Shell Recharge biedt oplaadpunten, laadpassen en een app aan. De app laat je zien waar je publieke laadpalen door heel Europa kunt vinden. De laadservices bieden toegang tot meer dan 300.000 laadpunten in heel Europa. De app geeft informatie over de beschikbaarheid, laadsnelheid en tarieven.
Laadpaal zoeken in ANWB Onderweg app
In de app ANWB Onderweg vind je alle openbare laadpalen voor je elektrische auto. De app laat meteen zien of de laadpaal in gebruik of vrij is. Ook kun je zoeken naar laadstations van specifieke aanbieders.
Een app zoals 'Plugsurfing' laat vrijwel alle laadpalen in Europa zien. Met een laadpas kun je op die laadpunten zorgeloos laden. Maar je laadpas kan in het buitenland soms nog niet met alle laadpalen verbonden zijn. We raden daarom aan om ook de laadpas app naast de laadpaal zoeken app te houden.
"Chargemap is zonder twijfel dé app voor elektrische rijders. Alles werkt perfect en er staat heel veel info in. Het is echt de ultieme app om te voorkomen dat u ergens langs de weg komt te staan! En helemaal gratis!"
Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen. Vervolgens betaalt u voor het aantal kWh dat u afneemt. Sommige aanbieders vragen daarnaast ook nog abonnementskosten.
01 februari 2021 Zorgeloos op weg met een elektrische auto. De ANWB Routeplanner is nu ook te gebruiken om een route te berekenen voor stekkerauto's. Je krijgt dan een route inclusief laadstops en laadtijd.
Bij sommige laadpunten kun je ook een elektrische auto opladen zonder laadpas als deze voorzien is van een QR-code. Bij Shell Recharge is dit ook het geval. Scan de QR-code op de laadpaal met je camera op je smartphone, vul je creditcardgegevens en start met opladen.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
€ 19,50 eenmalig, geen maandelijkse kosten.
Hang je je auto niet zo vaak aan een (semi-)publieke laadpaal, dan kun je beter een laadpas zonder abonnement nemen. Je betaalt dan wel een starttarief per laadsessie, maar geen vast bedrag per maand. Het starttarief en prijs per kWh verschilt per laadpas- én laadpaalaanbieder.
Over Smoov
Smoov maakt het makkelijker om een lader te zoeken, te laden en te betalen zoals je graag betaalt. Smoov helpt je naar het gewenste laadpunt te navigeren, de laadsessie te starten en te stoppen en direct via je mobiel te betalen. Deze betaalfeature is alleen mogelijk op Smoov compatible laadpunten.
Aan de slag
Download de Shell Recharge App gratis in de App Store of Google Play en maak een account aan. Ga in het menu naar 'Account', kies 'Laadpassen' en dan 'Bestel een nieuwe laadpas'. Zodra je de laadpas hebt ontvangen, activeer je de pas via de app. Je kunt direct gaan laden!
Met de Shell Recharge-App en -laadpas kun je laden bij meer dan 275.000 laadpunten in heel Europa. Dit zijn laadpunten van Shell Recharge, snelladers bij Shell stations, maar ook laadpunten van andere aanbieders die bij ons netwerk zijn aangesloten.
De goedkopere laadpassen zonder abonnement zijn vooral de E-Flux laadpas, ENGIE laadpas & Maingau. De laatste is vooral voordelig voor snelladen in het buitenland. Laad je veel op en ben je al klant bij Vandebron? Dan kan de Vandebron laadpas voordelig zijn wegens hun klantkorting.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Langs de snelwegen staat met regelmaat een snellaadstation. Je elektrische auto opladen in Duitsland kan vaak langs de snelweg of net daarbuiten: bij een Raststätte. Ook vind je in Duitsland (soms gratis) laders bij Lidl of Kaufland. Om deze laders te activeren heb je vaak wel een laadpas of App nodig.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Moet ik bij een oplaadpunt voor elektrische auto's ook betalen voor het parkeren? Ja, u moet een parkeervergunning hebben of betalen voor het parkeren. Bekijk Elektrische oplaadpunten gebruiken. Daar leest u hoe u een oplaadpunt gebruikt, waar de laadpunten zijn en wat het kost om uw voertuig op te laden.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.