In E10 benzine zit slechts 90% benzine en 10% Bio-ethanol. Eigenlijk verschilt dit niet veel met Euro 95 waar al een beetje bio-ethanol bijzit. Toch kan E10 benzine een groot verschil maken voor je auto. Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine.
Vrijwel alle auto's kunnen rijden op E10. Slechts 10% van de benzinemotoren zijn niet geschikt voor E10 benzine. Hiervoor wordt geadviseerd om Euro 95 of 98 te gaan tanken. Er zijn ook brandstofadditieven die u kunt toevoegen aan de E10 benzine.
E10 benzine tanken kan problemen veroorzaken, zo kan er roest en oxidatie ontstaan in het motorblok en in de tank. Daarnaast kunnen rubberen leidingen worden aangetast en opgelost door het hogere percentage ethanolgehalte.
De keuze voor Euro 95 of Super 98 staat open voor discussie. Veel klassieke auto's lopen goed op 95, mits de ontsteking goed is afgesteld. Over het algemeen moet dit voor E95 wat later zijn, zodat er geen spontane verbranding optreedt. Super 98 heeft een hoger octaan gehalte en is voor veel klassiekers vaak beter.
Bij twijfel kun je ook altijd even de merkdealer bellen om het na te vragen. Is je auto geschikt voor het rijden op E10 maar staat er in de tankklep dat er minimaal Ron98 benzine getankt moet worden? Houdt dit dan wel aan en tank de euro98 E5 benzine. Het octaangetal is namelijk belangrijker de E5 of de E10 code.
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.
Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Euro 95 E5 (Super/Super 95/ROZ 95/Super bleifrei/Superbenzin/Eurosuper) is in Duitsland nog steeds goed verkrijgbaar naast E10. Superplus 98 E5 (Super Plus 98/98 Oktan) is goed verkrijgbaar. Heb je een auto die niet geschikt is voor E10, let dan altijd op het E-label van de brandstof die je wilt tanken.
Petrol Treatment is een reinigend benzine additief. Het reinigt het gehele brandstofsysteem. Petrol Treatment optimaliseert het brandstofverbruik, zorgt voor schonere uitlaatgassen en verbetert de verbranding en... Verduurzaamt en beschermt de brandstof tegen veroudering en oxidatie.
Is het tanken van goedkope brandstof slecht voor je auto? Nee, het tanken van goedkope brandstof doet uw auto geen kwaad. De brandstof bij tankstations in ons land moet aan wettelijke normen voldoen en wordt regelmatig getest. Wel is er een verschil in de kwaliteit van dure en goedkope brandstof.
Gewone Euro 95 is niet meer verkrijgbaar. Als je motor niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken. Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98). Je motor loopt er beter en zuiniger op.
Jouw auto functioneert het beste op de brandstof waar deze voor is gemaakt. Het betekent dus niet dat als jij euro 98 tankt in een auto waar euro 95 voor wordt geadviseerd dat de auto beter functioneert. Je kan dus gewoon euro 95 benzine tanken voor de beste prestaties als dit bij jouw auto wordt aangegeven!
De meeste benzineauto's rijden probleemloos op Euro 95 E10. Of uw voertuig kan rijden op Euro 95 E10 kan je online controleren. Doe de check voor je auto op e10check.nl. Daarnaast kan je ook in de handleiding van je auto kijken of navraag doen bij je autodealer.
U kunt niet alleen in het instructieboekje van uw auto vinden welke brandstof er in uw auto moet, maar ook op het klepje voor de tankdop.
Goed om te weten: maandag is de slechtste tankdag. Op deze dag geven tankstations meestal geen korting. Zaterdag is juist wel een goede dag om de tank te vullen, want dan stunten veel tankstation met hun prijzen. Let ook eens op of de prijzen in de ochtend, middag en avond verschillen.
Het zal je niet verbazen dat je motor daar een heel stuk blijer van wordt. Afgezien daarvan heeft Shell V-Power Benzine ook drie keer meer wrijvingsverminderende moleculen en een hoger octaangetal van minimaal 98 in plaats van 95. Ook dat helpt de prestaties van de motor en de efficiënte nog verder te verbeteren. '
Is de benzine van de witte pomp slechter van kwaliteit? Witte pomp benzine is niet slechter. In de basis gebruiken alle merken dezelfde brandstof. Want alle aanbieders van zowel de bekende brandstofmerken als die van onbemande tankstations en witte pompen halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots.
E5: iets duurder, iets zuiniger
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen in Duitsland
De actuele prijs van E10 in Duitsland is € 1,99. De actuele prijs van B7 in Duitsland is € 2,15. De actuele prijs van Euro 95 in Duitsland is € 1,99. De actuele prijs van Euro 98 in Duitsland is € 2,06.
momenteel is het prijsverschil tussen de Duitse en de Nederlandse pomp ongeveer 15 a 20 cent op een liter Euro 95. Dat is dus al snel een besparing van 8 a 10 euro. Tank niet langs de snelweg de prijzen zijn dan een stuk hoger en vergelijkbaar met Nederland.
Dit doet Tango ook. Onze research-afdeling doet onderzoeken naar de meest optimale receptuur, zodat we met recht kunnen zeggen dat wij kwaliteitsbrandstoffen aanbieden. Benzine en diesel die aan de pomp verkrijgbaar zijn bevatten naast koolwaterstoffen uit aardolie-raffinage ook biobrandstoffen.
Omdat bij benzine met een hoger octaangetal de motor minder snel zal gaan pingelen, hoeft er door de computer minder snel worden ingegrepen, waardoor de motor in die situatie beter zal presteren.
Onze 'Pure' brandstoffen – te herkennen aan de zilvergrijze stickers op de pomp – bevatten namelijk alleen die toevoegingen die de prestaties van uw motor ten goede komen. Zo blijft de motor van uw vrachtwagen, bus, bestelwagen, auto en tweewieler schoner en kan de brandstof efficiënter verbrand worden.