Wat is de goedkoopste hybride in 2022? Een hybride auto hoeft niet duur te zijn. De goedkoopste hybride van 2022 uit onze top 10 lijst is de Toyota Yaris, die u al voor minder dan 22 mille op de oprit heeft staan. Dit is een full hybride, dus zonder stekker.
Volgens ons is de beste hybride auto de Kia Niro. De Kia Niro is zowel beschikbaar als plug in hybrid en als full hybrid. De Kia Niro is betrouwbaar, ruim en comfortabel. Het is ook een heerlijke auto om gewoon lekker veel mee te rijden en kilometers te maken.
Bovenop de PHEV-varianten van de Optima en de Optima SW had het merk met de Niro PHEV al één van de goedkoopste stekkerhybrides (vanaf 38.590 euro) in zijn rangen, maar op het Autosalon krijgt de ruime crossover ook nog eens het gezelschap van twee nieuwe PHEV-modellen, op basis van de XCeed-SUV (vanaf 36.490 euro) en ...
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Hoe lang gaat een hybride auto mee? De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
De plug-in hybride combineert net als de gewone hybride een verbrandings- en elektrische motor. De herlaadbare batterij in deze wagen is echter een stuk groter en performanter. Een ritje van 30 kilometer kan volledig elektrisch verlopen. Ideaal dus om korte afstanden te overbruggen!
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
De PHEV laadt de accu ook op tijdens het remmen én via een laadpaal. Dat is dan ook het grootste verschil tussen de hybridevormen; een stekker. Omdat de plug-in hybride volledig kan opladen via de stekker, is de PHEV zuiniger dan een brandstofauto en de MHEV.
Renault Clio E-Tech: 24.850€
Dat doen ze onder andere met de Clio E-Tech, een hybride stadswagen die 4,5 liter benzine per 100 km verbruikt en 24.850€ kost.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Bij een PHEV-accu van bijvoorbeeld 9,8 kWh kost volledig opladen dus ongeveer € 2,15. Het opladen bij een publieke laadpaal is duurder, zo'n 34 cent per kWh. Dan kom je uit op ongeveer € 3,30 voor een volle accu. Opladen langs de snelweg is het duurst.
Het omslagpunt tussen benzine en diesel ligt op ongeveer 1400 kilometer per maand oftewel 16.800 kilometer per jaar. Rij je meer dan 1400 kilometer per maand dan kan het voordeliger zijn om diesel te gaan rijden. In de grafiek is te zien dat LPG en hybride rijden de twee goedkoopste varianten zijn na elektrisch rijden.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
In een volledig elektrische auto zit enkel een elektromotor, terwijl in een hybride model een elektromotor en een verbrandingsmotor aanwezig zijn. De brandstoffen die gebruikt worden voor de verbrandingsmotor kunnen per auto verschillen. Je hebt motoren op benzine, lpg en diesel.
Mercedes C300e
Deze plug-in hybride komt maar liefst 100 kilometer ver. Ruim voldoende voor de meeste mensen om woonwerkverkeer, misschien wel meerdere dagen in de week, volledig elektrisch te kunnen rijden.
Een hybride auto premie is duurder dan een auto met diesel- of benzinemotor. Er geldt een hogere aanschafprijs voor een hybride auto, en verzekeraars realiseren zich ook dat reparatiekosten hoger oplopen. Dit komt met name door de dure accu die in een elektrische of hybride auto zit.
Elektrische auto's
Hoe verhoudt de hybride auto zich tot de volledig elektrische auto? Laatstgenoemde is duurder in aanschaf en heeft een kleinere actieradius, maar heeft één groot voordeel ten opzichte van zijn hybride 'concurrent': de CO2-uitstoot is nul.
Een laadpaal kost ongeveer €1.000, een kastje koop je al vanaf €350. Het opladen van je hybride auto is uiteindelijk een stuk goedkoper dan rijden op alleen maar fossiele brandstoffen. Laad je je auto op bij een publieke laadpaal, dan variëren de kosten van €0,25 tot €0,59 per kWh.