Op 1 januari 1971 werden bevestigingspunten en gordels voorin in nieuwe personenauto's verplicht. Vanaf 1 juni 1975 werd het verplicht de gordel te dragen op voorzitplaatsen en vanaf 1 april 1992 ook op achterzitplaatsen.
De autogordel op de voorste zitplaatsen moeten, indien aanwezig, verplicht worden gedragen vanaf 1 juni 1975. Het gebruikmaken van autogordels voor passagiers op de achterbank van personenauto's is verplicht sinds 1 april 1992. Sinds 1993 is het dragen van een autogordel ook verplicht tijdens achteruitrijden.
In 1972 werd de autogordel in Nederland verplicht.
Volvo de eerste met standaard driepuntsgordel
In 1959 werd de gepatenteerde driepuntsgordel in de Scandinavische markten geïntroduceerd in de Volvo Amazon (120) en PV 544. Volvo was daarmee de eerste autofabrikant ter wereld die zijn auto's standaard van veiligheidsgordels voorzag.
Als er geen gordels zijn – oldtimers van vóór 1971 zijn vrij van gordelplicht – dan mogen alle passagiers achterin los worden vervoerd behalve kinderen tot 3 jaar. Die mogen niet worden vervoerd. Oudere lezers moeten even de oude kinderzitjes die je zonder gordel kon gebruiken, vergeten.
Volwassenen moeten voorin en achterin de auto de autogordel om. Volwassenen die kleiner zijn dan 1,35 meter hoeven geen kinderzitje te gebruiken. De regels voor het gebruik van een zogenaamd kinderbeveiligingsmiddel gelden alleen voor personen onder de 18 jaar.
Als je wagen als oldtimer gekeurd is, zijn volgende zaken niet toegelaten: commercieel of professioneel gebruik. woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer. bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer.
Het is verplicht om je gordels om te doen, voor- en achterin de auto. Doe je gordel om, voor je eigen veiligheid. Gordels voorin de auto zorgen ervoor dat je bij een ongeluk 25% minder kans hebt om ernstig gewond te raken en maar liefst 40% minder kans op overlijden.
U kunt een ontheffing van het verplicht gebruik van een gordel of autokinderzitje aanvragen.Dat doet u bij de divisie Rijgeschiktheid van het CBR.
Wat kost het vervangen van de autogordels? Het vervangen van de autogordels kost gemiddeld 125 euro inclusief btw per autogordel.
26 - Het SALT I-verdrag tussen de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten wordt getekend. 27 - Decreet van de Nederlandse Cultuurraad (voorloper van het Vlaams Parlement, in België), betreffende het taalgebruik bij de eedaflegging.
Op de plaats waar een airbag zit, mogen geen kinderen vervoerd worden in een autostoeltje dat tegen de rijrichting in moet worden geplaatst, tenzij de airbag is uitgeschakeld. Een driepuntsgordel als heupgordel gebruiken, mag niet.
Gordels zijn niet verplicht in OV-bussen binnen de bebouwde kom [19]. Daarbij gelden andere overwegingen dan veiligheid. Het wordt vanwege het vele in- en uitstappen als 'niet praktisch' beschouwd om passagiers te verplichten gordels te dragen.
Het dragen van een autogordel is verplicht, voor zowel de bestuurder als de passagier. Draag je de gordel niet? Dan wordt er sinds 2023 een boete van 169 euro uitgeschreven, in 2022 was dit bedrag nog 159 euro. Beide bedragen zijn inclusief de 9 euro administratiekosten van het CJIB.
Ook chauffeurs van taxi's en taxibusjes hoeven geen gordel om als zij passagiers vervoeren én wanneer geen sprake is van een contractrit, die vooraf schriftelijk is vastgelegd. Deze uitzondering voor taxichauffeurs is gemaakt om ze bij onvoorspelbare ritten minder kwetsbaar te maken voor overvallen.
Wanneer uit het onderzoek van de door het CBR ingeschakelde medisch specialist blijkt dat u niet langer geschikt bent om een motorrijtuig te besturen, zal het CBR uw rijbewijs ongeldig verklaren.
Universele veiligheidsgordels zijn geschikt diverse automerken, wanneer uw originele autogordel geen elektronsiche aansluting danwel gaspatroon heeft dan kunt u een univesele gordel overwegen.
Het dragen van de veiligheidsgordel is in alle Europese landen verplicht. In België is hij verplicht sinds 1975 voor de inzittenden vooraan, en sinds 1991 voor de personen achteraan. Hoe meer (passieve) veiligheidsmechanismen toegepast worden, hoe meer de inzittende beschermd wordt in geval van impact.
"Het dragen van een veiligheidsgordel halveert het risico voor de bestuurder en de passagiers bij ongevallen vanaf 30 km/h. Daarom moet de vrijstelling van het dragen van de veiligheidsgordel uitzonderlijk en gerechtvaardigd blijven.
Boetes en sancties
Een boete variërend van 30 tot 500 euro (vermenigvuldigd met 8 opdeciemen). Een werkstraf. Een rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar. Een rijverbod dat afhankelijk wordt gesteld van het opnieuw afleggen van theorie- of praktijkexamens, of het ondergaan van een specifiek onderzoek.
Hoeveel personen mogen op de achterbank van de auto? Het aantal personen op de achterbank wordt bepaald door het aantal autogordels in de auto. Sinds 1 mei 2008 mogen er niet meer personen op de bank zitten dan dat er autogordels zijn.
In dit artikel leggen we uit waarom dat “meestal” geen goed idee is. In de koudere maanden van het jaar is het niet verstandig om met uw oldtimer de weg op te gaan. De winterse weersomstandigheden kunnen namelijk fragiele onderdelen van uw oldtimer beschadigen, waardoor ook de kans op ongelukken toeneemt.
Tot juni 2013 bleef het gebruik van een oldtimer met O-plaat verplicht beperkt tot proefritten binnen een straal van 25 kilometer, tussen zonsopgang en –ondergang en in het kader van een toegelaten manifestatie of om zich naar de toegelaten manifestatie te begeven. Sinds juli 2013 mogen oldtimers dag en nacht rijden.
Er is sprake van een oldtimer onder voorwaarden. Een wagen is een oldtimer wanneer deze ouder is dan 40 jaar. Toen deze 'leeftijdsgrens' verhoogd werd van 25 naar 40 jaar waren bepaalde auto's die eerst wél oldtimer waren plots géén oldtimer meer. Zoals reeds vermeld is een oldtimer vrij van wegenbelasting.