Het openbaar onderwijs kent drie kernwaarden: gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting. Deze zijn vastgesteld door de VOO en VOS/ABB gezamenlijk. Lees hier meer over wat de kernwaarden voor het openbaar onderwijs inhouden.
Samen met de 6 kernwaarden: boeiend onderwijs, veerkracht, eigenaarschap, vakmanschap, jezelf leren kennen en samen leren van en met elkaar. In de videopresentatie zal worden toegelicht wat de betekenis hiervan is, hoe dit tot stand is gekomen, en wat we precies onder de kernwaarden verstaan.
Openbare scholen staan open voor iedere leerling en elke leraar.Het onderwijs gaat niet uit van een godsdienst of levensovertuiging. Er zijn wel openbare scholen die vanuit bepaalde onderwijskundige uitgangspunten lesgeven.
Onderwijs dient drie doelen zoals Gert Biesta deze benoemt: kwalificatie, socialisatie en persoonlijke ontwikkeling.
Bijzondere basisscholen geven les op basis van een geloof, levensovertuiging of een onderwijsconcept.Openbare scholen doen dat niet. Zowel openbare als bijzondere scholen kunnen extra aandacht geven aan sport- of muzieklessen, aan les in 2 talen of alleen lesgeven aan kinderen met gedragsproblemen of een beperking.
Waarom kiezen voor openbaar onderwijs? Als je kiest voor openbaar onderwijs, gaat je kind naar een school waar alle culturen en achtergronden voorkomen. Het openbaar onderwijs is voor alle kinderen, ongeacht hun achtergrond of levensbeschouwing.
Cluster 1: blinde, slechtziende leerlingen; Cluster 2: dove, slechthorende leerlingen of met een taal-spraakontwikkelingsstoornis; Cluster 3: lichamelijk gehandicapte en/of verstandelijk gehandicapte en langdurig zieke leerlingen (somatisch); Cluster 4: kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen.
Kerndoelen zijn samen met de referentieniveaus voor rekenen en taal de belangrijkste landelijke leerplankaders. De kerndoelen geven richtlijnen en minimumeisen voor het onderwijs en het niveau van kennis en vaardigheden. Het zijn streefdoelen.
De kernfuncties van het onderwijs: Kwalificatie, Socialisatie en Allocatie. Het onderwijs speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van individuen en de samenleving als geheel.
Zelfrealisatie : Onderwijs moet erop gericht zijn het individu bewust te maken van zijn/haar 'zelf'. Dat wil zeggen volledige zelfkennis en de ontwikkeling van de inherente vermogens van de mens.
De vraag waarom openbaar onderwijs belangrijk is, kan worden beantwoord aan de hand van herhaalde onderzoeken die aantonen dat gratis, universeel onderwijs voor kinderen in de groepen 1 en 3 de belangrijkste factor kan zijn bij het aanpakken van ongelijkheid in de samenleving .
Zowel gemeentebesturen, politie, brandweer, OCMW's, onderwijs, De Lijn, Kind & Gezin... behoren tot de openbare sector.
Wat is OBS? OBS, ook wel Open Broadcasting System genoemd, is een programma dat het mogelijk maakt om gemakkelijk tussen meerdere bronnen (zoals camera's, afbeeldingen, microfoons, video's, teksten et cetera) te schakelen.
De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.
Een visie is een toekomstgerichte verklaring van het doel of de missie van het bedrijf en richt zich op de lange termijnplannen. Kernwaarden zijn de blijvende principes en overtuigingen van het bedrijf die dienen als leidraad voor gedrag en beslissingen en geven aan wat het bedrijf belangrijk vindt.
In de kern: Leerkrachten moeten ruimte hebben voor hun kerntaak (lesgeven) en de kern van het onderwijs moet kennisverwerving en cultuuroverdracht zijn als springplank naar diepere inzichten en complexere vaardigheden.
De docent als (1) gastheer, (2) presentator, (3) didacticus, (4) leercoach, (5) pedagoog en (6) afsluiter? Je bent als docent gevraagd voor de expertise van je vak, wat moet je met die 6 docent-rollen?
De Drieslag van Gert Biesta
Gert Biesta benadrukt in zijn werk drie cruciale dimensies van onderwijs: kwalificatie, socialisatie en subjectivering. Deze drieslag biedt een diepgaand perspectief op wat onderwijs zou moeten bereiken.
Het document onderscheidt twaalf leerlijnen: balanceren, klimmen, zwaaien, over de kop, springen, lopen, mikken, jongleren, doelspelen, tikken, stoeien en bewegen op muziek. Elk van deze leerlijnen bestaat weer uit verschillende beweegvormen. Elke leerlijn bevat zijn eigen vaardigheden die ontwikkeld worden.
Leraren en scholen geven echter aan dat er knelpunten zijn die hun leerdoelen in de weg liggen: zo heeft rond de 40% simpelweg geen tijd voor scholing;meer dan 40% noemt geld als belangrijk knelpunt;een kwart van de PO scholen geeft aan dat de werkdruk te hoog is.
Wat? In je leerdoelen beschrijf je welke kennis, vaardigheden en attitudes (of een integratie ervan in competenties) een student voor een OPO moet verwerven om een credit te behalen. Alle OPO's binnen een opleiding dragen bij aan de leerresultaten en vormingsdoelen die op opleidingsniveau geformuleerd worden.
Een leerling is toelaatbaar tot het SBO als een basisschool niet kan voorzien in de genoemde ondersteuningsbehoeften. Minstens 2 aspecten moeten aan de orde zijn. Leerlingen heeft GEEN IQ lager dan 55. aandacht dan in het regulier onderwijs mogelijk is.
Cluster 2: Scholen voor kinderen met communicatieve problemen, waaronder autisme, slechthorendheid en kinderen met erstige spraak-taalproblemen. Cluster 4: Scholen voor kinderen met ernstige problemen in het gedrag, met ontwikkelingsproblemen en/of psychiatrische problemen.
Een PI geeft hulp aan kinderen in de basisschoolleeftijd. In een pedologisch instituut krijgen kinderen hulp van pedagogen, psychologen, orthopedagogen, maatschappelijk werkers en onderwijzers. De hulp bestaat uit een combinatie van dagbehandeling en (speciaal) onderwijs.