Het is moeilijk om een prijskaartje te hangen aan een huidige F1 wagen. Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie).
De teams moeten zich in 2022 houden aan een budget van 141,2 miljoen dollar (het plafond van 140 miljoen plus 1,2 miljoen voor de 22e race).
Eén Pirelli-band, ongeacht het een harde, medium of zachte compound is, wordt op een waarde van ongeveer 375 euro geschat. Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro.
Om te beginnen krijgt elk team 35 miljoen euro. Deze miljoenen zijn te verdelen in 'kolom 1'. In kolom 2 wordt er nog eens 350 miljoen euro verdiend. Dit geld wordt echter verdeeld over de constructeur stand van vorig seizoen.
De kosten om een Formule 1 Grand Prix te mógen organiseren, bedragen zo'n twintig miljoen euro. Het exacte bedrag is mede afhankelijk van de onderhandelingen met commerciële rechtenhouder Formula One Management (FOM), dat onder meer de televisierechten uitbaat.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Dat Verstappen goed verdient moge duidelijk zijn. Maar naast zijn verdiensten bij Red Bull heeft de F1-coureur ook een aantal sponsorcontracten en samenwerkingen De volgende merken leveren, volgens zakenblad Forbes, nog eens 5 miljoen euro op: Jumbo.
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
Als we het internet mogen geloven komt het inkomen van Jos Verstappen uit op zo'n €10.000 per maand. Deze inkomen worden dus niet direct verdiend door zijn verleden als coureur, maar indirect ook weer wel. Jos Verstappen is namelijk de begeleider van Max Verstappen.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Een hoop Nederlanders zitten vandaag weer voor de buis gekluisterd, want het Formule 1-seizoen gaat van start. Maar je kunt er ook voor kiezen om naar zo'n auto in je eigen garage te gaan kijken. Je kunt zo'n Formule 1-auto namelijk ook 'gewoon' kopen.
Witte band: de hardste van de drie. Op rode en gele banden kan je een sneller rondje rijden, maar op de witte band kan je het meest lang doorrijden.
Het zou eerst om 175 miljoen dollar gaan, maar ook hier heeft het coronavirus nog voor gevolgen gezorgd. Het plafond zal vanaf 2022 verlaagd worden. Dan mogen de teams nog maar 140 miljoen dollar uitgeven, terwijl dat van 2023 tot en met 2025 beperkt wordt tot 135 miljoen dollar.
Max Verstappen verdient met zijn nieuwe, in maart 2022 getekende contract, €40 tot €50 miljoen euro per jaar. Dat is meer dan €750.000 euro per week.
In 2021 bedroeg het budgetplafond 145 miljoen dollar, in 2022 zal dat 140 miljoen dollar zijn en in 2023 landt het budgetplafond op de definitieve 135 miljoen dollar, het niveau waarop het daarna zal blijven.
Een Formule 1 coureur kan niet tijdens een race stoppen om te plassen. Omdat een coureur veel zweet, is zijn blaas ook minder vol. Als de coureur echt heel nodig moet, dan doet hij het in zijn broek.
Om dus te controleren of elke auto hieraan voldoet worden dus zowel de auto als de coureur gewogen . Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal.
Vermogen Max Verstappen
Voor Nederlandse begrippen zijn dat prima sponsors: Jumbo en Exact zijn beide goed voor enkele tonnen per jaar. Tel daar Max' jaarsalaris bij op en je kunt concluderen dat hij miljonair is.
Lewis Hamilton (Mercedes): €40-45 miljoen. Max Verstappen (Red Bull Racing): €33 miljoen.
Bij Verstappen gaat het om 41,5 miljoen dollar, schat Forbes. Ook van bedrijven krijgt de Brit een stuk meer: hij toucheert maar liefst 12 miljoen dollar aan sponsordeals. De sponsorbijdragen van Jumbo en Ziggo voor Verstappen steken hier schraal tegen af: zij betalen naar verluidt ongeveer 1 miljoen dollar.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
Een Formule 1-auto remt van 200 km/h naar stilstand over 54,5 meter, wat minder dan drie seconden duurt.