U vraagt of u met code 78 op uw rijbewijs met een half-automaat mag rijden. Het CBR zegt hier het volgende over. Rijbewijs met code 78 betekent: Alleen geldig voor voertuigen met automatische schakeling. Deze code komt op het rijbewijs wanneer het rijexamen is afgelegd in een voertuig zonder koppelingspedaal.
De semi-automaat was vroeger een halfautomaat: slechts één van de twee handelingen (schakelen of koppelen) ging automatisch. De halfautomaat bestaat nu niet meer. Tegenwoordig is elke automaat volautomaat, dat wil zeggen dat schakelen en koppelen automatisch gaat.
Waar je wel op moet letten is dat als je een automaat rijbewijs hebt gehaald, dat je alleen dit soort auto's mag rijden. Haal je je rijbewijs in een schakelauto, dan mag je in zowel schakel als automatische auto's rijden.
Het voornaamste verschil tussen een semi-automatische en een volautomatische transmissie is dat bij die laatste het (moment van) terug- en opschakelen ook geheel vanzelf gaat. Oftewel, de bestuurder hoeft geenszins fysiek te koppelen en schakelen (enkel gas te geven, te remmen en te sturen in de juiste richting).
Bij een semi-automatische transmissie hoeft de bestuurder niet de koppelen maar wel zelf te schakelen. Dit kan door middel van 'duwen' of 'trekken' aan de versnellingsbak of door schakelflippers. De Ferrari 430 Scuderia met F1-versnellingsbak is een voorbeeld van een semi-automatische transmissie.
Heeft u een rijbewijs met code 78? Dan mag u alleen met een automaat rijden. U krijgt deze code op uw rijbewijs als u het praktijkexamen heeft gedaan met een auto of motor met automatisch schakelsysteem.
Een semi automaat of half automaat is een gerobotiseerde handbak. Je hebt geen koppeling, en je kunt de bak zelf handmatig of automatisch laten schakelen. Het rijden is even wennen, bij een rustige rijstijl gaat het prima, bij een meer haastige rijstijl kan de bak wat bruusk en minder soepel schakelen.
Standen automaat
Zet je de auto in de P-stand, dan blokkeert je versnellingsbak. Deze stand heeft dus als het ware hetzelfde effect als je handrem. Het zorgt ervoor dat je auto niet gaat rollen na het parkeren.
Prijsverschil automaat en handgeschakeld: automaten zijn duurder. Dat klopt. Automaten zijn vaak zo'n € 1.500 tot € 2.000 duurder in aanschaf. Soms is een automaat door het hogere gewicht ook iets duurder in de wegenbelasting.
Volgens Jeroen Op de Laak van General Motors spelen verschillende aspecten een rol. „In Amerika is in tegenstelling tot Europa een automaat goedkoper dan een auto met handschakeling. Bovendien hebben de Amerikaanse autobedrijven te weinig geïnvesteerd in een goede handbak zoals in Europa.
In een automaat rijden is gemakkelijker dan in een geschakelde auto rijden. Daarom haal je sneller je rijbewijs en bespaar je op je rijbewijs kosten.
De enige manier om aan het daadwerkelijke rijbewijs te zien dat er alleen in een automaat mag worden gereden, is door de nummercode van 78, bij een medische indicatie is deze code 10.02. Alle kenmerken voor een rijbewijs worden aangegeven door een codes, die altijd op de achterkant van het rijbewijs te vinden zijn.
Velen vinden het rijden in een automaat makkelijk, wat ook wel zo is. Toch is het wennen als je voor het eerst in een automaat rijdt omdat een aantal dingen anders werkt. Zo heb je regelmatig mensen die in een automaat helemaal niet wegkomen omdat ze niet weten dat je de rem moet indrukken om de auto te starten.
De letter S staat voor sport: dit houdt in dat de auto minder ver zal opschakelen, zodat er meer acceleratie (versnelling) plaats vindt wanneer je gas geeft. De letter M staat voor manual: hier geef je zelf wanneer de auto op moet schakelen of juist terug moet schakelen.
Met het pookje naar voren schakel je op en het pookje naar achteren schakel je terug. Misschien dat men dit semi-automaat noemt. Het verschil is dat jij bepaalt, wanneer de bak van versnelling wisselt.
Een traploze automaat is een CVT, die met duwband of planetair tandwielstelsel werkt. Een sequentiële auotmaat is vaak een geautomatiseerde handbak met droge plaat koppeling, en is dus allesbehalve traploos.
Een automaat heeft beperkingen als de eerste versnelling erg lang is. Om dan weg te rijden is erg veel slip nodig in de koppeling (koppelomvormer) en ontstaat veel warmte. Ook als het gat tussen de eerste en de tweede versnelling relatief groot is, kan dat ongunstig zijn.
U vraagt wat de te verwachten levensduur is van een automatische versnellingsbak. In alle redelijkheid denk ik aan tenminste 200.000 km. Bij de huidige tellerstand is dit defect dus nogal vroeg te noemen. Het is ook weer niet zo dat het uitgesloten is bij een dergelijke kilometrage maar het dus zeker aan de vroege kan.
Als je met een automaat voor een stoplicht staat moet je hem gewoon in D laten staan. Enkel als je langer stilstaat zoals bijvoorbeeld voor een overweg of brug moet je hem in D of N zetten. De automaat is gewoon gemaakt om enige tijd in D te staan met uw voet op de rem.
Alle letters op een rij
D = 'drive' (rijden) P = 'park' (parkeren) R = 'reverse' (achteruitrijden)
Veel mensen vragen zich af of automatisch of handgeschakeld rijden sneller is. Vroeger was een automaat namelijk suf en trok hij sloom op. Dat is verleden tijd. Tegenwoordig zijn automaten zelfs sneller dan handgeschakelde auto's, mits je weet hoe je het voertuig bestuurt.
Met een automaat heeft u geen last meer van de hellingproef. Als je de rem loslaat begint de auto namelijk vanzelf te rijden. Geen gedoe meer met achteruit rollen, snel schakelen en gas geven dus.
Zo is een automaat een stuk duurder in de aanschaf dan een handgeschakelde auto. Toch kan dit opwegen tegen het mindere verbruik van de auto. Daarnaast kan het lastig zijn om over te stappen van een automaat naar een handgeschakelde auto.
Levensduur DSG koppeling
Digicar adviseert iedere 100.000 km de 'DSG koppeling' te laten controleren. Met een gemiddelde levensduur van c.a. 150.000 km tot 250.000 km wat uiteraard afhankelijk is van rijgedrag en rij-omstandigheden!