De extreem snel en soepel schakelende transmissie is zonder meerprijs beschikbaar op de TFSI benzine- en TDI dieselmotoren in de Audi A4, A5, A6, A7 en Q5. De Audi A8 wordt tijdelijk standaard voorzien van de tiptronic-automaat. Hoe snel een Audi S tronic precies is?
De S tronic is een automatische transmissie met dubbele koppeling. Audi bouwt deze transmissie sinds 2005 in zijn modellen in; voordien heette de transmissie DSG. Het bijzondere aan deze transmissie is dat de bestuurder zelf beslist of hij of zij met een automaat wil rijden of handmatig wil schakelen.
Wat is DSG/S-Tronic? DSG staat voor Direct Shift Gearbox, dit type versnellingsbak heeft 2 koppelingen waardoor supersnel schakelen mogelijk is. AUDI gebruikt de naam S-tronic voor dit type bak, maar is gelijk aan DSG.
De Audi A7 kan standaard geleverd worden met verschillende versnellingsbakken. Dit zijn de Multitronic, Tiptronic en 7-traps S tronic transmissies. Het nieuwste Audi A7 model, de A7 Sportback TFSI e, wordt standaard geleverd met een 7-traps S tronic versnellingsbak.
De S tronic combineert de efficiency en sportiviteit van een conventionele handgeschakelde versnellingsbak met het comfort van een moderne automaat. Deze versnellingsbak met dubbele koppeling maakt sneller schakelen mogelijk en dat vrijwel zonder voelbare trekkrachtonderbreking.
De tiptronic is een automaat waarmee op elk moment spontaan is te schakelen. Het dynamische schakelprogramma DSP past zich aan de individuele rijstijl van de bestuurder aan en bepaalt zelf het optimale schakelmoment. In een tweede schakelcoulisse (de tiptronic-sleuf) is de tiptronic handmatig te bedienen.
De S tronic combineert de efficiency en sportiviteit van een conventionele handgeschakelde versnellingsbak met het comfort van een moderne automaat. Deze versnellingsbak met dubbele koppeling maakt sneller schakelen mogelijk en dat vrijwel zonder voelbare trekkrachtonderbreking.
De TFSI (Turbo Fuel Stratified Injection) is een merknaam die deel uitmaakt van de Volkswagen Groep. Hiermee worden de turbogeladen motoren met een direct brandstofinjectiesysteem, waarvan de modellen van Audi sinds 2004 zijn voorzien, aangeduid.
Het grootste verschil tussen de DSG6 en de DSG7 is door LuK Clutch Systems ontwikkelde koppeling. Waar de DSG6 gebruik maakt van natte lamellenkoppelingen, gebruikt de DSG7 versnellingsbak twee droge platenkoppelingen. Daarnaast heeft de DSG7 een extra uitgaande as waar de achteruitversnelling aan gekoppeld is.
Digicar adviseert iedere 100.000 km de 'DSG koppeling' te laten controleren. Met een gemiddelde levensduur van c.a. 150.000 km tot 250.000 km wat uiteraard afhankelijk is van rijgedrag en rij-omstandigheden!
We hebben het nu al verklapt: DSG is een automatische versnellingsbak. Maar dan met meerdere koppelingen. Dit zorgt ervoor dat je sneller van versnelling wisselt, omdat er altijd een koppeling met de volgende versnelling klaar staat. Of je nou omhoog of naar beneden schakelt.
Een conventionele automaat schakelt een aantal keer op, waardoor er steeds pieken in de rijsnelheid te zien zijn.De CVT heeft een lineaire lijn zonder pieken. Het voordeel hiervan is dat de motor optimaal belast wordt in het meest gunstige koppelgebied.
Ondanks dat S-tronic versnellingsbakken vele voordelen met zich mee brengen, is het ook goed mogelijk dat een S-tronic bak op den duur problemen ondervindt. Deze automaat problemen kunnen zich uiten in vormen zoals trillingen vanuit de bak, slecht oppakken of onvoorspelbaar of slecht reageren.
De letter S staat voor sport: dit houdt in dat de auto minder ver zal opschakelen, zodat er meer acceleratie (versnelling) plaats vindt wanneer je gas geeft. De letter M staat voor manual: hier geef je zelf wanneer de auto op moet schakelen of juist terug moet schakelen.
Vroeger waren automaten misschien minder zuinig, maar dit is al langere tijd niet meer aan de orde. Tegenwoordig zijn veel automaten juist zuiniger en milieuvriendelijker dan een schakelbak. Als u veel lange afstanden rijdt, kan het daarom verstandig zijn om voor een automaat te kiezen.
Dynamic steering past de overbrengingsverhouding van de besturing met maximaal 100 procent aan, waarbij rekening wordt gehouden met de gereden snelheid, de stuurhoek en de geselecteerde modus in het Audi drive select-systeem.
de beste automaat die nu bestaat is de 8hpxx automaat van zf. die kun je vinden in een jaguar, audi, bmw, alfa romeo, enz. misschien kunt u een wagen vinden met de 8hp automaat.
Met DSG-tuning is het mogelijk onder meer launch control, schakel- en koppelbegrenzerfuncties en instellingen te activeren die de best mogelijke rij-ervaring bieden. Naast de eerder genoemde aanpassingen kunnen wij ook oplossingen bieden op de volgende gebieden: Koppelbegrenzer verhogen/ elimeren.
Tegenwoordig is een automaat zelfs zuiniger dan een schakelbak, doordat een automaat meer versnellingen heeft en dus altijd het optimale toerental rijdt. En zodra ook jongere mensen in een automaat gaan rijden, verdwijnt het truttige imago vanzelf. Je kan ook altijd nog voor de gulden middenweg kiezen.
Steptronic is een functionaliteit voor het handmatig schakelen van overwegend automatische versnellingsbakken die zijn voorzien van koppelomvormers, waarmee zowel modellen van BMW, MG, MINI als Rover kunnen zijn uitgerust. Recentelijk wordt het ook toegepast op semi-automatische versnellingsbakken.
Audi maakt deel uit van de Volkswagen Groep en dat merk heeft bekend gemaakt dat de volgende Golf R een 333 pk sterke viercilinder TSI aan boord krijgt.