Consumer Reports deed onderzoek naar het olieverbruik van bijna 500.000 auto's. De slechtst presterende merken zijn *tromgeroffel* Audi (2.0 TFSI, 3.0 V6), BMW (4.8 V8 en twinturbo 4.4 V8) en Subaru (3.6 zescilinder en 2.0 en 2.5 viercilinders).
Auto verbruikt olie - de oorzaken
Zoals een verstopte carterventilatie. De druk in het carter wordt dan te hoog, en de auto verbruikt olie. Andere oorzaken van overmatig olieverbruik zijn versleten klepgeleiders of klepseals. De olie lekt dan langs de klepstelen de cilinders in en verbrand.
Iedere motor gebruikt motorolie en een verbruik van bijvoorbeeld 1 liter motorolie op 5.000 kilometer is normaal en 1 liter motorolie op 3.000 kilometer begint een ondergrens te worden.
Normaal is het olie verbruik van een auto aanvaardbaar als het niet meer bedraagt dan 1 liter op 5000 km. Fabrikanten echter claimen dat een verbruik van 1 liter op 1000 km nog toelaatbaar is. Er zijn een aantal verschillende oorzaken voor olieverbruik: Vastzittende of versleten olieschraapveren.
Hoeveel motorolie de motor van de auto verbruikt verschilt sterk per model en type auto en loopt daardoor uiteen van 1 liter motorolie per 2.000 tot 5.000 kilometer. In het instructieboekje van uw auto wordt het verwachte gebruik beschreven.
Olie bijvullen doet u ná het controleren van het oliepeil van de auto. Doe dit wanneer de motor al enige tijd stilstaat. De olie zakt dan namelijk tot het laagste punt in de motor. Wanneer de motor draait, wordt de olie door de motor gepompt en is de juiste waarde niet goed af te lezen.
Motorolie en oliefilter verversen
Één van de belangrijkste onderhoudswerkzaamheden voor je motor is het regelmatig verversen van de olie. Het verversen van de olie in je motor is geen ingewikkelde klus. Het is verstandig om tenminste eenmaal per jaar of na ongeveer 6000 kilometer de olie van je motor te vervangen.
De meest voorkomende oorzaak van een te hoge olieconsumptie is een lekkage. Ergens in het motorsysteem ontsnapt de olie. Daar kunnen veel oorzaken voor zijn. Een versleten koppakking, lekkende klepgeleiders (seals), versleten zuigerveren, maar ook gebruik van verkeerde olie of een te hoge oliedruk kan de oorzaak zijn.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
Motorolie met verschillende eigenschappen/specificaties mengen wordt altijd afgeraden. De olie verliest zijn specifieke eigenschappen en de kwaliteit gaat in vrijwel alle gevallen achteruit. Als in het boekje meerdere geschikte olien staan vermeld, kun je meerdere soorten gebruiken. Maar nooit gemengd gebruiken.
Alhoewel de viscositeitsindex belangrijk blijft, zal het gebruik van de foute olie geen grote invloed hebben op de werking van de motor. Je zal wellicht een beetje meer olie of meer brandstof verbruiken, maar meestal niet meer dan dat.
Te veel olie in de auto kan schadelijk zijn voor diverse onderdelen van uw auto, en kan dus veel problemen veroorzaken. Zo kunnen er problemen ontstaan aan de katalysator of, bij een auto die op diesel rijdt, aan de roetfilter. Een dieselmotor kan door te veel olie zelfs op hol slaan.
Een olieverversing kost tussen 90 euro en 175 euro.
Dit zijn alle kosten om het te laten vervangen door een professional, in een autogarage. Waar zit het prijsverschil dan in? Welnu, voor een budget prijs ontvang je een budget olie, een conventionele olie.
Het overmatige olieverbruik komt voor bij Audi TFSI-motoren vanaf 2008 die (meestal) meer dan 100.000 kilometer hebben gelopen. Het probleem is ook aanwezig bij de 1.4 TSI, 1.8 TSI en 2.0 TSI motoren van VW, Skoda en Seat.
Zo wordt BMW-eigenaren verteld dat het bij sommige motoren normaal is dat ze per 1000 – 1500 kilometer een liter verbruiken. Bij andere merken is 1 op 3000 te verwachten bij 'normaal' gebruik en 'goed' onderhoud, terwijl de meeste merken helemaal niets hierover zeggen.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
Bij een motor die olie verliest, is het oliepeil nooit optimaal. En dat betekent dat smering en koeling van je motor niet optimaal kunnen zijn. Doorrijden met een motor die olie lekt kan daarom leiden tot ernstige motorschade.
De motorolie spuit eruit en alles begint hevig te roken, met name omdat de olie op het uitlaatspruitstuk komt. Al na 1 minuut en 9 seconden tegen de toerenbegrenzer vliegt een zuiger door de motor naar buiten. Conclusie: een motor zonder olie heeft geen lang leven.
Blauwe rook uit de uitlaat van je auto wijst op een technisch mankement in de motor. Blauwe rook kan voorkomen bij stationairloop, bij gasgeven of gas loslaten. Rook uit de uitlaat komt meestal door verbranding van olie of een slecht verbrandingsproces.
Het verschil tussen het minimum- en maximumniveau is meestal een liter. Staat het peil precies op de min, dan moet er dus een halve liter bij. Vul zeker niet meer olie bij dan het maximumniveau, want te veel olie kan ook schadelijk zijn voor de motor.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km. Dat is dan een speciale motorolie die ontwikkeld is om langer mee te gaan.
Als je de olie niet ververst, dan verdwijnen op een gegeven moment deze toevoegingen en krijg je slijtage op bepaalde plekken in de motor. Het gevolg van deze slijtage is dat je óf meer olie gaat gebruiken omdat je vaker moet bijvullen, óf meer benzine gaat gebruiken omdat de motor minder efficiënt werkt.
Volgens de dealer (werkplaatsreceptionist) verandert het onderhoud van klein-klein naar klein-groot als je van longlife-olie overstapt naar gewone olie. Volgens de dealer gaat gewone olie slechts 15000 km mee en longlife 20000 km.