Bij een annulering of vertraging waarbij u meer dan 3 uur later op uw eindbestemming aankomt door operationele redenen, zoals: een technisch probleem of een beschadiging van het vliegtuig door de vliegtuigtrap. Bij een staking of tekort van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij.
Hoogte vergoeding
Hoeveel geld u krijgt van de vliegmaatschappij, verschilt per vlucht: tot en met 1.500 kilometer: € 250. meer dan 1.500 kilometer, binnen de EU: € 400. 1.500 tot 3.500 kilometer, buiten de EU: € 400.
Voorbeelden van buitengewone omstandigheden
Extreme weersomstandigheden, zoals storm tijdens de vlucht of dichte mist bij het opstijgen en/of landen. Natuurrampen, zoals een aswolk. Stakingen van derden, zoals de luchtverkeersleiding en bagage afhandelaren. Medische noodlandingen.
Als je op je eindbestemming aankomt met een vertraging van 3 uur of meer, heb je mogelijk recht op compensatie. Als de vertraging meer dan 5 uur is, kun je besluiten niet (verder) te reizen. Je hebt dan recht op terugbetaling van je ticket en een terugvlucht naar je oorspronkelijke vertrekpunt.
Een vertraagde vlucht vanwege onderhoud of technische problemen. Vertraging vanwege technische problemen of onderhoud komt geregeld voor. Checks die uitlopen of een tekort aan technisch personeel zijn voorbeelden van oorzaken die voor vertraging kunnen zorgen.
Wanneer je vlucht vertraagd of geannuleerd is door een buitengewone omstandigheid vervalt je recht op compensatie. Er is dan sprake van overmacht en hiervoor kan de luchtvaartmaatschappij niet aansprakelijk worden gesteld.
“De 25% vergoeding voor Vlucht-Vertraagd vind ik goed en absoluut redelijk. Zij doen alle inspanningen en correspondentie met de luchtvaartmaatschappij. Ik ben erg tevreden over de goede service van Vlucht-Vertraagd.nl. Alles was online makkelijk te volgen, ook informatie aanvragen via de mail verliep goed.
Als uw bagage te laat aankomt, beschadigd is of vermist, kunt u soms een vergoeding krijgen. Bijvoorbeeld via uw reisverzekering. U kunt ook de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen. Bij vermiste, vertraagde of beschadigde bagage is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk tot een maximum van € 1.300.
Was u op tijd op het vliegveld, maar miste u uw vlucht door de lange wachtrijen? Dan kunt u door een tijdelijke regeling van Schiphol schadevergoeding krijgen. Bijvoorbeeld voor de kosten van een nieuw ticket of hotelovernachting. U kunt de vergoeding aanvragen tot 30 september 2022.
Wat kost de service van EUclaim? Onze service wordt u aangeboden op basis van no cure, no pay. Dit betekent dat als wij uw claimaanvraag niet tot een succesvol einde brengen, u ons niets betaalt.
Elke omstandigheid of geheel van omstandigheden die het indienen van de aanvraag in het herkomstland bijzonder moeilijk maakt, kan een buitengewone omstandigheid zijn.
„Onvermijdbare en buitengewone omstandigheden” betekent een situatie die zich voordoet onafhankelijk van de wil van de partij die zich daarop beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle redelijke voorzorgsmaatregelen niet te vermijden waren.
Met een buitengewone omstandigheid wordt een situatie bedoeld waarin sprake is van overmacht. U kunt hierbij denken aan de volgende situaties: Extreme weersomstandigheden als mist en storm tijdens de vlucht. Natuurrampen als een aswolk.
Recht op compensatie
Op basis van de Europese Verordening 261/400 mag een luchtvaartmaatschappij tot 14 dagen voor de vluchtdatum het vluchtschema aanpassen, zonder dat ze vergoeding hoeven te geven.
Er is sprake van een omgeboekte vlucht als je wel jouw bestemming hebt bereikt, maar: De luchtvaartmaatschappij het vluchtnummer heeft gewijzigd. De vlucht wordt uitgevoerd door een andere luchtvaartmaatschappij. Je via een andere route vliegt.
De drukste dag op Schiphol zal maandag 25 juli 2022 zijn. De weken erna zal het met name op de vrijdag heel druk worden.
Waarom is het zo druk op Schiphol? Dat komt voornamelijk door het tekort aan personeel. Of het nou bij de beveiliging, vluchtafhandeling of bij incheckbalies is, overal zijn er te weinig medewerkers om het grote aantal passagiers, dat op vakantie of zakenreis wil zonder al te veel oponthoud, te laten doorstromen.
De problemen met achtergelaten koffers op Schiphol worden groter. Op de luchthaven stapelen duizenden en duizenden koffers en bagagestukken zich op. Ze liggen zelfs buiten. Door personeelstekorten bij de bagage-afhandelaren en luchtvaartbedrijven is ook achter de schermen chaos ontstaan op Schiphol.
In 50% van de gevallen komt dit door vluchten met een transfer. Jaarlijks gaat het om 30 tot 40 miljoen stuks bagage en 1 op de 3.000 koffers wordt niet meer terug gevonden. De kans op het verliezen van een koffer is behoorlijk groot. Om deze reden reizen steeds meer passagiers alleen met handbagage.
Welke bagage is verzekerd? Bijna alles, je kunt denken aan je koffer, camera, kleding, telefoon en portemonnee. Maar ook je reisdocumenten zoals je paspoort of je rijbewijs zijn verzekerd. Spullen die je aankoopt tijdens de reis zijn meestal ook meeverzekerd.
Normaal gesproken kunnen passagiers hun ingecheckte bagage 15 tot 45 minuten na aankomst verwachten, volgens Nick Gates, een directeur bij SITA, een luchtvaarttechnologiebedrijf. Hoe lang duurt het om op bagage te wachten?
Met meer dan 12 jaar ervaring is EUclaim een partij die het gerust op kan nemen tegen grote airlines. Dat blijkt ook uit hun slagingspercentage van 97% en de bijna 600 duizend passagiers wat ze al succesvol hebben geholpen.
Uit de 59 Google reviews blijkt dat Aviclaim een 4.1 scoort. Opvallend is dat veel mensen tevreden zijn met de manier waarop zij werken, het wordt beschouwd als professioneel werkgedrag.
Om een claim in te kunnen dienen moet je akkoord gaan met de Algemene Voorwaarden van EUclaim. De service is op basis van 'no cure, no pay' en je betaalt alleen de succesfee van 29% en €33 administratiekosten per persoon wanneer je claim succesvol is afgehandeld.