Zomerband. Deze band is ideaal voor het rijden op een droog wegdek, dan heeft de band de meeste grip.
Op asfalt en op onverharde ondergrond. Op asfalt heeft een slick (gladde band) het meeste grip.
Banden op de aangedreven as slijten het snelst vanwege de krachtoverbrenging, het vermogen en het koppel. Dit geldt zowel voor voertuigen met voorwielaandrijving als voor voertuigen met achterwielaandrijving. De voorbanden hebben het meest te lijden omdat de meeste auto's voorwielaandrijving hebben.
Uit de test van de ANWB blijkt dat de 4-seizoenenbanden, ten opzichte van zomerbanden, vooral slecht scoren qua rijgedrag en stuurgevoel. De 4-seizoenenbanden doen het in de zomer wel beter dan winterbanden, maar op droog wegdek presteren bijna al deze banden slechter dan een gespecialiseerde zomerband.
Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan 30.000 - 40.000 voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee. Vraag desnoods naar de profieldiepte.
Zomerbanden, winterbanden en all season banden blijven zo langer op de juiste spanning, wat goed is voor je veiligheid en je portemonnee.
De beste prestaties op nat zijn van de Continental, daarna komen de Pirelli en de Michelin Pilot Sport 4. Alle 3 presteren bovengemiddeld goed op alle natte testonderdelen, met uitzondering van aquaplaning dwars, daar zijn ze gemiddeld.
Volgens de ANWB is de Michelin overtuigend de testwinnaar. In de zomer zit deze band op het niveau van een goede zomerband. Op nat wegdek presteert de band zowel in warme zomerse als in koude winterse omstandigheden goed, maar op sneeuw heeft de CrossClimate niet het niveau van een echte winterband.
Over het algemeen kun je aanhouden dat de levensduur van all season banden met de hoogste kwaliteit ongeveer 50.000 kilometer bedraagt. Ga je voor een goedkopere klasse, dan gaan ze vaak maar tussen de 20.000 en 30.000 kilometer mee.
Zomerbanden gaan minder lang mee dan vierseizoenenbanden. Zomerbanden moet je na ongeveer 50.000 km vervangen, terwijl vierseizoenbanden na 70.000 km moeten worden vervangen. Dit hangt natuurlijk ook af van factoren zoals je rijgedrag en de wegomstandigheden.
Wil je een band die hoog scoort op nat wegdek, kies je de Goodyear, Continental (PremiumContact) of Uniroyal. Voor wie de prijs belangrijk is, zolang het niet ten koste gaat van veiligheid, kiest voor de Falken, Kumho, Nexen, Kenda, Toyo, Debica, Sava, Semperit, Firestone, GT Radial, Barum, Norauto, Petlas of Uniroyal.
2- Tien jaar is het maximum
Wanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen. Ook als ze nog bruikbaar lijken en volgens de slijtage-indicator nog niet versleten zijn. Dit geldt eveneens voor reservebanden.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Terwijl de Hankook band uitblinkt in sneeuwprestaties en geluidsvermindering, toont het Vredestein model beter algehele handling, remmen en comfort. Al met al zijn zowel de Hankook Kinergy 4S2 H750 als de Vredestein Quatrac sterke kanshebbers op de all-round bandenmarkt.
The Beatles
Ze zijn namelijk de best verkopende band. Alleen al in Amerika hebben ze 163.5 miljoen albums verkocht.
Sinds 2015 is Michelin bij meer dan Europese 60 bandentesten als winnaar uit de bus gekomen dankzij de hoge prestatieniveaus van onze banden. Michelin is door het tijdschrift AUTO BILD uitgeroepen tot 'Zomerbandenfabrikant van het jaar 2020' en 'Winterbandenfabrikant van het jaar 2020'.
All season banden
Ze combineren de functies van zomer- en winterbanden, waardoor u veilig kunt rijden in droge en natte weersomstandigheden in de winter en de zomer, evenals over sneeuw. Dit is het belangrijkste voordeel van all season banden ten opzichte van zomerbanden.
All-seasonbanden met M&S opschrift én het sneeuwvloksymbool zijn toegestaan waar banden met wintereigenschappen vereist zijn. In Duitsland mag u bij winterse omstandigheden dus met all-season banden rijden.
De Hankook Kinergy 4S 2 X vierseizoenenband was ook een overtuigende testwinnaar van Auto Bild Allrad, Europa's toonaangevende tijdschrift voor auto's met vierwielaandrijving. Neu-Isenburg, Duitsland, 03 november 2021 – Hankook-banden zijn het hele jaar door een uitstekende keuze voor klanten.
Vredestein is een A-merk en schaart zich graag tussen andere A-merken als Goodyear, Michelin, Bridgestone en Continental. Ook onafhankelijke partijen als de ANWB en het Duitse ADAC beoordelen de banden van Vredestein vaak als zeer goed.
Van de geteste exemplaren in de meest nabije bandenmaat is de stilste de Yokohama BluEarth AE01. Dat gaat niet zonder concessies, want de Yokohama haalt een eindscore van drie van de haalbare vijf sterren.
Ook het B-merk heeft tegenwoordig zomerbanden, winterbanden en vierseizoenenbanden. We zetten een aantal B-merken voor je op een rijtje; Fulda, Firestone, GT Radial, Hankook, Kumho, Nokian, Semperit, Uniroyal en Yokohama.
A-merk autobanden (ook wel premium autobanden genoemd) als Michelin, Pirelli en Continental zorgen voor meer comfort, veiligheid en duurzaamheid. Deze banden genieten doorgaans een lagere rolweerstand waardoor de auto minder brandstof verbruikt en zijn ten opzichte van een B-merk band minder gevoelig voor slijtage.
Atlas behaalde hierin de 12e plek van de 50, met als beoordeling goed! Als we de andere facetten erbij halen komt Atlas ook daarin uitstekend naar boven. Met aquaplanning op rechte wegen scoort Atlas zelfs de beste score van alle banden. Ook bij aquaplanning in bochten geeft de band een groene en positieve score aan.
Grote winnaar werd de Kumho Ecsta HS51, op het erepodium gevolgd door de Continental PremiumContact 6, de Semperit Speed-Life 3, de Debica Presto HP2 en de Bridgestone Turanza T005.