Griekenland: geen verbinding
In Spanje zijn prachtige treinen, maar ze rijden bijna nooit. Het moeilijkst wordt Griekenland. Dat land heeft eigenlijk gewoon geen treinverbindingen met andere EU-landen.
Trein. IJsland heeft (nog) geen spoor en er rijden dus geen trienen. Veerboot. Enkele veermaatschappijen bieden verbindingen aan naar verschillende eilanden en fjorden.
Zwitserland heeft niet alleen het drukste spoorwegnet van Europa, maar ook van de wereld. Na Zwitserland volgt Japan en Nederland staat op de derde plek. In het begin van de eeuw werd het Nederlandse spoor zelfs intensiever gebruikt dan het Japanse spoor.
Zwitserland heeft het beste spoorwegsysteem van Europa. Dat concludeert Boston Consulting Group (BCG) in een studie naar de prestaties van de spoorwegen in 24 Europese landen. Nederland staat in de middenmoot en het Belgische spoorwegsysteem komt als 11de uit de bus.
De nationale spoorwegmaatschappij van de Verenigde Staten is Amtrak. Amtrak vervoert dagelijks ongeveer 86.000 passagiers over een spoorwegnetwerk van ruim 33.000 kilometer. De treinen rijden frequent in het oosten van Amerika, maar ook in het westen en midden van het land zijn kilometers aan spoor te vinden.
China: 317,7 km/uur
Goed voor een gemiddelde snelheid van bijna 318 kilometer per uur. De hoge moyenne is mogelijk sinds de maximum snelheid op de lijn dit jaar werd verhoogd naar 350 kilometer per uur. Ook een aantal andere treinen van en naar Beijing halen gemiddelde snelheden boven 300 kilometer per uur.
De vijf grootste stations zijn Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal en Schiphol Airport. Op deze stations groeide het aantal reizigers met gemiddeld vijf procent. De grootste stijger van de grote vijf is Schiphol met negen procent naar zo'n 86.000 in- en uitstappers.
Hongkong komt als winnaar uit de bus vanwege zijn betaalbare openbaar vervoersnetwerk met een hoge haltedichtheid en een goede spoorweginfrastructuur. Ondanks de koppositie zou Hongkong zijn openbaar vervoersnetwerk wel kunnen verbeteren, menen Oliver Wyman en de Universiteit van Californië.
Malta. Op het eiland Malta reed er vanaf het jaar 1883 een trein over het eiland. De treinen werden daar ook wel landstoomboten genoemd. Het traject liep van Valletta langs een aantal dorpen als Santa Venera, Attard, San Anton en Notabile.
IJsland is dus niet goedkoop, maar waar kun je nou van uitgaan? Voor een kop koffie in een cafeetje kun je rekenen op zo'n 4 á 5 euro.
Een glas wijn in IJsland kost bijvoorbeeld rond de € 10. Een pint bier (een halve liter) kost ongeveer € 7. Kleine glazen bier serveren ze vrijwel niet. Dat is toch weer wat meer in verhouding met de Nederlandse en Belgische prijzen.
Roken is niet toegestaan op onze stations, perrons en in de treinen. Er geldt een rookverbod. Onder dit rookverbod valt ook het gebruik van elektronische sigaretten en dergelijke. Op de stations en in de trein ben je verplicht om je te kunnen identificeren met een wettelijk erkend identificatiebewijs.
De aanbieding is niet geldig in combinatie met losse slaapplekken. Vanuit Nederland rijden er geen autoslaaptreinen meer naar Italië.
Vanuit Nederland of Duitsland rijdt er geen rechtstreekse autoslaaptrein naar Barcelona, maar wel naar Narbonne. Vanuit Narbonne moet u ongeveer nog 250 kilometer rijden om Barcelona te bereiken. Vanuit Düsseldorf rijdt de autoslaaptrein van DB Autozug naar Narbonne.
Met zo'n 181 in- en uitstappers is Eijsden het kleinste station van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Spoorwegen.
Het mooiste station van Nederland staat in het Zuid-Limburgse Klimmen-Ransdaal. Dat blijkt uit recent reizigersonderzoek van NS. Geen wonder, want dit pareltje uit 1913 ziet er knus uit. Het lijkt wel een Engelse cottage.
Grand Central Terminal neemt 49 hectare in beslag, heeft 44 perrons en 67 sporen verspreid over twee verdiepingen. Het is het grootste treinstation ter wereld, zowel op gebied van oppervlakte als aantal perrons.
Volgens nieuwswebsite "Mashable" is het station van Antwerpen-Centraal het mooiste treinstation ter wereld. Op de site steekt het station toppers als de "Grand Central Terminal" in New York en het station van Luik-Guillemins voorbij.
Station Valkenburg is het oudste station van Nederland en stamt uit 1853.
De openbaar vervoersterminal Utrecht Centraal Station is tegenwoordig het grootste station van Nederland. Dagelijks passeren hier zo'n 250 tot 300 duizend mensen. Het enorme bouwwerk is licht en open.
7. De maximumsnelheid in een station bedraagt 160 km/u. Echter, er wordt aan de reizigers aangekondigd om afstand te nemen van de boord van het perron wanneer een passerende trein nadert.
Treinen. Voor treinen wordt de maximale remvertraging van rond de 1 m/s² deels bepaald door de geringere wrijving tussen metalen oppervlakken (wielen, rails en remblokken) en deels door de hogere massa. Bij eenzelfde aanvangssnelheid is de remweg van een trein ongeveer een factor tien langer dan die van een auto.
Want dat is het tweede punt: de trein. Die kan vaak gewoon niet harder dan 140 km/u. De Intercity waarmee jij naar je werk gaat, of de Sprinter tussen Zwolle en Kampen, gaan niet veel harder dan 140 km/u of soms zelfs 100 km/u. "Een paar treinen kunnen 160 km/u", vertelt Vincent Wever van OV Magazine.