Als je een occasion als trekauto in wilt zetten kies dan voor een Micra van de huidige generatie, die sinds 2017 wordt gebouwd. Ook de daarin eerder toegepaste 0,9 liter IG-T-motor van 90 pk is in staat tot 1.200 kg geremd gewicht te trekken. Je betaalt er zo'n 10.000 tot 15.000 euro voor.
VW T-Roc 1.5 TSI
In tegenstelling tot de meeste cross-overs, heeft hij een hoog laadvermogen en een ruime trekkracht die hij te danken heeft aan de 150 pk sterke 1.5 benzinemotor. Hierdoor zijn de prestaties in combinatie met een caravan tot 1250 kilogram bovengemiddeld goed. Zelfs wanneer de caravan is beladen.
Bij 1.500 kg heb je nog best wat keuze. De Ssang Yong Korando e-Motion, Polestar 2, Volvo XC40 P8 en Nissan Ariya mogen dit trekken.
Kia Sportage
De modern ogende Zuid-Koreaan heeft – afhankelijk van de occasion die je kiest - immers alles wat je trekauto-hart begeert: liefst 1.600 kilo aan trekkracht, vierwielaandrijving en een automaat.
De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV is de winnaar van de ANWB-verkiezing Trekauto van het jaar 2021. Na een intensieve beoordeling bleek de Koreaanse SUV de beste papieren te hebben.
Afstemming auto en caravan: 75% regel
Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan bevordert het weggedrag van de combinatie. De ANWB adviseert daarom de 75% regel in acht te nemen: het gewicht van de (beladen) caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn.
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI – 1800 kg
De zwakste 1.4 mag 1600 kilo trekken, de versies met 150 of 160 pk kunnen met 1800 kg overweg.
Je kunt de elektrische suv krijgen met 148 pk, 170 pk of 204 pk, met een 52 kWh- of 77 kWh-batterij. De reguliere versies mogen maximaal 1000 kilo trekken. Caravantrekkers zijn dus aangewezen op de Volkswagen ID. 4 GTX, die zijn hand niet omdraait voor een aanhanger van 1400 kilo.
De Toyota RAV4 Hybrid kan tot 1.650 kilo trekken. Heb je tóch meer trekkracht nodig? De RAV4 met benzinemotor kan tot 2.000 kilo trekken!
Voor 2- en zeker 3-paards trailers is eigenlijk een auto met 4wd ideaal, met een trekgewicht van minimaal 2000kg voor een 2 paards trailer. Grotere stations en MPV's mogen dit soms ook trekken, echter ook dan zult u in onverhard terrein al snel uw grens bereiken.
Verhogen van het trekgewicht (dus maximum aanhangwagenmassa - 'wat de auto mag trekken') is niet mogelijk. Softwarematige tuning zal ook weinig effect hebben omdat deze motor geen turbo heeft. Bij een turbomotor wordt bij chiptuning extra brandstof toegevoerd én door verhoging van turbodruk ook extra lucht.
Aanhanger trekken met rijbewijs B
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
toelaatbare aanhangwagenmassa van 1000 of 1200 kg het technisch niet verantwoord is. Vandaar dat dit is terug gebracht tot 200 kg om de duurzaamheid en betrouwbaarheid van hun Swift te kunnen blijven garanderen. Je komt vaker tegen dat de automaat versie soms méér maar ook minder of soms helemaal niets mag trekken.
Re: Hoeveel te trekken met een T5
mag volgens kenteken 2500 kg trekken met een kogeldruk van 100kg. heb een westfalia trekhaak met afneembare kogel.
Enkele voorbeelden van Hybrides zonder stekker die een behoorlijke caravan kunnen trekken zijn: Hyundai Kona Hybrid (1300 kg) Kia Niro en Ceed (1300 kg), Sportage (1650 kg) Lexus NX 300h AWD (1500 kg) en RX 450h (2000 kg)
De ENYAQ iV beschikt over een actieradius tot 537 km*, bevat een laadruimte tot 1.710 liter, is in staat om tot 1.000 kg* gewicht te trekken en is voorzien van talloze slimmigheden.
Slecht nieuws voor caravanliefhebbers: trekgewicht slechts 750 kilo. Jammer dat de EQB slechts maximaal 750 kilo mag trekken. Zeker voor een vrijetijdsmodel als een SUV zou een hoger gewicht aan de aanhanger van toepassing zijn.
Daarnaast zijn de hybride auto's van zichzelf al een stuk zwaarder, wat zorgt voor extra druk voor de remmen en ophanging. Daarnaast is het plaatsen van een trekhaak ook net even anders dan bij een 'gewone' auto. De trekhaak zou in het verlengde van de batterij(en) van je hybride auto geplaatst worden.
Een automaat heeft beperkingen als de eerste versnelling erg lang is. Om dan weg te rijden is erg veel slip nodig in de koppeling (koppelomvormer) en ontstaat veel warmte. Ook als het gat tussen de eerste en de tweede versnelling relatief groot is, kan dat ongunstig zijn.
Hefdakcaravans en slaapdakcaravans
Deze compacte caravans hebben meestal een lagere hoogte dan standaardcaravans. Dat brengt verschillende voordelen met zich mee: ze bieden minder luchtweerstand tijdens het rijden en ze passen vaak in de garage. De lagere stahoogte binnen wordt gecompenseerd door het hefdak.