Enig nadeel: als je gebruik maakt van de sticker, betaal je dus enkel 6 eurocent per transactie. Laat je de QR-code daarentegen genereren via de betaalterminal, dan betaal je de 'klassiek' transactiekost die voor kaartbetalingen geldt.
Zeker. De Payconiq by Bancontact-app voldoet aan de strengste beveiligingsnormen. Net als bij een bankkaart bent u beschermd tegen misbruik door transactielimieten en door gebruik te maken van een pincode van vier cijfers.
Om te voorkomen dat ze twee concurrerende betaaldiensten in dezelfde markt moeten onderhouden, kiezen de banken ervoor om de stekker uit Payconiq te trekken ten faveure van zijn 'grotere broer'. Daarmee komt er na vier jaar een einde aan Payconiq in Nederland. De betaalapp begon in 2015 als initiatief van ING.
Wat is de kostprijs? De opstart is gratis en er zijn geen abonnementskosten. Je betaalt enkel transactiekosten: 6 cent voor een betaling in de winkel of 20 cent voor een online betaling.
Waarom moet ik mijn Bancontact-kaart én bankrekening koppelen? De Payconiq by Bancontact-app ondersteunt betalingen via zowel Bancontact (kaartbetalingen) als Payconiq (die werkt met overschrijvingen). Als je beide betaalmiddelen wil gebruiken, moet je dus ook zowel je bankkaart als bankrekening koppelen.
Payconiq en Bancontact zijn twee betaalmiddelen. Bancontact ken je vast wel van de betalingen die je doet met je betaalkaart. Payconiq werkt via overschrijving en daarvoor moet je ook je bankrekening ingeven in de app.
Mobiel betalen is veilig …
Laat uw klanten mobiel betalen in de winkel met de Payconiq by Bancontact-app. De klant scant een QR-code met zijn/haar smartphone en bevestigt met een pincode op zijn eigen scherm. Hij/zij moet dus nooit een betaalterminal aanraken.
De gegevens in je app zijn beveiligd door middel van een pincode. Leer deze code van buiten - schrijf ze nergens op of deel ze nooit met iemand anders. Zorg dat niemand toekijkt als je je pin ingeeft tijdens een betaling en laat je niet afleiden.
Kan ik het nog annuleren? Het versturen zelf kan je niet meer ongedaan maken. Maar je kan wel een betaalverzoek annuleren via het menu 'Betaalverzoeken'. Een betaalverzoek kan ook door de ontvanger zelf verwijderd worden.
Er is ook een maximumbedrag per dag voor elke kaart die in de Payconiq by Bancontact-app is opgenomen: je kan tot maximum € 2.500 betalen (of € 250 voor betalingen tussen vrienden) en € 500 ontvangen per dag en per kaart.
Vanaf 29 maart kunnen gebruikers van de 'Payconiq by Bancontact' Android-app niet langer contactloos betalen via de NFC-chip in hun smartphone.
Om de bankrekening (IBAN) te wijzigen die gekoppeld is aan je Payconiq by Bancontact-app moet je eerst de account verwijderen die er momenteel aan gelinkt is. Dat doe je via het instellingenmenu in de app. Tik daar op 'Verwijder mijn account in alle apps'.
Naast het koppelen van je Bancontact-kaart aan de Payconiq by Bancontact-app, kunnen klanten van volgende banken kunnen vandaag ook hun bankrekening koppelen aan de app: Argenta, AXA, Banx, Belfius, BNP Paribas Fortis, CBC Banque, Crelan, KBC Bank (inclusief KBC Brussels), Hello bank!, ING, Fintro en vdk bank.
Een nadeel van een overboeking is dat de klant zelf kan bepalen wanneer hij of zij aan de betalingsverplichting voldoet en dat brengt dus ook de kans met zich mee dat de klant alsnog afhaakt doordat hij of zij de betaling, om wat voor reden dan ook, niet afrondt.
Contactloos betalen is veilig.
Criminelen zouden je bankrekeningnummer kunnen uitlezen. Het is echter niet mogelijk om met die gegevens geld van je rekening af te halen zonder pincode. Bij verlies of diefstal vergoeden de meeste banken het eventuele bedrag dat werd afgeschreven.
Het is een heel eenvoudige en flexibele betaaloplossing. De sticker is bruikbaar op elke locatie en zonder extra investeringen. De transactiekost bedraagt 6 cent per ontvangen transactie, Payconiq rekent geen activeringskosten aan.
Een bank kan uw geld namelijk even vasthouden. Dit kan het geval zijn bij abnormale of bijzonder grote transacties, of overschrijvingen naar buitenlandse rekeningen. Als u een overschrijving doet die merkbaar groter is dan de bedragen die u normaal overmaakt, is dat geen reden tot paniek.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Enkele duizenden Belgen hebben een bedrag van hun bankrekening zien verdwijnen dat ze niet uitgegeven hadden. De oorzaak is een fout bij Atos Worldline, het vroegere Banksys. Dat schrijft de krant De Tijd. Atos Worldline, dat het Belgische betaalverkeer regelt, geeft de fout toe.
Een betaling met Payconiq volgt dezelfde route als een overschrijving. Afhankelijk van de bank waar u en uw klant zijn aangesloten, kan de betaling meteen of pas de dag nadien binnenkomen.
Geen vaste kosten
Voor Payconiq hoeft u niet extra te investeren. Er zijn ook geen abonnementskosten, de enige kost is die per transactie: € 0,06 voor een betaling in de winkel of € 0,20 voor een online betaling.
Kort uitgelegd is Payconiq een app waarmee je kunt betalen zonder het rekeningnummer van de ontvanger in te geven. Met de Payconiq-app op je telefoon kan je bijvoorbeeld betalen in bepaalde winkels, restaurants of cafés, maar kan je evengoed een rekening vereffenen bij je vrienden.
Zoek in de App Store (iOS) of Google Play Store (Android) naar 'Payconiq by Bancontact' en tik op het pictogram van de app. De download start automatisch. Daarna installeer je de app in enkele stappen. Hou zeker je kaartlezer of Digipass bij de hand.
Ik raad je aan om eerst en vooral je toestel even volledig uit en terug aan te zetten. Als het nadien nog steeds niet lukt om je rekening aan Payconiq by Bancontact te koppelen, dan kan je best even die app verwijderen en opnieuw installeren.