Dit zijn leeractiviteiten waarin verschillende vakken of vakdomeinen zijn geïntegreerd: wanneer leerlingen een eigen tekst schrijven, zijn ze bezig met communiceren, woordenschat, spelling, stellen en ook met waar hun tekst over gaat (de inhouden).
Een Freinetschool is een methodeschool. In een methodeschool hechten we belang aan de totale ontwikkeling van het kind. De nadruk ligt niet alleen op kennis vergaren maar ook op sociaal-emotionele vaardigheden. Ervaringen en belevingen van de kinderen zijn het uitgangspunt voor het onderwijs.
De visie van Freinet samengevat
Deze vorm van onderwijs gaat niet uit van opgelegde lesdoelen, maar van de belevingswereld van de kinderen. Datgene wat leeft, behandelt de leerkracht in de les. Kinderen stellen zelf hun leerplan op. Dit doen ze gezamenlijk, in overleg met de leerkracht.
We streven naar een harmonieuze en totale ontwikkeling van elk kind. We geven kinderen de kans om kennis op te doen en vaardigheden te ontwikkelen. Hierbij hebben we aandacht voor zowel de lichamelijke als de sociale ontwikkeling en individuele talenten. Kinderen zijn volwaardige mensen.
Het freinetonderwijs is een soort poldermodelschool dat kinderen voorbereidt op een democratische samenleving. Uitgangspunt van een freinetschool is datgene wat leeft bij de leerlingen. Het idee is dat je pas echt iets kunt leren door te 'doen' en door daar met anderen over te communiceren.
Een ander verschil is dat steinerscholen een antroposofische basis hebben en daardoor een specifieke filosofie hebben om kinderen te benaderen. Freinetscholen hebben een meer pragmatische benadering en richten zich vooral op de praktische toepassing van hun onderwijsprincipes.
De grote meerwaarde van het freinetonderwijs is dat er rekening gehouden wordt met de totale ontwikkeling van elk kind. Naast de intellectuele ontwikkeling krijgen ook sociale vaardigheden, zelfexpressie, creativiteit, zelfstandigheid enz. een gewaardeerd plekje.
Célestin Freinet, de grondlegger van het Freinetonderwijs inspireerde vele mensen. Célestin Freinet (°Gars, oktober 1896 - + Vence, oktober 1966 ) was een Frans onderwijzer die een eigen pedagogie- het Freinetonderwijs - heeft ontwikkeld op basis van zijn ervaringen met arbeiderskinderen.
Op de steinerschool leren kinderen rekenen en schrijven, leren ze omgaan met de computer, krijgen ze les in vreemde talen, in aardrijkskunde en geschiedenis. Ze krijgen vakken als wiskunde, scheikunde en biologie. Hiermee leggen ze een basis voor hun toegang tot hoger onderwijs en beroepsvoorbereiding.
Een methodeschool baseert zich voor de vernieuwing van de klaspraktijk op eigen mens- en maatschappijbeeld en/of op bestaande pedagogische ideeën van o.m. Dalton, Freinet, Steiner, Montessori, Jenaplan, Decroly, ... of men werkt volgens het model van het ervaringsgericht onderwijs.
Jenaplan is traditioneel vernieuwingsonderwijs, waarin de ontwikkeling van het kind centraal staat. De meeste jenaplanscholen werken met stamgroepen, waarbij kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in een groep zitten.
Letterlijk: onderwijs op het gebied van cultuur. Het verschil tussen educatie en onderwijs is dat het laatste sterker is gerelateerd aan het formele onderwijs, terwijl educatie doorgaans breder wordt opgevat. Cultuureducatie verwijst namelijk naar zowel binnen- als buitenschools.
Ervaringsgericht leren is motiverend voor je werknemers, omdat het meteen duidelijk is dat ze vaardigheden aan het leren zijn, die ze diezelfde dag nog in hun baan kunnen toepassen. Daarmee wordt hun dagelijkse werk makkelijker, leuker en meer vertrouwd.
Volgens de OESO heeft Finland namelijk het beste onderwijs in de westerse wereld. In de Top 20 van de OESO staat Finland, na vijf Aziatische landen, op de zesde plaats.
Volgens de denkwijze van Maria Montessori moeten kinderen zich ontwikkelen in een omgeving waar ze eenvoudig kunnen bewegen en ontdekken. Daarom raadde ze tafels en stoelen aan die kinderen zelf kunnen verplaatsen en groeperen. Sommige taken mogen op speciale kleedjes worden gedaan.
De Voorwegschool is de oudste basisschool van Nederland. Al opgericht in 1630. Om een idee te geven: Rembrandt werd dat jaar 24 en het zou nog 12 jaar duren voordat hij de Nachtwacht afrondde. De bouw van de Taj Mahal in India begon toen.
Kort gezegd is pedagogiek de studie naar de ontwikkeling en opvoeding van het kind. Het probeert systematisch de ontwikkeling van kinderen in kaart te brengen door constant nieuwe kennis te vergaren.
Subjectieve onderwijstheorie
Subjectief: • een persoonlijke theorie, die 'waar' is voor die leerkracht,en dus richtinggevend is voor zijn concrete praktijk • → “Hoe moet ik deze situatie aanpakken en waarom zo?”
Scholen die aan een specifieke pedagogische methode verbonden zijn zoals de Freinet-, de Montessori- en de Steinerscholen... kan je in alle netten terugvinden. Verder zijn er in Vlaanderen een aantal privéscholen. Deze scholen zijn niet erkend door de overheid.
Speciaal basisonderwijs (SBO)
Het gaat vaak om kinderen met leerproblemen of gedragsproblemen, zoals ADHD, dyslexie, autisme of kinderen die moeite hebben met leren. De scholen vallen onder de Wet op het primair onderwijs en maken daarmee deel uit van het reguliere onderwijs.
Soorten methodescholen
De meest bekende scholen zijn steinerscholen, freinetscholen, montessorischolen, jenaplanscholen, leefscholen en ervaringsgerichte scholen en daltonscholen.
Ben je op zoek naar een overzicht van alle vlaamse Freinet methodescholen? Op dit moment kan je een overzicht bekijken van 103 scholen.