Mercedes zegt Renault dieselmotor vaarwel. Mercedes-Benz heeft sinds 2020 afscheid genomen van haar Renault dieselmotor in de A-Klasse, B-Klasse en CLA. In 2021 is er afscheid genomen van de samenwerking tussen Daimler en Renault, in dit jaar verkocht Daimler officieel de aandelen.
De beste Mercedes-motor aller tijden is de 6.2L atmosferische motor die in vele AMG-modellen van de jaren '00 tot midden jaren '10 te vinden is. Deze atmosferische motor levert tussen de 400pk tot meer dan 600pk in de SLS AMG Black Series.
Renault heeft sinds 2012 meer dan 100.000 Renault-motoren aan Mercedes geleverd voor de modellen A-Klasse, B-Klasse en CLA-Klasse. Dit soort overeenkomsten zijn vrij gebruikelijk in de auto-industrie omdat ze een flinke besparing opleveren voor alle betrokken merken.
Sinds de vorige generatie A klasse wordt de instapdiesel aangedreven door de compacte Renault 1.5 dCi viercilinder motor. Dit tijdperk zal op 20 oktober voorbij zijn, want dan neemt een tot 116 pk geknepen variant van de oliegestookte 2,0 liter krachtbron van Mercedes-Benz zelf (OM654q genaamd) het aandrijfstokje over.
Er zijn Mercedessen met een Renault motor. Dat komt doordat Mercedes en Renault een tijd samen hebben gewerkt. De samenwerking tussen Mercedes en Renault begon in april 2010. Op dit moment nam Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, een aandeel van 3,1% in zowel Renault als Nissan.
Het model wordt in eerste instantie leverbaar als B 180 en B 200, beide met een 1,3-liter benzinemotor met respectievelijk 136 en 163 pk. Een 7-traps automaat is in beide gevallen standaard. Dieselaars kunnen kiezen voor de B 180d met een 116 pk sterke 1.5-motor.
Specificaties Mercedes C-klasse
Van de 1,5-liter viercilinder is er een C 180 met 170 pk en een C 200 met 204 pk. De C 300 krijgt een 2,0-liter viercilinder met 258 pk. De 200 en 300 zijn als vierwielaandrijvers te krijgen en alle motoren hebben een 48-volt hulpje.
Voortaan krijgt iedereen minstens een 1.950 cc grote Mercedes-motor. De compacte modellen van het merk vieren dat met een dosis rosé. De voorbije jaren bood Mercedes als instapmotor een 1.5-diesel van Renault aan onder de motorkap van zijn meest compacte modellen. Dat is nu gedaan.
De laatste nieuwprijs zonder extra opties bedroeg € 39.194. De achterwielaangedreven auto heeft een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 115 kW (156 pk) en een maximum koppel van 250 Nm.
Volgens consumentenrapporten staat Mercedes-Benz op de 47e plaats als het gaat om betrouwbaarheid. Het merk is dus redelijk betrouwbaar. Consumer reports voert jaarlijks een onderzoek uit en rangschikt verschillende autofabrikanten in verschillende categorieën.
De auto is voorzien van een 136 pk sterke 1,3 liter viercilinder benzinemotor, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Voor zo'n € 2.200,- extra laat de fabrikant het blok 163 pk leveren en genereert de viercilinder Renault-motor 50 Nm meer aan koppel, wat de trekkracht op 250 Nm brengt.
Zo ook bij de Mercedes A-klasse; de A160, A180 en A200 van de generatie W177 zijn alle drie voorzien van een 1.3 liter grote benzinemotor. Deze motor is ontwikkeld in samenwerking met Renault. Je vindt het turbogeblazen viercilindertje (met roetfilter) dus ook in de Renault Mégane, Captur en Scénic.
Met het oog op kostenbesparingen wisselen autobouwers hun krachtbronnen onderling uit. De motor van de Mini Cooper S uit 2010 was het resultaat van een samenwerking tussen PSA en BMW.
De TCe (= Turbo Control Efficiency) is daar een mooi voorbeeld van. Met deze benzinemotor oogstte Renault in 2006 allerwegen bewondering. Ze slaagden er immers in een motor te ontwikkelen met het vermogen van een 1.4-motor, het koppel van een 1.6-motor maar het verbruik van een 1.2-motor!
De meeste kans om de motorcode te vinden is op het motorblok of op de distributiekap. De motorcode is vaak ergens op het motorblok gestanst dat bij sommige merken ook overeenkomt met het chassisnummer. Indien de motorcode bekend is, kunt u eenvoudig op de website de bijhorende onderdelen vinden.
Ervaring met Mercedes-Benz A-Klasse CDI 200 DCT: Fijne stuur auto. Redelijk stug afgeveerd. Zeer goede weglegging, standaard onderstel en stuurinrichting. Motor en automaat geven het gevoel om met meer vermogen onderweg te zijn, dam met 136 pk-tjes.
Toch worden de oude deugden niet vergeten: de B-klasse biedt meer beenruimte dan zijn voorganger. Het zicht rondom is bovendien beter dan in de A-klasse. Dat mag ook wel, want je betaalt gemiddeld zo'n 3000 euro meer voor een B. De 9 centimeter hogere zitpositie is bij de prijs inbegrepen.
De C-Klasse blijft onverminderd een degelijke en betrouwbare auto, met keuze uit tal van uitvoeringen, rijk uitgerust en met allerlei eersteklas veiligheidsvoorzieningen. Voeg daarbij nog zijn hoge restwaarde en het zal duidelijk zijn dat deze Mercedes de moeite van het overwegen waard is.
De C200 is een stuk pittiger dan de C180. De C200 heeft 184pk en 270Nm en dat verschil merk je. Zelfs met 65km op de teller gaat de auto er goed vandoor. Het rijdt erg lekker.
De nieuwe Vito met de 1.6 liter dieselmotor voor de 109 en 111 CDI is afkomstig uit de Renault Trafic.
Ervaring met Mercedes-Benz B-Klasse B180 Ambition: Het is zo jammer te lezen dat er mensen zijn die problemen hebben met deze Mercedes B-Klasse. Voor mij is hij gewoon zeer goed. Hij rijdt lekker, is vlot wanneer het nodig is. Voor een automaat zuinig en zelf laten inparkeren is een fluitje van een cent.
De B-Klasse maakt gebruik van dezelfde motoren als de A-Klasse, de 180 CDI. De Mercedes Benz B-Klasse wordt net als de Mercedes A-Klasse gebouwd in Rastatt (Duitsland) en in Ciudad Juárez (Mexico).
De Mercedes A-klasse en het milieu
De A180 CDI met handbak produceert slechts 98 gram CO2 per km. Hij heeft brandstoflabel A en valt in de 20% bijtellingsklasse.