Je levensdoel is het punt waar een aantal aspecten uit leven samenkomen, namelijk datgene waar je van houdt, wat je goed kan, wat de wereld nodig heeft en waar je voor betaald wordt. Het is vaak een mix van je passie, je missie, je vak en je roeping.
Om je op weg te helpen, zijn dit een aantal voorbeelden van persoonlijke doelstellingen: Een promotie bereiken op je werk. Een bepaald aantal kilometer hardlopen achter elkaar. Je huis volledig opruimen en minimaliseren.
Een doelstelling kan ook zijn: Ik wil meer werkplezier en werkgeluk. Ik wil een goede balans tussen privé en werk. Ik wil leren genieten.
Die zijn specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Lees hier meer over het SMART formuleren van je doelen.
Om de engagement van een medewerker te maximaliseren, maken we een onderscheid tussen 3 typen doelstellingen: business doelstellingen, persoonlijke doelstellingen korte termijn en persoonlijke doelstellingen lange termijn.
Levensdoelen zijn zo belangrijk dat het leven zonder doelen vaak leidt tot richtingloosheid. Hierdoor liggen ook psychische klachten in de gevarenzone. Om psychische problemen te voorkomen zijn doelen onmisbaar.
Definitie van een levensmissie
Het geeft aan waarvoor de mensen uit de organisatie staan, wat hun identiteit is en hun waarden.
Ontwikkelingsdoelen zijn doelen die individuen of organisaties stellen om persoonlijke of professionele vaardigheden, kennis en bekwaamheden te verbeteren.
Persoonlijke leerdoelen helpen je om gefocust te werken. In plaats van 'in het wilde weg' van alles te leren en tot je te nemen, weet je nu waarom je iets doet en kun je daarbij beter prioriteiten stellen. Ook houden persoonlijke ontwikkelingsdoelen je werk leuk en uitdagend.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: doel (zn) : ambitie, bedoeling, bestemming, buut, doelstelling, doelwit, finaliteit, focus, mikpunt, oogmerk, oogwit, plan, richtpunt, streven, voornemen.
Zorg dat je doelstellingen duidelijk omschrijven wat je wilt behalen. Dat is mogelijk door je doelstellingen SMART te maken. Met SMART wordt specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden bedoeld. Door die methode te gebruiken zorg je dat je doelen concreet, meetbaar en haalbaar zijn.
Doelen van ouders en jeugdigen kunnen op allerlei levensterreinen liggen. Doelen zijn positief geformuleerd: ze geven aan wat een ouder of jeugdige wil bereiken of leren. De doelen zijn altijd gerelateerd aan het probleem dat tijdens de probleem- en krachtenanalyse is vastgesteld.
Meetbaar: Je moet kunnen meten of je je doel hebt behaald; Acceptabel: Iedereen moet de doelstelling accepteren; Realistisch: Het doel moet ook haalbaar zijn; Tijdsgebonden: Je hebt bepaald voor wanneer je de doelstelling behaald wil hebben.
Een persoonlijk leerdoel is gericht op het ontwikkelen van de kennis en vaardigheden van jezelf. Een persoonlijk leerdoel hoeft niet altijd werkgerelateerd zijn. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van jezelf als particulier belegger.
In tegenstelling tot een groot levensveranderend doel, zijn kleine doelen af te ronden in een korter tijdsbestek. En het afstrepen van behaalde doelen houdt je lekker gemotiveerd. Ze helpen je net zo goed vooruit. Het zijn de kleine doelen die je uiteindelijk op je bestemming brengen.
Met behulp van de SMART-methode kun je concrete, richtinggevende en haalbare (leer)doelen formuleren die Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn. Je gebruikt de SMART-methode voor kortetermijndoelen die binnen een bepaalde termijn behaald moeten worden en die meetbaar zijn.
Wanneer je een doel stelt op je werk, gaat het niet alleen om wat jij wilt bereiken.Het gaat ook om waar het bedrijf naartoe wilt, wat het bedrijf verder helpt en wat je baas van je verwacht. Dat betekent misschien dat je niet alles helemaal kunt doen zoals je dat zelf voor je ziet.
Een praktisch plan. Persoonlijke doelen helpen je in beweging komen in de juiste richting. Zeker net zo essentieel is een plan. Het plan beantwoord de vraag: wat ga ik doen en laten om mijn doelen te behalen?
Een goed geformuleerd leerdoel is specifiek (1), meetbaar (2), realistisch (3), relevant (4) en tijdgebonden (5), en dient als leidraad voor het ontwerp van de leeractiviteit en het meten van het leerresultaat.