Een benzineauto is altijd het goedkoopst qua wegenbelasting welke gevolgd wordt door de gas (LPG) en op de laatste plek komt de diesel. Hoe zwaarder de auto, hoe groter de verschillen in prijs worden tussen benzine en diesel. Een lichte auto is veel goedkoper in wegenbelasting vergeleken met een zware auto.
Audi, Porsche, Mercedes en BMW zijn de duurste automerken om te verzekeren blijkt uit het onderzoek. Dit kan worden verklaard door de hoge aanschafwaarde van deze auto's, dit wordt doorberekend in de premiehoogte. Ook als we specifiek naar jongeren kijken zijn de Japanse auto's ook het voordeligst om te verzekeren.
Bij een tweedehands wagen heb je te maken met aanschaf, afschrijving en onderhoud. Reken in ieder geval op 250 euro per maand voor brandstof, belasting en een goedkope autoverzekering. Dit zijn autokosten die maandelijks terugkomen. Al met al kost 'een beetje auto' onderaan de streep al snel 400 euro per maand!
Een Renault Twizy 80 met twee zitplaatsen achter elkaar tellen we niet mee, ook al kost die 13.290 euro en is het op papier de goedkoopste 'auto'.
Heb jij maximaal 10.000 euro te besteden, laat dan zeker je oog eens vallen op de Toyota Aygo. Dat is Japanse topkwaliteit gevat in een lekker compact model. Want met nog geen 3,5 meter is de Aygo zeer wendbaar en daarmee een genot voor in de stad. Elke parkeerplek is ruim genoeg en straatje keren is een makkie.
Tot 1000 euro is een Daihatsu core (benzine) of Volkswagen polo (diesel) de beste optie. Tot 3000 euro kun je een Peugeot 107 of Citroen C1 vinden (benzine) of een Mini Cooper (diesel). Is je budget wat hoger dan kun je voor 8000 euro een jong gebruikte Fiat 500, of Peugeot 108 vinden.
De Suzuki Celerio is volgens WhatCar de meest betrouwbare compacte auto. Het model heeft zelden problemen en de betrouwbaarheidsindex is 98,9 procent. Op plek twee staat de Honda Jazz met een betrouwbaarheidsscore van 98,3 procent. De Dacia Sandero staat op plek drie met een betrouwbaarheidsscore van 97,9 procent.
Allrisk-dekking
Dit heet ook wel volledig casco en is de meest uitgebreide autoverzekering. Veroorzaak je zelf schade, dan vergoedt een allrisk-verzekering ook de schade aan je eigen auto, naast de verplichte WA-dekking.
Autoverzekeringen zijn vooral duur, omdat verzekeraar schades moeten uitbetalen. Wanneer er meer schades ontstaan, moeten autoverzekeraars meer uitbetalen. Vervolgens wordt de premie hoger, omdat alle klanten deze schades samen betalen. Wanneer we allemaal minder schades veroorzaken, worden de premies lager.
Verloren jaren weer opbouwen
Bij elke schade die u claimt, verliest u 5 schadevrije jaren. U krijgt echter slechts 1 schadevrij jaar per jaar, mits u geen schade claimt. Na een terugval kost het dus 5 jaar voordat u weer op hetzelfde aantal jaren zit.
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
Toyota blijft koning van toekomstbestendigheid
Een inkoppertje in het rijtje van auto's die het langste meegaan: het Japanse Toyota. Zo blijkt uit een uitgebreid Amerikaans onderzoek.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Toyota AYGO met 'Toyota Op Maat' vanaf € 129 per maand.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.