Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden.Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller.
Banden op de aangedreven as slijten het snelst vanwege de krachtoverbrenging, het vermogen en het koppel.
Voorbanden slijten sneller, tot wel 2,5 keer sneller bij sommige auto's. De linker voorband heeft het het zwaarst te verduren. Deze is het zwaarst belast en verantwoordelijk voor het overbrengen van het grootste deel van de besturing tijdens bochten naar rechts.
– Zomerbanden:
Het is de meest veilige in zijn soort bij warmere temperaturen, waardoor er meer grip is en daardoor de remweg wordt verkort. Een zomerband slijt het minst hard van alle bandensoorten omdat het rubber in de band van een harder materiaal is gemaakt.
Onregelmatige bandenslijtage
Onregelmatige slijtage aan de band kan op verschillende plaatsen optreden en is vaak te wijten aan een onjuiste bandenspanning. Als de profieldiepte aan de ene kant van de band kleiner is dan aan de andere kant is er sprake van een éénzijdige of ongelijke bandenslijtage.
Ongelijkmatige bandenslijtage wordt meestal veroorzaakt door een verkeerde uitlijning, een te hoge of te lage bandenspanning of een versleten ophanging .
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller.
De Michelin Primacy 4+ is de enige band uit de test die goed scoort op zowel het blok rijeigenschappen en veiligheid als op het blok milieu-eigenschappen. Ten opzichte van de Continental is deze band zuiniger, iets stiller en er komen (nog) minder slijtage deeltjes vrij.
We zetten een aantal B-merken voor je op een rijtje; Fulda, Firestone, GT Radial, Hankook, Kumho, Nokian, Semperit, Uniroyal en Yokohama.
Moeten nieuwe banden voor of achter? Volgens Tire Review moeten nieuwe banden altijd achter worden geplaatst . Achterbanden zorgen voor stabiliteit van het voertuig, en als ze weinig profiel hebben, dan gaat de stabiliteit verloren.
1. Michelin Defender T+H. Michelin is een van de bekendste bandenmerken ter wereld, en de Michelin Defender T+H is specifiek ontworpen voor een lange levensduur. Deze band biedt uitstekende tractie in zowel droge als natte omstandigheden en is geschikt voor auto's, crossovers en SUV's.
Vierwielaandrijving (AWD) of vierwielaandrijving (4WD)
Het extra gewicht en de complexiteit van AWD/4WD-systemen kunnen de banden zwaarder belasten, wat kan leiden tot versnelde slijtage .
Als grof gemiddelde kun je het volgende aanhouden: Na 40.000 kilometer is een autoband toe aan vervanging door slijtage. Na 8 tot 10 jaar is een autoband toe aan vervanging door veroudering.
Met de juiste bandenspanning bespaar je ook geld op stroom en brandstof. Een zachte band rolt namelijk moeilijker dan een harde band. Daardoor verbruik je met zachte banden meer stroom of brandstof. Bovendien slijten zachte banden sneller en moet je ze dus eerder vervangen.
Meer belasting in de schouders leidt tot snellere bandenslijtage aan de buitenranden. Een band die niet hard genoeg is opgepompt, buigt te veel door en wordt warmer. Hierdoor slijt het rubber sneller en wordt de rolweerstand hoger, waardoor uw voertuig meer brandstof verbruikt.
Voor wie een minimale slijtage prioriteit heeft is de Michelin, de Semperit, de Continental of de Esa+Tecar de beste keuze.
Specifiek voor de Hankook iON evo heeft dat geleid tot een uitgekiend loopvlak met een speciale mix van materialen en een geluiddempende foamlaag aan de binnenkant. Dit resulteerde in een stille band, in en buiten de auto.
De topperDeze band komt als beste uit de test
Dat is een noviteit voor een all seasonband, het is voor het eerst dat een all season – de Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 - in onze test 4 sterren scoort. Deze band is goed en zeer aan te raden.
Dit zijn banden gemaakt door fabrikanten die naast hun eigen merk alternatieven leveren. Bijvoorbeeld Michelin maakt naast Michelinbanden ook de merken Kleber, BFGoodrich en Tigar.
Onder A-merken, of premium autobanden, verstaan we merken als Michelin, Bridgestone, Continental en Goodyear.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Het slijtagepercentage van een autoband hangt sterk af van het type band, de rijstijl en de omstandigheden waarin gereden wordt. Gemiddeld slijt een band ongeveer 0.1 mm per 1.000 kilometer.
Tarief. De kosten van trimmen zijn € 37,50 per band, inclusief btw en inclusief het balanceren.
Het profiel van een band slijt na verloop van tijd door normaal gebruik. Een nieuwe band heeft meestal 8 à 10 millimeter profiel. Volgens de wet is een band versleten bij een profieldiepte van 1,6 millimeter (bij zomerbanden) en 4,0 millimeter (bij winterbanden).