Indien je een kleine of middenklasse auto bezit met start-stop systeem, is een EFB (Enhanced Flooded Battery) waarschijnlijk de juiste accu voor je systeem. Deze accu's houden zowel qua prijs als kwaliteit het midden tussen de standaard loodzuuraccu en de geavanceerde AGM-accu.
Technisch kan een (start/stop) accu in een normale auto geplaatst worden. Met een start/stop accu bedoel ik een AGM of EFB type accu. Waar het probleem zit is de laadspanning van het voertuig. De AGM en EFB accu hebben een hogere laadspanning nodig om goed op te laden.
De gemiddelde levensduur van een auto accu bedraagt vijf jaar. Toch kan het voorkomen dat u een kortere levensduur van de start stop accu ervaart. Daarnaast zijn er accu's die tot wel zeven jaar mee kunnen gaan.
Wat zijn de kenmerken van een AGM accu:
Bij een AGM accu is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten die zich tussen de loodplaten van de accu bevinden. Dit in tegenstelling tot andere soorten loodaccu's (ook wel 'natte accu's' genoemd) waarbij het accuzuur zich los in de accu bevindt.
AGM accu's kennen een groot aantal voordelen. Ze hebben een lange levensduur, geringe zelfontlading en zijn onderhoudsvrij. Daarmee zijn ze aantrekkelijker dan andere soorten loodaccu's.
De GEL accu is over het algemeen wat duurder in aanschaf dan de AGM accu. Op de langere termijn is de GEL accu wel beter dan de AGM accu, omdat hij langer méér ladingen kan verdragen. De levensduur van je accu is daarnaast weer afhankelijk van het gebruik en de laadfrequentie.
Een veelgekozen merk voor AGM huishoudaccu's is Victron. Ze zijn in verschillende hoeveelheden Ah verkrijgbaar en bewezen degelijk. Ze zijn zeer geschikt voor omvormers en indien goed geladen kunnen ze makkelijk de winter doorkomen zonder bijladen of onderhoud.
Bosch accu's zijn van zeer hoge kwaliteit (vergelijkbaar met Duracell en Varta) onderhoudsvrij, gevuld, geladen en direct gebruiksklaar. Door de Extreem hoge kwaliteit heeft de Bosch meer power, langere levensduur en is daardoor nog betrouwbaarder.
Zo beschikken de EFB-accu's grotendeels over dezelfde capaciteit als de AGM-batterij, maar zijn ze niet in staat om remenergie te regeneren. Dit is enkel voorbehouden aan een AGM-variant. Het advies is dus eenvoudig: neem altijd een vervanger van hetzelfde type.
De kosten voor het laten vervangen van een originele AGM-accu zal gemiddeld op 300 euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat het aantal werkuren per type auto verschillend zal zijn. Dit heeft met name te maken hoe toegankelijk de AGM-accu is en hoeveel er dus losgehaald en verwijderd dient te worden.
De batterij levert constant stroom voor alle andere functies tijdens het start-stop-proces. Dit soort batterijen doet veel meer dan slechts het starten van de auto. Daarom is de BATTERIJ het HART van uw voertuig. Tegenwoordig worden de meeste auto's met het start-stop-systeem uitgerust.
U vraagt of het ook permanent uit kan. Start/Stop is inderdaad telkens opnieuw uitschakelbaar maar niet definitief. Dus wanneer u de auto weer start wordt het systeem automatisch weer in werking gezet.
Het wisselen van een accu in een auto met start/stop is niet te doen door de gemiddelde doe het zelver. Deze accu moet vaak vervangen worden volgens een bepaalde procedure en moet ingelezen worden in de elektronica zodat de juiste ladingstoestand bekend is bij de ECU.
EFB-accu. In de Bosch EFB-accu (Enhanced Flooded Battery) is de positieve plaat gecoat met polyfleece weefsel (polyester-scrim). Hierdoor blijft de actieve massa beter in het rooster zitten. De cyclusvastheid is dubbel zo groot dan bij gewone accu's.
Gel accu's kennen een aantal voordelen ten opzichte van gewone loodaccu's: Ontladen - Gel accu's kunnen beter tegen ontladen. Levensduur - De levensduur van gel accu's is een een stuk langer. Temperatuur - Gel accu's kunnen beter tegen kou.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Je kan een EFB accu probleemloos laden met een druppellader mits de druppellader geschikt is voor het laden van een EFB accu en dus een hiervoor geschikte laadspanning genereert. Een eigenschap van een EFB accu is dat deze een aanzienlijk hogere laadspanning vereist als een traditionele loodaccu.
De levensduur van een 12 V Gel of AGM accu is gemiddeld 6 jaar, als de accu niet gebruikt wordt, maar wel onderhoudslading krijgt. Met een floatspanning heeft de accu na 5-6 jaar nog 80 % van zijn originele capaciteit over. Dit geldt bij een gemiddelde omgevingstemperatuur van 25 ºC.
Om te achterhalen welke accu u precies nodig hebt, kunt u het beste op de oude accu kijken. Wij raden aan om ongeveer dezelfde accu aan te schaffen, in ieder geval dezelfde maat en vorm. Ook kunt u kijken in de handleiding van uw auto of eenvoudig uw kenteken boven aan deze pagina invoeren.
Een auto accu van VMF, Varta, Odyssey, Optima of Exide is gemaakt van de beste zodat de auto accu betrouwbaar is en lang mee zal gaan. Er zijn verschillende lijnen auto accu's van verschillende merken, bijv. VMF Green System accu auto, Varta Siver Dynamic, Varta Blue Dynamic, Varta Black Dynamic.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Voor AGM accu's wordt aanbevolen deze niet verder dan 50% van hun capaciteit te ontladen, bij open loodzuur accu's is dit slechts 20-30%, dieper ontladen zal de levensduur drastisch verkorten.
AGM / VRLA accu laden
Een AGM accu vereist een hogere laadspanning dan een conventionele accu, de laadspanning die we hierbij aanraden is tussen de 14,4 en de 14,8 volt. Uw lader moet dit wel kunnen leveren. Door een te lage laadspanning wordt uw accu nooit 100% geladen, waardoor de levensduur van uw accu verkort.
120 Watt : 12 Volt = 10 Ampere. Bij een uur varen (op maximale kracht) gebruikt de motor dus 10Ah. 10Ah x 4 uur = 40Ah benodigd. Een semitraktie accu mag echter nooit verder ontladen worden als 50%.