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
In alle auto's waarmee je E10 kunt tanken, kun je ook E5-benzine tanken. Daarnaast zijn er, zoals je hierboven las, auto's die uitsluitend op E5-benzine (of Super Plus 98) rijden. Buiten het lagere ethanolgehalte, bevat E5-benzine volgens de fabrikant additieven die goed zijn voor je motor.
Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine. De benzine kan zelfs schadelijk zijn voor je auto.
Ja, dat mag zeker.
Met ingang van oktober 2019 is Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine is vanaf die datum verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10).Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
En een te hoog watergehalte in de brandstof kan er voor zorgen dat de alcohol met het water neerslaat en op de bodem van de tank nestelt. Dit mengsel is corrosief voor metalen, en dat wil je niet. Tank je dus Euro95 (E10) tankt maar weinig rijdt, kan dat slecht zijn voor de tank en/of brandstofsysteem van je auto.
De gemiddelde oldtimer loopt prima op benzine met 5 procent bio-ethanol. De overstap van E5 naar E10 is voor sommige klassieke auto's en motoren funest. Oldtimer auto's en motoren zijn niet altijd bestand tegen benzine die voor 10 procent bestaat uit bio-ethanol.
Welke brandstof kan ik tanken met mijn motorfiets? De meeste moderne (injectie) motorfietsen zijn geschikt voor het gebruik van E10. Echter adviseren wij persoonlijk nog altijd een E5 brandstof te tanken waar mogelijk.
Als de tank bijna leeg is, is er meer ruimte voor vocht om te condenseren. Als dit vocht bevriest, kan het de brandstofleidingen blokkeren en het brandstofsysteem beschadigen. Door de tank minimaal tot 5 liter gevuld te houden, vermindert dit het risico op bevriezing.
Duitsland: E10 wordt op grote schaal aangeboden in Duitsland maar ook Euro 95 is nog goed verkrijgbaar. E10 wordt aangeduid als Super E10 of Super 95 E10. Euro 95 heet in Duitsland Super of Super 95 of ook wel Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper.
Euro 95 (ook wel: Sans Plomb 95/SP95/Eurosuper). Deze brandstof is bij de meeste tankstations vervangen door E10 (Sans Plomb 95-E10/SP95-E10), dus langs de snelwegen zult u meer E10 aantreffen dan Euro 95. E10 is een loodvrije benzine met octaangetal 95.
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Dus waarom het prijsverschil? Nee, het zijn geen belastingen die het prijsverschil tussen Euro 95 en Euro 98 verklaren. De duurdere prijs van Euro 98 komt simpelweg door het fabricageproces: hoe hoger het gewenste octaangetal, hoe meer brandstof je moet verwerken. Zo makkelijk is het!
Voor elke benzinemotor
Ook heeft het een octaangetal van 98, waardoor de motor van uw voertuig beter presteert in zwaardere omstandigheden. Uw voertuig kan alles aan dankzij deze brandstof.
Bio ethanol kan met name rubbers, keerringen en andere – slijtage gevoelige – onderdelen aantasten. Deze problemen ontstaan natuurlijk niet nadat je een keer E10 hebt getankt, maar zeker op de langere termijn kan Bio-Ethanol het brandstofsysteem van je motor aantasten.
Per ongeluk een keer E10 tanken is zeker niet schadelijk voor je auto. Pas wanneer je vaker E10 tankt kan het zo zijn dat dit problemen kan veroorzaken, mits je auto niet geschikt is voor E10!
E10 wordt Super E10 of Super 95 E10 genoemd. Euro 95 wordt Super of Super 95 in Duitsland of Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd.
In Duitsland wordt de brandstof aangeduid met E10 en in Frankrijk heet het SP95-E10, waarbij SP staat voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor de bijmenging van 10 procent bio-ethanol.
E5 betekent dat er maximaal 5 procent ethanol in zit, maar in de praktijk zit er vaak géén ethanol in Euro 98. Dat octaangetal is dus de reden waarom je 98 wilt, maar ook de reden waarom het duur is. De prijzen van reguliere Euro 95-benzine zakken dus harder dan die van de premium brandstoffen.