Dagbesteding bestaat uit activiteiten overdag met een groep mensen, onder begeleiding van professionals. U ontmoet andere mensen en heeft een zinvolle invulling van uw dag.
Dagbesteding geeft dagritme, structuur, ontmoeting, persoonlijke ontwikkeling en zingeving. Daarnaast zien we dat dagbeste- ding ook dient als respijtzorg voor partners, ouders of verzorgers.
Bij belevingsgerichte dagactiviteiten staat het prikkelen en stimuleren van de zintuigen centraal. Soms gewoon ter ontspanning, maar als het even kan ook ontwikkelingsgericht of met een therapeutische meerwaarde. Een fijne manier om actief of in alle rust even helemaal tot jezelf te komen.
Sensopathisch spel is de benaming voor al het zintuiglijke spelen waarbij je gebruik maakt van materiaal zonder vaste vorm en een beroep doet op de zintuigen. Denk hierbij aan spelen met zand, water, scheerschuim, rijst etc. Sensopathisch spel heeft geen gericht doel.
Tussen ongeveer 40% en 55% van de volwassenen met een LVB (zonder en met bijkomende problemen) is actief op de arbeidsmarkt, terwijl zeven van de tien mensen zonder gezondheidsbeperkingen werkt. Het vinden en houden van werk is voor mensen met LVB+ vanwege hun beperking niet vanzelfsprekend.
Werken met veel begeleiding heet ook wel arbeidsmatige dagbesteding. U werkt dan bijvoorbeeld op een tuinderij, in een kantine of timmerwerkplaats. Bij arbeidsmatige dagbesteding heeft u een vaste invulling van de dag.
Activiteiten die zowel residentieel als ambulant kunnen zijn en een recreatief of therapeutisch karakter hebben.
De dagbestedingscoach inventariseert op het gebied van dagbesteding en welzijn, begeleidt en coacht betrokken medewerkers, mantelzorgers en familie van de betreffende cliënten. Ook bewaken ze samen met de medewerkers de kwaliteit van de geboden dagbesteding op bepaalde levensgebieden.
U vraagt dagopvang aan via de huisarts, de wijkverpleegkundige of iemand van de thuiszorg. U kunt ook meteen naar de gemeente gaan. De dagopvang valt onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo.
Bij mensen met een LVB is het belangrijk een rustige en gelijkwaardige houding aan te nemen. Pas de communicatie aan op het niveau van de persoon met een LVB en gebruik korte zinnen zonder moeilijke woorden. Dit is belangrijk, omdat de boodschap anders niet wordt begrepen of verkeerd overkomt.
Een IQ onder de 75. (Blijvende) achterstand in de ontwikkeling, zowel verstandelijk als lichamelijk zoals moeite met leren of bewegen. Psychische problemen zoals moeite met communicatie en aangaan van (vriendschaps)relaties. Moeite met praktische zaken zoals aankleden, eten, omgaan met geld.
Bij een LVB speelt meer dan een IQ
Alleen een IQ-score is niet genoeg om te bepalen welke ondersteuning nodig is. Ook de inschatting van het verminderde sociaal aanpassingsvermogen is hiervoor belangrijk. Een licht verstandelijke beperking uit zich in een IQ-score tussen de 50 en 70.
Tussen 40 en 55 procent van de volwassenen met een LVB heeft een reguliere baan of is werkzaam op een sociale werkplaats. Van de mensen zonder een beperking werken zeven op de tien (zie o.a. CBS 2019; Holwerda et al. 2013; UWV 2020; Verschuren et al. 2016).
Laat je inspireren! Iemand heeft een licht verstandelijke beperking (LVB) als hij aanzienlijke beperkingen heeft op het gebied van cognitieve ontwikkeling en adaptieve vaardigheden (ook wel (sociaal) aanpassingsvermogen genoemd).
Creëer een sfeer van veiligheid en vertrouwen. Geef het goede voorbeeld in gedrag. Mensen met een verstandelijke beperking leren vaak veel door imiteren. Geef korte en duidelijke aanwijzingen.
Iemand met zwakbegaafdheid heeft een IQ tussen de 70 en 85. aanpassingsvermogen die zijn ontstaan gedurende de ontwikkelingsperiode.
Manipulerend spel Deze spelvorm zie je als jonge kinderen voorwerpen steeds opnieuw laten bewegen of een beweging steeds herhalen met het eigen lichaam (bijv. voet steeds willen pakken).
functioneel spel
Bij functioneel spel worden voorwerpen gebruikt voor het doel waarvoor ze zijn gemaakt, zoals het grijpen van speeltjes aan een mobiel, het rollen van een bal en het bouwen van torens en bruggen.