Mannen veroorzaken meer ongelukken dan vrouwen, blijkt keer op keer uit cijfers van verzekeraars en overheidsinstanties. Zo was volgens een rapport van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid slechts 34 procent van de autobestuurders die in 2013 betrokken was bij een verkeersongeluk een vrouw.
In 2020 vielen daar 99 dodelijke verkeersslachtoffers, tegen 142 in 2019 en 150 in 2018. Na Noord-Brabant kwamen de meeste mensen om in het verkeer in Noord-Holland (87 verkeersdoden) en Gelderland (85 verkeersdoden).
Mannen vormen een groter risico voor medeweggebruikers en rijden vaker in gevaarlijkere voertuigen. Dit blijkt uit onderzoek, bestaande uit vier data sets. Naast automobilisten zijn taxichauffeurs verantwoordelijk voor het grootste deel van de ongelukken.
Automobilisten moeten bewuster worden van hun eigen rijgedrag. Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) is het merendeel van de verkeersongelukken, ruim 95 procent, rechtstreeks het gevolg van menselijk falen.
De kans is groot dat je door een land komt waar de kans op een ongeluk relatief groot is. Oppassen geblazen dus! De kans op een verkeersongeval met slachtoffers is het grootst in Oostenrijk, Duitsland, Portugal en België. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat.
Verhoudingsgewijs vallen er veel doden in het verkeer onder ouderen. De meeste verkeersdoden waren 80 jaar of ouder (126, 19% van totaal). Gevolgd door mensen in de leeftijd 70 tot 80 jaar (123, 19% van totaal). Bij 40- tot 60-jarigen daalde het aantal verkeersdoden met 17,6%.
Mannen veroorzaken meer ongelukken dan vrouwen, blijkt keer op keer uit cijfers van verzekeraars en overheidsinstanties. Zo was volgens een rapport van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid slechts 34 procent van de autobestuurders die in 2013 betrokken was bij een verkeersongeluk een vrouw.
De ANWB komt met het antwoord op basis van onderzoek via de Veilig Rijden-app. Het verlossende antwoord is: mannen rijden veiliger dan vrouwen. Volgens de ANWB rijden momenteel 41.000 mensen rond met de speciale app van de organisatie. Samen hebben de gebruikers ruim 510 miljoen kilometer afgelegd.
Te hard rijden is niet alleen de grootste zorg, maar ook de grootste oorzaak. De meeste aanrijdingen binnen de bebouwde kom worden door snelheidsovertredingen veroorzaakt. Binnen de bebouwde kom geldt een snelheidslimiet van 50 kilometer per uur. Binnen de meeste woonwijken is dat nog lager: 30 kilometer per uur.
In het vliegtuig of in de auto? Volgens Amerikaanse cijfers overlijden per 1 miljard gereisde kilometers 0,04 mensen door de lucht. Uit datzelfde onderzoek bleek dat bij autorijden 4,5 mensen per 1 miljard gereisde kilometers overlijden.
Vrouwen kunnen beter autorijden dan mannen. Zeg nooit meer “t 'Is weer een vrouw”, want onderzoek van Vias Institute toont aan dat vrouwen juist beter kunnen autorijden dan mannen. Vrouwelijke chauffeurs geven hun mannelijke tegenhangers zelfs op verschillende manieren het nakijken.
Wie is aansprakelijk voor mijn verkeersongeluk? De persoon die het ongeluk veroorzaakt, moet de schade betalen. Hebben meer mensen schuld aan het ongeluk, dan betalen zij elk een deel van de schade. Voor fietsers, voetgangers en kinderen gelden bijzondere regels.
De wet beschermt voetgangers en fietsers bij een aanrijding met een voertuig. Ook als een voetganger of fietser schuldig is aan de aanrijding betaalt de bestuurder in ieder geval een deel van de schade; Bij een aanrijding tegen een stilstaand voertuig of voorwerp bent u meestal zelf schuldig.
Zweden heeft nog steeds de veiligste wegen (18 doden per 1 miljoen inwoners), terwijl Roemenië in 2020 het hoogste percentage rapporteerde (85 doden per 1 miljoen inwoners). Het Europees gemiddelde was 42 doden per 1 miljoen inwoners, vergeleken met het wereldgemiddelde van meer dan 180.
Dit is binnen alle leeftijdsgroepen zichtbaar. Van alle verkeersdoden in ons land is 74% een man. Vooral onder de groep veertig- tot vijftigjarigen hebben mannen een veel grotere kans op een auto-ongeluk met een dodelijke afloop. Maar liefst 90% van alle verkeersdoden tussen 40 en 50 jaar is een man.
Aantal ongelukken in het verkeer in Nederland op de fiets
2017 was het enige jaar dat er meer dodelijke slachtoffers waren met de fiets dan met de auto (206 tegen 201). In 2018 was het aantal fietsdoden met 228 een derde van alle verkeersdoden.
Op gemeentelijk niveau vonden er vorig jaar de meeste verkeersongelukken plaats in Rotterdam. Hier werden 6.280 verkeersongevallen geregistreerd waar een of meerdere verkeersdeelnemers bij betrokken waren. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van data van de politie en Rijkswaterstaat.
Er vallen in ons land momenteel gemiddeld bijna twee verkeersdoden en 58 ernstig gewonden per dag; in 2020 waren het er 610. Dat is 'onacceptabel', vindt de Verkeersveiligheidscoalitie, die het manifest vandaag aanbiedt aan de Tweede Kamer.
Nederland. In 2019 waren er 661 verkeersdoden te betreuren en raakten ongeveer 21.400 mensen ernstig gewond. Dat zijn bijna 2 doden en bijna 60 ernstig gewonden per dag.
De meeste vrouwen kunnen niet autorijden. Geen grap; ze zijn er niet goed toe in staat – fysiek gezien dan. Dat komt doordat hun benen gemiddeld korter zijn dan die van mannen. Daardoor moeten ze dichter bij het stuur zitten om de pedalen te kunnen raken en meer rechtop om over het dashboard te kunnen kijken.
In ons land waren vorig jaar 476.178 motorfietsers ingeschreven. Dat is een stijging van bijna 30% in de afgelopen tien jaar. Het aantal ongevallen is nochtans tijdens diezelfde periode, gedaald met 24%. Gemiddeld gebeuren er nog altijd zo'n 8 motorongevallen per dag, zo'n 3000 in totaal.
De meeste doden in het verkeer vallen onder ouderen: in 2021 waren 220 (38%) verkeersdoden 70 jaar of ouder. Kinderen (0-14 jaar) komen juist relatief weinig om in het verkeer; in 2021 waren dat er – net als het jaar ervoor – 17 (3%).
Wist je dat een motorrijder dertig keer meer kans heeft in het verkeer te overlijden dan een automobilist? Dat is geconstateerd vanaf het jaar 2010 tot 2014. Het rijden op een motorfiets is wat dat betreft dus gevaarlijker dan het rijden in een auto.
In 2021 vielen 582 verkeersdoden bij verkeersongevallen, 28 (4,6 procent) minder dan in 2020. De afname is vooral te zien bij mannen. In 2021 kwamen 427 mannen om in het verkeer, 26 minder dan in 2020. In 2021 waren er onder vrouwen 155 verkeersdoden, in 2020 waren dat er 157.
In 2020 vonden naar schatting 15.400 SEH-behandelingen (101 per 100.000 inwoners) plaats naar aanleiding van ongevallen waarbij voor zover bekend alcohol betrokken was (bij het slachtoffer en/of een andere betrokkene).