Er is sprake van de marktvorm monopolistische concurrentie als er veel aanbieders zijn die een heterogeen product aanbieden. Voorbeelden: kledingwinkels, restaurants en de markt van frisdrank. Monopolistische concurrentie is een marktvorm die kenmerken heeft van de marktvormen monopolie en volkomen concurrentie.
We spreken van monopolistische concurrentie of monopolistische mededinging als er op een bepaalde markt veel aanbieders zijn die ongeveer hetzelfde kernproduct of dienst verkopen (= homogene producten). Denk aan broeken, koffiebonen, caravans, maar ook onlinemarketingdiensten, pizzeria's of goede doelen.
Vaak genoemde voorbeelden van industrieën met monopolistische concurrentie zijn de volgende: Supermarkten . Restaurants, bijvoorbeeld fastfoodketens. Detailhandel in kleding en schoeisel, bijvoorbeeld schoenenwinkels.
Een voorbeeld van een monopolistische concurrentie is de televisiemarkt. Er zijn veel televisieproducenten, maar een paar grote. Deze hebben ieder hun kenmerken wat een bepaalde doelgroep aantrekt. Een ander voorbeeld is de cola markt met Coca Cola en Pepsi als grootste bedrijven.
Starbucks kan worden beschouwd als een oligopolie omdat het de markt voor koffie en aanverwante dranken domineert. Het heeft slechts een paar grote concurrenten en veel kleinere die geen invloed hebben op de mate waarin het de markt controleert. De belangrijkste concurrenten zijn Dunkin Donuts en McDonalds.
Nike, Starbucks en KFC opereren in een monopolistische concurrentiemarktstructuur , waar veel bedrijven gedifferentieerde producten aanbieden en concurreren om marktaandeel met unieke branding en productaanbiedingen. Daarom is het juiste antwoord optie 1 Oligopolie.
Oligopolie. Fastfoodrestaurants zoals Chipotle, Taco Bell en Starbucks opereren in een oligopolistische marktstructuur. Een oligopolie wordt gekenmerkt door een paar dominante bedrijven die vergelijkbare producten aanbieden.
Coca Cola is een voorbeeld van oligopolie . Coca Cola en Pepsi domineren de markt. Ze bieden beide vergelijkbare producten en de prijzen zijn ook erg vergelijkbaar.
Feitelijk monopolie: er is sprake van een feitelijk monopolie als één bedrijf alle concurrenten uit de markt heeft gewerkt, met behulp van een technologische voorsprong of een patent of octrooi (= wettelijk alleenrecht om gedurende een bepaalde tijd een product te maken). Denk hierbij bijvoorbeeld aan medicijnen.
De woningmarkt is een voorraadmarkt; in Nederland wordt per jaar niet meer dan anderhalf procent aan de woningvoorraad toegevoegd. Alleen daardoor al kan het aanbod zich niet direct aan een veranderende vraag aanpassen.
Met veel fastfoodrestaurants bevinden Wendy's en McDonald's zich in een monopolistisch concurrerende markt . Als "monopolies" heeft elk iets unieks dat klanten aantrekt.
Een monopolistisch concurrerend bedrijf , zoals Chick-fil-A, stelt zijn prijs en hoeveelheid vast op basis van het maximaliseren van zijn winst. Dit betekent dat ze een combinatie van prijs en hoeveelheid kiezen die hun inkomsten maximaliseert en hun kosten minimaliseert. Op de korte termijn kan Chick-fil-A zijn prijs aanpassen om zijn winst te maximaliseren.
Eindantwoord: De hotelindustrie is eerder een monopolistische concurrentie dan een oligopolie. Bij monopolistische concurrentie zijn er veel bedrijven die gedifferentieerde producten aanbieden, en elk bedrijf heeft enige controle over de prijsstelling en ondervindt concurrentie van andere bedrijven.
Er is sprake van de marktvorm monopolistische concurrentie als er veel aanbieders zijn die een heterogeen product aanbieden. Voorbeelden: kledingwinkels, restaurants en de markt van frisdrank. Monopolistische concurrentie is een marktvorm die kenmerken heeft van de marktvormen monopolie en volkomen concurrentie.
De industrie wordt gezien als monopolistisch omdat de bedrijven onafhankelijk productiebeslissingen kunnen nemen en nieuwe bedrijven gemakkelijk de markt kunnen betreden. Gemakkelijke toetreding en uittreding tot de koffiemarkt zijn mogelijk vanwege de lage kosten van het opzetten van een koffiebedrijf.
Antwoord en uitleg: Omdat er in de praktijk geen sprake is van volmaakte concurrentie, is een 24/7 sportschool een voorbeeld van monopolistische concurrentie .
De NS heeft een monopolie op vrijwel het gehele Nederlandse spoor. Een doorn in het oog van concurrerende vervoersbedrijven, die de markt willen openbreken.
Aardgas-, elektriciteitsbedrijven en andere nutsbedrijven zijn voorbeelden van natuurlijke monopolies. Ze bestaan als monopolies omdat de kosten om de sector te betreden hoog zijn en nieuwe toetreders niet in staat zijn om dezelfde diensten te leveren tegen lagere prijzen en in hoeveelheden die vergelijkbaar zijn met die van het bestaande bedrijf.
Een voorbeeld van een oligopolistische markt: de supermarkten. Er zijn slechts een paar grote supermarkten die de markt domineren. Omdat er maar een paar supermarkten zijn, zijn de consumenten goed is staat om de aanbieders te vergelijken. Bovendien kunnen de concurrerende supermarkten elkaar goed in de gaten houden.
In een oligopolie is slechts concurrentie tussen een klein aantal bedrijven. Er is sprake van veel marketing en reclame. Een voorbeeld is de markt voor smartphones. Deze wordt door slechts een handjevol bedrijven beïnvloedt, zoals Apple, Samsung, LG en Huawei.
De FTC portretteert Amazon als een monopolie door de relevante markt te beperken tot ‘online superstores’. Die definitie beperkt Amazons concurrenten op handige wijze tot Walmart en Target.
De marktstructuur waaronder Netflix opereert is een oligopolie. In een oligopolie zijn er een paar bedrijven die de hele markt controleren . In de streamingmarkt zijn Netflix, Hulu en Amazon de belangrijkste concurrenten.
Chipotle heeft echter geen monopolie op fast-casual Mexicaans eten . Het moet het opnemen tegen nauwe concurrenten, zoals Qdoba Mexican Eats en Moe's Southwest Grill. Voor investeerders kan de belangrijkste overweging de structuur van het bedrijf zijn.
Burger King ondervindt concurrentie van McDonald's en Wendy's en van ondernemende zakenlui die denken dat ze winst kunnen maken door een nieuwe hamburgertent te openen. Vanwege deze feiten spelen concurrentiekrachten een grote rol in monopolistische concurrentie.
De pizzamarkt is een monopolistische, concurrerende sector omdat de aangeboden producten zeer gedifferentieerd zijn (bedrijven onderscheiden hun pizza's op basis van hun fysieke kenmerken, zoals ingrediënten, presentatie en verpakking) en daarom hogere prijzen vragen aan consumenten.