Een begeleidingsstijl zegt iets over de manier waarop je een leerling begeleidt. De volgende manieren worden onderscheiden: instrueren, overtuigen, ondersteunen en delegeren. Een werkbegeleider kiest de manier die bij hem past en bij wat de leerling op dat moment nodig heeft.
Begeleidingsmethode: systematische manier om van een beginsituatie naar een eindsituatie te werken.
Triple-C in het kort
Triple-C is een behandelmodel voor mensen met een verstandelijke beperking en gedragsproblemen. De drie C's staan voor Cliënt, Coach en Competentie. Triple-C neemt niet het probleemgedrag, maar de menselijke behoeften als uitgangspunt.
Situationeel begeleiden gaat over het toepassen van de juiste benaderingswijze voor het begeleiden van cliënten in uiteenlopende situaties. Het gaat over dialoog gestuurd werken en continu aansluiten bij de veranderende situatie van de cliënt. Zonder daarbij het uiteindelijke doel uit het oog te verliezen.
Vertrouwen, gelijkwaardigheid, luisteren, aansluiten, samen op weg zijn, dat zijn belangrijke begrippen in de visie van Begeleiding Op Maat. De uitgangspunten van de PRESENTIE-BENADERING sluiten daarbij aan.
Welke vormen van zorg vallen buiten de Wlz-zorg? Voor huisartsenzorg, medisch-specialistische zorg, psychiatrische zorg, farmaceutische zorg, hulpmiddelen en tandheelkundige zorg gelden de polisvoorwaarden van uw zorgverzekeraar.
Een-op-een-begeleiding (tutoring)
Bij een-op-een-begeleiding geeft een leerkracht/docent, onderwijsassistent/instructeur of een andere volwassene een leerling intensieve individuele begeleiding.
Begeleiding is hulpverlening die gericht is op ondersteuning bij de huidige situatie en die tot doel heeft om het bestaande niveau van functioneren te behouden. Het kan gaan om een goed evenwicht te houden tussen draagkracht en draaglast van iemand.
Begeleiding wanneer een doel niet behaald wordt
Dat de cliënt er van leert, ziet wat hem wel gelukt is en onthoudt dat hij iets had wat hem kracht en energie gaf, de wil geeft om in de toekomst een ander doel te vinden die hem dezelfde passie geeft.
Tijdens je begeleiding draag je zorg voor de zorgvrager en het correct en veilig uitvoeren van de werkzaamheden met de juiste materialen en gereedschappen. Als er zich een calamiteit opdoet weet je de juiste hulp te bieden. De zorgvragers hebben de juiste begeleiding gekregen en zijn betrokken bij het team.
De 4 stappen van Methodisch Werken:
Gegevens verzamelen. Doelen maken en zorg gaan leveren. Doelmatig rapporteren. Evalueren.
De methodiek is bedoeld om samen te bepalen welke kant je op wilt. Je kiest de instrumenten die daarbij horen en kijkt of ze werken. Daarna bepaal je hoe je verder gaat. Zo verken je – ontdekkend, werkend en lerend – je route.
Het 8-fasenmodel is een krachtgericht begeleidingstraject waarin de leefgebieden die voor iedereen van belang zijn centraal staan: zingeving, wonen, financiën, relaties, lichamelijke gezondheid, psychische gezondheid, werk en activiteiten.
Een goede werkbegeleider speelt in op de leerstijl, bekwaamheid, taakbereidheid en beginsituatie van de student en creëert een veilige leeromgeving, waar de student alle ruimte heeft om zich te ontwikkelen.
De werkbegeleiding staat ten dienste van de uitvoering van goede behandeling en diagnostiek ten bate van de cliënt. De werkbegeleider staat model als beoefenaar van het vak. En ook beseffen werkbegeleiders dat zij er verantwoordelijk voor zijn dat de deelnemer op de werkplek voldoende kan leren.
Een begeleidingsplan opstellen voor een stagiaire
Het werkplan geeft aan welke stage-activiteiten hier bij horen, deze moet ze door ''gewoon'' mee te werken uitvoeren. In het werkplan staat ook een stage- opdracht waarmee ze verdieping moet geven aan het leren van deze werkprocessen.
Participerende stijl
Participeren wil zeggen deelnemen en meedoen aan. Bij een participerende stijl leg je de nadruk op de relatie, het verrichten van de taak staat nadrukkelijk op de tweede plaats.
Active Support is een stimulerende werkwijze die aansluit op de behoefte en mogelijkheden van de individuele persoon. Een werkwijze waarbij je voortdurend met de persoon bezig bent en zoveel mogelijk kansen schept om de cliënt stap voor stap meer greep te geven op zijn of haar eigen bestaan.
Competentiegericht begeleiden is een stapsgewijze aanpak waarbij een begeleidingscyclus wordt gevolgd. Tijdens het traject is voortdurend het proces gaande van informatie verzamelen en analyseren, en het vervolgens stellen van doelen, uitvoeren van acties en evalueren van de resultaten.