Het is dus belangrijk om je hierop voor te bereiden en te weten wat er van je wordt verwacht. Een andere verandering is de digitalisering van het theorie-examen. Vanaf 2024 wordt het theorie-examen volledig digitaal afgenomen. Dit betekent dat kandidaten het examen op een computer afleggen in plaats van op papier.
Het CBR theorie examen voor de auto bestaat uit 25 vragen over gevaarherkenning, 12 vragen over verkeerskennis en 28 vragen over verkeersinzicht. Van de vragen over gevaarherkenning moet je er minimaal 13 goed hebben, van die over verkeerskennis zijn dit er minimaal 10 en bij het onderdeel verkeersinzicht minimaal 25.
Standaard theorie-examen
Het theorie-examen bestaat uit 3 onderdelen. Kennis: Je hebt ongeveer 8 minuten tijd om 12 vragen te beantwoorden. Inzicht: Je hebt ongeveer 16 minuten tijd om 28 vragen te beantwoorden. Gevaarherkenning: Je hebt 8 seconden tijd per vraag.
Er is geen limiet aan het aantal keren dat je het examen mag afleggen. Dit betekent dat als je de eerste keer niet slaagt, je het examen opnieuw kunt doen. Het is echter wel belangrijk om goed voorbereid te zijn voordat je het examen opnieuw aflegt.
De slagingspercentage voor het theorie is 41,9%!! De meeste mensen zakken de eerste paar keer voor het examen. Je kan bijvoorbeeld een samenvatting van je boek maken, daar zet je alles in wat je nog niet wist, en vervolgens moet je gaan oefenen met oefen examens op de computer.
Het theorie examen bestaat uit drie onderdelen. Je begint met 25 vragen over gevaarherkenning. Daarna volgt het tweede onderdeel met 12 kennis vragen. Als laatste volgt het ondereel met 28 inzicht vragen.
Er bestaat geen limiet, dus iedereen zal ooit slagen. Alleen als je vaak CBR-examens moet afleggen is het prijzig, houd hier dus zeker rekening mee. Het praktijkexamen heeft ook géén limiet, maar als je vier keer zakt, moet je een speciaal examen afleggen.
Je moet per onderdeel een minimum aantal vragen goed hebben om te slagen voor je theorie-examen: Kennis: Je moet 10 van de 12 vragen goed hebben.Inzicht: Je moet 25 van de 28 vragen goed hebben.Gevaarherkenning: Je moet 13 van de 25 vragen goed hebben.
Vanaf 1 januari 2025 hebben militaire colonnes andere herkenningstekens. Nederlandse militaire colonnes hebben vanaf die datum herkenningstekens die de andere NAVO-landen ook hebben. Zo kunnen ze gemakkelijker de grens over zonder daarbij de herkenningstekens te hoeven wisselen.
Het aantal vragen is NIET veranderd – het examen bestaat nog steeds uit 40 vragen en de slaaggrens is 35. U hebt 45 minuten om het examen te voltooien. Let op: de wijzigingen zijn bedoeld om uw ervaring te verbeteren met nieuwe en verbeterde afbeeldingen, bijgewerkte en relevantere vragen over verkeersveiligheid en wetgeving.
Het examen bestaat uit 50 meerkeuzevragen. Om te slagen moet u minstens 41/50 behalen: U start met 50 punten.
Het auto theorie-examen is geen makkelijk examen. Uit de praktijk blijkt dat ongeveer de helft van de kandidaten de eerste keer slaagt voor het CBR theorie-examen (het CBR slagingspercentage voor het auto theorie-examen is: 36%.
Het positieve resultaat van het theorie-examen voor de categorieën auto, motor en bromfiets is 1 jaar en 6 maanden geldig. De geldigheid start op de dag waarop je geslaagd bent voor je theorie-examen. Bijvoorbeeld: je bent geslaagd op 9 april 2024. Dan is je resultaat geldig tot en met 8 oktober 2025..
Kan ik herexamen doen? U kunt een nieuw examen reserveren nadat de uitslag van het vorige examen is verwerkt. Dat gebeurt binnen 24 uur na uw examen. Zodra u het uitslagformulier per e-mail hebt ontvangen, kunt u reserveren via Mijn CBR of via uw opleider.
Welke gevolgen heeft de zwarte lijst van het CBR? Vanaf 1 september 2022 zal de zwarte lijst van toepassing zijn voor iedereen die 2x achterelkaar gezakt voor het praktijkexamen is. Alle cursisten die op de zwarte lijst komen te staan, mogen binnen 15 weken geen nieuw praktijkexamen afleggen.
Wist je dat er meer dan 700 vragen in de multiple-choice Theory Test vragenbank voor automobilisten staan? Dus zonder de juiste voorbereiding is het geen wonder dat meer dan 56% zakt voor een Theory Test .
Het lukt steeds minder mensen om in één keer hun theorie examen auto te halen. Het slagingspercentage is al jaren erg laag, maar sinds de coronacrisis ligt het percentage nog veel lager. Daardoor is het voor veel kandidaten die voor het eerst een theorie examen auto afleggen erg moeilijk om dat met succes te doen.
Het auto theorie examen is niet makkelijk, dus zorg ervoor dat je goed bent voorbereid. De meeste kandidaten die in één keer slagen leren en oefenen voor 1-3 maanden of langer voor het auto theorie examen.
Per onderdeel moet je een minimum aantal vragen goed hebben om te slagen voor je theorie-examen. Kennis is een onderdeel van je theorie-examen waar je 10 van de 12 vragen goed moet hebben. En de meeste vragen worden gesteld bij het onderdeel inzicht, daar moet je 25 van de 28 vragen goed hebben.
De inzichtvragen zijn heel divers. Ze gaan over het gebruik van de weg, voorrang en voor laten gaan, bijzondere wegen, weggedeelten, weggebruikers en manoeuvres. Ook komen veilig rijden met een voertuig, reageren in noodsituaties, verkeerstekens en aanwijzingen aan bod.
Dus puur vanuit een statistisch oogpunt is het theorie-examen moeilijker om te halen . Maar het is de moeite waard om in gedachten te houden dat iedereen verschillende sterke en zwakke punten heeft. Als je bijvoorbeeld comfortabel bent met het afleggen van theorie-examens, maar nerveus achter het stuur, presteer je misschien beter in de theorie.
Zelfs als je meerdere keren gezakt bent voor het theorie examen, heb je nog steeds kans om uiteindelijk te slagen en je rijbewijs te halen. In België gelden er strengere regels rondom het halen van je theorie examen. Daar moet je binnen 3 kansen toch wel slagen. Maar in Nederland gelden die regels niet.
Met een online auto theoriecursus kun je het snelste voor het auto theorie examen leren. Met een online auto theorie cursus kun je direct beginnen en op je eigen tempo kunt leren. Dus als je genoeg tijd over hebt, kun je op deze manier erg snel leren.