Frankrijk telt ruim 37.000 laadpalen, gevolgd door Zweden (ruim 25.000) en Italië met 23.500 stuks. Het minste aantal palen is te vinden in Cyprus (57) en Malta (98). Verder zijn er in Centraal- en Oost-Europa verhoudingsgewijs veel minder laadpalen dan in het westen van de EU.
Daarbij heeft Noorwegen het grootste aandeel in het aantal geregistreerde elektrische auto's ter wereld.
Noorwegen is het eerste land waar elektrische auto's populairder zijn dan niet elektrische auto's. Er zijn ruim 12.000 openbare oplaadpunten waarvan meer dan 20% snellader is.
Nederland telt momenteel zo'n 81.000 openbare laadpalen waarvan meer dan 3000 snelladers. Daarmee hebben we de grootste laaddichtheid van Europa en dat is goed te weten voor elektrische autobezitters die op pad gaan.
Het aantal openbare laadpalen in Duitsland ligt nu op ongeveer 27.730.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
In 2030 hebben we circa 1,8 miljoen laadpalen in Nederland, inclusief circa 20.000 laadpunten voor bestelauto's en 8000 voor vrachtauto's. Het laden van je auto moet straks net zo makkelijk zijn als het laden van je mobiele telefoon.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB). Lees meer over de belastingvoordelen van elektrisch rijden.
In totaal zijn er 307.000 laadpalen in de EU. ACEA stelt dat daarmee ongeveer de helft van het totaal aantal laadpalen voor elektrische auto's in de EU in Nederland en Duitsland is geconcentreerd. Frankrijk telt ruim 37.000 laadpalen, gevolgd door Zweden (ruim 25.000) en Italië met 23.500 stuks.
Ideaal, toch? Maar het echte grote voordeel ligt bij de aanschaf. In dit Scandinavische land profiteer je van de vrijstelling van BTW en van autobelastingen, die in Noorwegen hoog kunnen oplopen. Deze maatregelen zijn zo succesvol, dat er inmiddels 32.000 elektrische auto's rondrijden.
Automarkt Noorwegen: 80 procent elektrisch.
Verenigde Staten en China onverminderd belangrijk. Op de Amerikaanse thuismarkt - tevens de belangrijkste afzetmarkt - staat het aantal registraties na een half jaar op bijna 140.000 stuks, een plus van 55 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2020.
De Fiat 500 veroverde in april de eerste plek op de bestsellerlijst van elektrische auto's. Met 5.524 nieuwe registraties eindigde de Italiaanse stadsauto voor de Peugeot e-208, waarvan 3.370 exemplaren de showroom uitreden.
In Nederland zijn, na Noorwegen en IJsland, het afgelopen jaar de meeste elektrische auto's verkocht. In Noorwegen bedroeg het aandeel elektrisch maar liefst 64,5 procent van de nieuwverkopen, in IJsland 27,9 procent.
Moet ik bij een oplaadpunt voor elektrische auto's ook betalen voor het parkeren? Ja, u moet een parkeervergunning hebben of betalen voor het parkeren. Bekijk Elektrische oplaadpunten gebruiken. Daar leest u hoe u een oplaadpunt gebruikt, waar de laadpunten zijn en wat het kost om uw voertuig op te laden.
Je kunt een auto gewoon opladen als het regent. In principe is de stekker zo beveiligd, dat er geen (regen)water in kan lopen.
Laadpaalkleven is niet langer strafbaar. Als de stekker in de auto zit en er is parkeergeld betaald, kan de eigenaar geen boete meer krijgen voor illegaal parkeren.
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat er vanaf 2030 enkel nog elektrische auto's nieuw worden verkocht. Dan rijden er zo'n 2,5 miljoen elektrische auto's en zijn er 1,7 miljoen laadpunten nodig. Dat betekent dat er tot die tijd elke dag zo'n 500 laadpunten bij moeten komen.
Op 1 januari 2021 was bijna 1 op de 17 personenauto's in Nederland een elektrische of hybride auto. Inmiddels is dit voor meer dan 1 op de 12 personenauto's het geval.
Laadpalen in Vlaanderen en Wallonië
Het Waalse deel van België is nog niet zo ingesteld op elektrisch rijden. Ter vergelijking: in heel België staan op dit moment zo'n 7.000 publieke laadpalen, waarvan slechts 200 in Wallonië.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Elektrische auto accu capaciteit
Met een accu capaciteit van 15 kWh kan een elektrische auto zo'n 100 km afleggen. Dat betekent een accu capaciteit van 40 kWh zal je ongeveer 200-280 km brengen en de 75 kWh variant is goed voor 280 tot 545 km.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.