Molybdeen vet heeft als eigenschap dat het ook onder zware belasting zijn werk kan doen, waar andere vet soorten het voor gezien houden gaat molybdeen vet gewoon door. Gebruik dit vet voor fusee en stuurkogels alsook voor homokineten.
Hoe merk je dat een fuseekogel versleten is? Wanneer je met je auto door een kuil rijdt en daarbij gekraak of gebonk hoort, weet je dat er wat aan de hand is. Je kunt ook in sommige gevallen zien dat een fuseekogel versleten is. In sommige gevallen slijten je banden niet egaal af, maar scheef.
Als een fuseekogel defect is, dan zal deze vervangen moeten worden. De draagarmkogels zijn zeer sterk, daardoor gaan ze over het algemeen lang mee. In de meeste gevallen hoeven ze pas na zo'n 100.000 km vervangen te worden. Door trillingen ontstaat er slijtage en speling tussen de kogel en de kom.
Rijden met een kapotte fuseekogel kan voor ernstige schade zorgen aan de gekoppelde onderdelen waardoor de kosten erg hoog kunnen oplopen. Maar het vervangen van de fuseekogel is niet voor niets een eis. Het is namelijk levensgevaarlijk om te blijven rijden met een kapotte of versleten fuseekogel.
De kosten voor de fuseekogel vervangen liggen tussen de € 100 tot € 400 euro. Dit is uiteraard afhankelijk van het type fuseekogel, garage of dealer maar ook van het type voertuig. Schaft u de fuseekogel voordelig aan bij Winparts, dan kunt u al een hoop kosten besparen.
Plaats het platte uiteinde van de bandenlichter tussen de draagarm en de wielas en druk het andere uiteinde van de bandenlichter naar beneden. Sla al doende de fuseekogel gade. Als er sprake is van buitensporige speling in de fuseekogel zul je dat zekersteweten kunnen zien.
U vraagt naar de veiligheid van stuur- en fuseekogels met speling. Binnen de APK regelgeving mogen deze kogels 1,0 mm speling in radiale richting en 1,0 mm in axiale richting hebben.
Stuurinrichting heeft ook kogels
Aan de kant van het stuurhuis heet dat gewricht de stuurkogel, of binnenste stuurkogel. Aan de kant van de wielen heeft dat gewricht de naam fuseekogel, of buitenste stuurkogel. De buitenste stuurkogel zit vast aan het fuseestuk.
In totaal kost het vervangen van beide draagarmen aan één kant 220 tot 820 euro. Het vervangen van de draagarmbussen is met 100 tot 380 euro beduidend goedkoper. Indien nodig moet u andere reserveonderdelen op het chassis laten vervangen. Moet u de draagarm van uw auto vervangen?
Speling op de wielen en het stuur is een duidelijke aanwijzing dat het onderdeel moet worden gecontroleerd. Te veel speling van de stuurkogel is gevaarlijk en kan leiden tot stuurloosheid van het voertuig.
Een fuseekogel is een bolvormig scharnier dat de voorwielen van een auto verbindt met de ophanging. Het is te vergelijken met een heup- of schoudergewricht en bestaat uit een bol die vrij kan ronddraaien in een kom, dankzij speciale lagers.
De fuseekogel zit vlak bij het wiel op de draagarm gemonteerd. Dit kan alleen onder gemonteerd zijn, maar ook onder en boven. In het laatste geval heb je dus een onderste en bovenste fuseekogel. De fuseekogel houdt het fusee en de draagarm bij elkaar.
Een stofhoes is van flexibel rubber en ook geschikt om op een stuurkogel, fuseekogel, stuurhuis en aandrijfas van een auto te monteren. Daarnaast hebben stofhoezen een belangrijke functie op het gebied van veiligheid. De vouwbalgen bieden uw medewerkers namelijk ook bescherming.
De fuseekogel zorgt er voor dat in- en uitverende bewegingen van de draagarm worden opgevangen. Het fuseestuk is zo gemonteerd, dat deze aan al deze bewegingen kan voldoen terwijl jij met je auto rijdt.
Wanneer moet ik een draagarm vervangen? Draagarmen moeten meestal vervangen worden wanneer er speling op de fuseekogel of rubbers zit of deze lek zijn geraakt. Dit kun je merken wanneer de auto bij het gas geven of remmen naar een kant trekt.
Ook is het mogelijk dat de auto niet meer strak stuurt of naar één kant toe trekt. Het is dan ook niet veilig om door te blijven rijden met een draagarm die vervangen moet worden. Door de draagarm te vervangen vermijd je verdere schade, zoals wielen die scheef gaan staan en daardoor gaan slijten.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 1.5 en 2.5 uur. Een draagarm zorgt ervoor dat de aandrijfkracht en de remkracht over worden gebracht zonder daarbij de stand van de wielen te beïnvloeden.
In principe gaat een draagarm zelf niet heel snel kapot omdat hij zo massief is, maar hij is wel aan slijtage onderhevig. Je hebt hier zelf vrij veel invloed op en kunt dit dus ook voor een deel zelf voorkomen. Vooral drempels, hobbels en kuilen hebben invloed op de staat van een draagarm.
Spoorstangen kunnen jaren en jaren meegaan en sommige autobezitters hoeven ze misschien helemaal nooit te vervangen, maar hun levensduur kan worden beïnvloed door bepaalde rijomstandigheden. Obstakels zoals kuilen, slechte weg of zelfs kleine ongevallen kunnen ertoe leiden dat stuurkogels sneller slijten.
Gemiddeld bedragen de kosten voor het vervangen van de stuurstang ongeveer 250 euro.
Stuurkogels en de overige stuurverbindingen in het stangenstelsel mogen, naast eventuele oorspronkelijke speling, door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan: 1,0 mm, in radiale richting, zoals weergegeven in figuur 16; 1,0 mm, in axiale richting, zoals weergegeven in figuur 16.
Fuseekogels zitten door de veelal conische passing altijd erg vast, koop een kogeltrekker of fuseevork. Mocht bij het losdraaien van de moer dit steeds zwaarder gaan, draai de moer weer terug en maak de schroefdraad met een staalborstel weer schoon en spuit de schroefdraad weer in.
De meeste auto's hebben fuseekogels. Dit zijn de draaipunten van de bestuurde wielen (meestal de voorwielen). In de APK regelgeving staat dat de speling op een fuseekogel maximaal 1 mm mag zijn.
U vraagt hoeveel een stuurkogel aan speling mag hebben bij APK. In het APK reglement staat daar het volgende over. Stuurkogels en de overige stuurverbindingen in het stangenstelsel mogen, naast eventuele oorspronkelijke speling, door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan: 1,0 mm, in radiale richting.