Zweden heeft nog steeds de veiligste wegen (18 doden per 1 miljoen inwoners), terwijl Roemenië in 2020 het hoogste percentage rapporteerde (85 doden per 1 miljoen inwoners). Het Europees gemiddelde was 42 doden per 1 miljoen inwoners, vergeleken met het wereldgemiddelde van meer dan 180.
Veiligste land om deel te nemen aan het verkeer
Er vallen zo'n 19 dodelijke slachtoffers per jaar, nog altijd 19 teveel natuurlijk, maar daarmee is IJsland het veiligste land ter wereld om deel te nemen aan het verkeer.
Tegenwoordig kent Zweden een van de laagste percentages verkeersdoden ter wereld. Het verhaal over hoe het land ernaar heeft gestreefd dat aantal terug te brengen tot nul, is een les voor andere landen waar het dodental hardnekkig hoog blijft.
Het gevaarlijkste Europese land om te rijden
Op de eerste plek staat Roemenië. In 2012 overleden er per miljoen inwoners 95,62 mensen in het verkeer. In 2022 is dit aantal 85,81. Dat is een stuk minder, maar nog steeds het hoogste van Europa.
Brazilië . Volgens Time magazine heeft São Paulo de ergste dagelijkse verkeersopstoppingen ter wereld.
De Engelse prijsvergelijker Compare The Market concludeert dat Japanse automobilisten de beste ter wereld zijn. Nederland volgt op een zeer respectabele tweede plek. Op plek drie tot en met vijf vinden we Noorwegen, Estland en Zweden.
In welk land gebeuren de meeste dodelijke ongelukken op de weg? Bulgarije telt de meeste verkeersdoden.
Oppassen geblazen
Bestuurders van een Seat, BMW of Audi veroorzaakten de afgelopen twee jaar de meeste aanrijdingen. Dat blijkt uit onderzoek van Univé. Limburgers zijn volgens de verzekeringsmaatschappij de grootste brokkenmakers.
Afbeelding 9 toont de verkeersdoden 2023 in ongevallen naar wegbeheerder. Het grootste deel van de verkeersdoden in Nederland valt op gemeentelijke wegen (62% van het totaal aantal verkeersdoden), gevolgd door provinciale wegen (16% van het totaal) en wegen van het Rijk (10% van het totaal).
Nederland heeft veel snelwegen, maar ook autowegen. De zogeheten N-wegen verbinden veel belangrijke steden en dorpen met elkaar. Echter zijn het helaas ook de wegen waar de meeste ongelukken gebeuren. Zo'n 22 procent van alle verkeersdoden valt op een dergelijke weg.
Waar zijn de meeste verkeersongevallen? De meeste ongelukken gebeuren in 2022 in de provincie Zuid-Holland. Maar als het om gemeentes gaat, gebeurden de meeste verkeersongevallen in de Noord-Brabantse gemeente Asten. Hier is het aantal incidenten met 83,1 procent gestegen.
Nederlandse automobilisten behoren tot de beste chauffeurs ter wereld, zo blijkt uit onderzoek van de Britse prijsvergelijker Compare The Market. Japanse automobilisten zijn de beste ter wereld zijn. Nederland volgt op de tweede plek gevolgd door Noorwegen, Estland en Zweden, meldt Autoweek.
Abu Dhabi is het enige emiraat waar je niet (zonder bekeuring) 20 km/u te hard mag rijden; dat is in andere emiraten wel zo. Zo zijn er bij andere emiraten snelwegen waar je 140 km/u mag, dus daar mag je ook in bepaalde gevallen 160 km/u rijden.
Vooral de binnenwegen in België zijn slecht onderhouden, met veel ad-hoc reparaties die snel weer problemen opleveren, vooral bij vrieskou. De Belgische snelwegen zijn beter, maar het ontbreken van zoab-asfalt zorgt bij regen voor gevaarlijke sprayvorming, waardoor het zicht sterk vermindert.
Bulgarije: het gevaarlijkste land van Europa
In totaal kwamen er in 2023 526 mensen om het leven op de Bulgaarse wegen. Dit betekent dat Bulgarije 79% boven het EU-gemiddelde van 45,5 verkeersdoden per miljoen inwoners zit.
De Coentunnel is voor het derde jaar op rij het gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland. Het ging hier het afgelopen jaar 72 keer mis. Dat meldt Stichting Incident Management Nederland (IMN). Tussen de hectometerpaaltjes 30,0 en 30,9 van de westbaan van de A10 gebeurden de ongevallen.
Uit een studie onder drie relatief verkeersveilige landen, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Nederland, is gebleken dat deze landen gerichte maatregelen hebben genomen op het gebied van rijden onder invloed, snelheidsovertredin- gen, gordelgebruik en veiliger wegen (Koornstra et al., 2002).