Cognitieve doelstellingen benadrukken DENKEN,affectieve doelstellingen benadrukken VOELEN en . Psychomotorische doelstellingen benadrukken ACTEREN .
Een goed geschreven objectieve verklaring geeft een duidelijk beeld van de uitkomst of prestatie die u verwacht als resultaat van de les. Het moet specifiek, beknopt en, het allerbelangrijkst, waarneembaar of meetbaar zijn. Objectieve verklaringen bestaan uit drie delen: gedrag, voorwaarden en criteria .
Deze zijn onderverdeeld in de volgende 8 categorieën: Dieren; Gezondheid; Internationale Hulp en Mensenrechten; Kunst en Cultuur; Natuur en Milieu; Onderwijs; Religie en Levensbeschouwing; en tot slot Welzijn.
Het stellen van persoonlijke doelen begint met nadenken over welke aspecten van je leven je wilt verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld werk, gezondheid, relaties of persoonlijke ontwikkeling zijn. Vraag jezelf af: 'Waar wil ik beter in worden?' of 'Wat wil ik bereiken in de komende maanden?'
Cognitief: Dit is het meest gebruikte domein. Het gaat over de intellectuele kant van leren. Affectief: Dit domein omvat doelstellingen met betrekking tot interesse, houding en waarden met betrekking tot het leren van de informatie. Psychomotorisch: Dit domein richt zich op motorische vaardigheden en acties die fysieke coördinatie vereisen.
Prestatiedoelstellingen bevatten drie hoofdelementen: de prestatie van de student; de voorwaarden; en het criterium (nauwkeurigheid) . Hieronder volgt een kort overzicht van hoe u acceptabele prestatiedoelstellingen schrijft.
Alleen de objectieve houding vertegenwoordigt het standpunt van het gezond verstand en van de wetenschap . Alleen die houding biedt een solide basis om op te bouwen. Niet verder gaan dan een subjectieve, irrationele, finalistische houding is afstand doen van het gebruik van je rede en het verlaten van het pad van de wetenschap.
Doelstellingen kunnen algemeen of specifiek zijn. De algemene doelstelling van uw studie geeft aan wat u in algemene termen verwacht te bereiken. Specifieke doelstellingen splitsen de algemene doelstelling op in kleinere, logisch verbonden delen die systematisch de verschillende aspecten van het probleem aanpakken.
Een kwalitatief doel is een doel dat in woorden is uitgedrukt zonder dat er meetbare indicatoren aan te pas komen.
Deze doelen meten effectiviteit, productiviteit en succes . De derde zijn projectmanagementprestatiedoelen op projectniveau die uw doelen op hoog niveau toepassen op één project.
De vier belangrijkste bedrijfsdoelstellingen zijn economisch, sociaal, menselijk en organisch . Elk kan een bedrijf helpen om hun langdurige gezondheid en groei te verzekeren. Menselijke doelstellingen verwijzen bijvoorbeeld naar het welzijn van werknemers, terwijl economische doelstellingen verwijzen naar de financiële gezondheid van het bedrijf.
Doelstellingen worden in een actieve tijd geschreven en gebruiken sterke werkwoorden zoals plannen, schrijven, uitvoeren, produceren, etc.in plaats van leren, begrijpen, voelen . Doelstellingen kunnen u helpen uw programma te richten op wat ertoe doet.
Een SMART-doel omvat vijf elementen: het is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.
Een goed geformuleerd leerdoel is specifiek (1), meetbaar (2), realistisch (3), relevant (4) en tijdgebonden (5), en dient als leidraad voor het ontwerp van de leeractiviteit en het meten van het leerresultaat.
Doelstellingen moeten specifiek, beknopt, observeerbaar en meetbaar zijn. Elke leerdoelstelling moet gericht zijn op één bepaald aspect van de prestaties van de student en moet worden uitgedrukt met één enkel actiewerkwoord.
Met minimumdoelen wordt bedoeld: een minimum aan kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes, bestemd voor die leerlingenpopulatie. De begrippen eindterm en minimumdoel gaan in essentie over hetzelfde. Eindtermen bepalen niet de 'eindmeet' van ons onderwijs (ook in het verleden niet), maar wel de minimale verwachtingen.
Een goed leerdoel probeert bijvoorbeeld de acties te demonstreren die leerlingen succesvol uitvoeren – Opsommen (Onthouden), Classificeren (Begrijpen), Gebruiken (Toepassen), Categoriseren (Analyseren), Beoordelen (Evalueren) en Produceren (Creëren) – na het voltooien van een leereenheid.
Bijvoorbeeld, u wilt een luxe auto kopen, elke dag een uitgebalanceerd dieet volgen of het huis van uw dromen bouwen met uw gezin — dit zijn enkele veelvoorkomende levensdoelen. Ze kunnen klein of groot zijn, op korte of lange termijn, of zo specifiek als het verliezen van een bepaald gewicht. Alles hangt af van wat u wilt en bereikt.