Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden.Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
Welke banden slijten sneller voor of achter
De banden die op de voorkant van de auto zijn gemonteerd slijten over het algemeen sneller dan de achterste banden.
Banden op de aangedreven as slijten het snelst vanwege de krachtoverbrenging, het vermogen en het koppel. Dit geldt zowel voor voertuigen met voorwielaandrijving als voor voertuigen met achterwielaandrijving. De voorbanden hebben het meest te lijden omdat de meeste auto's voorwielaandrijving hebben.
Voor wie een minimale slijtage prioriteit heeft is de Michelin, de Semperit, de Continental of de Esa+Tecar de beste keuze.
De beste band uit de test op dit onderdeel, de Kumho, heeft een te verwachten levensduur van 69.300 km. De Goodyear zit daar vlak achter met 68.800 km. Daarna volgen de Continental en de Michelin beide met 60.300 km.
Michelin Defender LTX : Door gebruik te maken van geavanceerde loopvlakcompounds en een symmetrisch loopvlakpatroon, kunnen Michelin Defender LTX-banden een duurzaamheid van topklasse en langdurige prestaties leveren. Ze bieden een kilometergarantie van maximaal 70.000 mijl.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Dit zijn banden gemaakt door fabrikanten die naast hun eigen merk alternatieven leveren. Bijvoorbeeld Michelin maakt naast Michelinbanden ook de merken Kleber, BFGoodrich en Tigar.
All season banden gemiddeld tussen de 50.000 en 70.000 kilometer mee. Deze schatting kan variëren afhankelijk van diverse factoren zoals rijgedrag, onderhoud en de kwaliteit van de banden. Je snapt natuurlijk wel dat wanneer je rijstijl erg sportief is, de slijtage sneller en groter is.
Het slijtagepercentage van een autoband hangt sterk af van het type band, de rijstijl en de omstandigheden waarin gereden wordt. Gemiddeld slijt een band ongeveer 0.1 mm per 1.000 kilometer.
Een te hoge bandenspanning zorgt voor te weinig aanraking met het wegdek. Te hard rijden en/of verkeerd gebruiken auto: Als u erg hard rijdt zal er meer wrijving met het wegdek ontstaan, waardoor de banden meer zullen slijten. Ook wanneer u hard remt en optrekt ontstaat er meer wrijving en dus meer slijtage.
In landen met het stuur links zijn linkerbochten meestal krapper dan rechterbochten, en net als een atleet op een atletiekbaan legt de rechterband, aan de buitenkant, meer afstand af, wat meer slijtage veroorzaakt dan links!
Slijtage op het loopvlak van de band
Slijtage komt ook voor in het midden van de band. Als uw banden op deze plek zijn versleten, heeft u hoogstwaarschijnlijk minder grip op de weg. Dit kan komen omdat de bandenspanning te hoog is. Laat uw bandenspanning dan even nakijken.
Als je nieuwe banden nodig hebt, kies dan banden met een profiel op de schouder dat grotere blokken (en minder groeven) heeft. Die hebben minder last van cupping.
Gripverlies op de voorbanden is door de bestuurder beter onder controle te houden door middel van het stuurgedrag. Gripverlies op de achterbanden is vrijwel niet onder controle te houden en dient dus gecreëerd te worden door de beste banden.
Over het algemeen worden Michelin allround banden iets beter beoordeeld (83%) dan Continental (70%). In dit specifieke geval heeft de Michelin CrossClimate 2 een betere beoordeling van 93% in vergelijking met 77% van de Continental AllSeasonContact.
De topperDeze band komt als beste uit de test
Dat is een noviteit voor een all seasonband, het is voor het eerst dat een all season – de Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 - in onze test 4 sterren scoort. Deze band is goed en zeer aan te raden.
“Een autoband met onderdruk of met overdruk beïnvloedt de wegvastheid van het voertuig en verhoogt het risico op een platte band of een klapband.” In het geval van versleten autobanden, met onderdruk of met overdruk, volstaat het vaak om tegen een borduur te rijden om een klapband of een lekke band te veroorzaken!
Een zomerband slijt het minst hard van alle bandensoorten omdat het rubber in de band van een harder materiaal is gemaakt. Alleen tijdens koudere omstandigheden verminderd de grip van een zomerband. – Winterbanden: Winterbanden zijn autobanden met een speciaal profiel en een zachtere rubbersamenstelling.
We zetten een aantal B-merken voor je op een rijtje; Fulda, Firestone, GT Radial, Hankook, Kumho, Nokian, Semperit, Uniroyal en Yokohama.
Over het algemeen worden Michelin allround banden iets beter beoordeeld (83%) dan Pirelli (71%). De eerste bandentest van Michelin CrossClimate+ werd uitgevoerd in 2018, vergeleken met 2015 toen de Pirelli Cinturato All Season voor het eerst werd getest.
Meer belasting in de schouders leidt tot snellere bandenslijtage aan de buitenranden. Een band die niet hard genoeg is opgepompt, buigt te veel door en wordt warmer. Hierdoor slijt het rubber sneller en wordt de rolweerstand hoger, waardoor uw voertuig meer brandstof verbruikt.
Droogtescheuren in banden zijn een gevolg van veroudering van het rubber. Veroudering van het rubber ontstaat door o.a. UV-licht, vocht, hoge temperaturen en zelfs langdurig stilstaan. Het rubber van de band verhardt en wordt minder flexibel, waardoor het rubber gaat scheuren.