Proef op de openbare weg
U moet tijdens het examen 2 van de 6 beschreven manoeuvres uitvoeren en een stuk zelfstandig rijden op de weg. Het praktijkexamen duurt minimaal 40 minuten.
De 6 bijzondere verrichtingen zijn: Recht achteruitrijden, bochtje achteruitrijden, omkeren door middel van steken, omkeren door middel van een halve draai, hellingproef en fileparkeren.
Hellingproef (wegrijden) en file parkeren (achteruitrijden)
De hellingproef is een bijzondere vorm van wegrijden en wordt dus ook gezien als bijzondere manoeuvre. Tijdens het uitvoeren van de hellingproef moet je al het overige verkeer dus voor laten gaan.
Van de 28 inzichtvragen moet je er 25 goed hebben. Je mag in dit onderdeel dus maximaal drie vragen fout beantwoorden. Bij gevaarherkenning krijg je 25 vragen waarvan je er 13 of meer goed moet hebben. Hier mag je dus maximaal twaalf fouten maken.
De hellingproef
En tot slot, de gevreesde hellingproef! Dit is één van, zo niet dé moeilijkste bijzondere verrichting die er is. Gelukkig heb je hem daarom ook al meerdere malen geoefend tijdens je rijlessen. Blijf rustig en raak niet in paniek dan moet alles helemaal goedkomen.
De examinator let op allerlei dingen, zoals: de beheersing van de auto, of je goed voorrang verleent, kijkgedrag, inhalen, in-en uitvoegen op kruispunten en rotondes en bijzondere verrichtingen. Na afloop krijg je een advies van de examinator. De tussentijdse toets duurt 55 minuten (inclusief rit van 35 minuten).
Een tussentijdse toets is een soort proefexamen. De toets duurt even lang als een rijexamen en je doet dezelfde dingen. Zo kun je alvast wennen aan de examensituatie. Na afloop krijg je tips van een CBR-examinator.
- U moet het voertuig keren in een straat, aangeduid door de examinator. De examinator mag een afstand afbakenen waarin u de plaats mag kiezen waar u zich gaat keren. U mag het manoeuvre vooruit of achteruit starten. - U mag de volledige breedte van de rijbaan gebruiken, van boordsteen tot boordsteen.
Wat fout gaat:
Het veel dicht langs geparkeerde auto's, obstakels of fietsers rijden. Niet goed of onvoldoende voorsorteren. Het te ruim of krap nemen van bochten, dit kan komen door nonchalant sturen. Te veel naar links blijven rijden op een smalle weg met tegenliggers.
Alleen kun je niet slagen of zakken. Wel kun je wennen aan de examensituatie. Je krijgt handige tips van de examinator, waar je iets aan hebt voor het examen. En je kunt vrijstelling verdienen voor de bijzondere verrichtingen op het examen.
Voor een tussentijdse toets kun je niet slagen of zakken zoals op het rijexamen. Wél kun je vrijstelling verdienen voor de bijzondere verrichtingen in het rijexamen dat volgt op de toets. Dat is een mooi voordeel voor het afrijden.
De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers. Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Je begrijpt dat deze 2 uitersten een zeer verschillend aantal lessen nodig hebben tot aan het examen waarbij de 1e misschien na 3 lessen al “examenklaar“ is kan dat bij de 2e nog wel maanden duren voor het gewenste niveau bereikt is.
RIS-toets. De Rijopleiding In Stappen (RIS) is een rijopleiding met een vaste opzet. Je leert in vier modules stap voor stap autorijden. Tijdens je rijopleiding zijn er vier toetsmomenten, waarvan de laatste twee bij een examinator van het CBR.
Een TTT heeft als functie, om te weten te komen hoever je bent gevorderd in je rijopleiding. Zo'n tussentijdse toets wordt afgenomen door een examinator wanneer ongeveer 70 procent van je rijopleiding erop zit. Deze toets is niet verplicht bij de rijopleiding, maar is wel aan te raden.
Er bestaan veel misvattingen over maar simpel gezegd is een Tussentijdse Toets niet meer dan een normaal examen, waar je niet voor kunt zakken. Het is een oefenexamen die razend handig is voor elke leerling maar ook je kansen om in een keer te slagen voor het echt examen.
Tijdens je tussentijdse toets stelt de examinator eenmalig enkele vragen over een bepaalde situatie. Dat kan – bijvoorbeeld - gaan over een kruispunt, dat je net bent overgestoken, of misschien over inhalen, dat je net hebt gedaan. De examinator wil dan graag weten, waarom je voor een bepaalde oplossing hebt gekozen.
Kosten voor de tussentijdse toets
De kosten voor een tussentijdse toets bij het CBR zijn € 122,50 in 2022. Het geld voor de tussentijdse toets maakt je rijschool voor jou over aan het CBR.
Voor het grootste deel rijd je op aanwijzingen van de examinator. Die kijkt of je veilig en zelfstandig rijdt. Daarbij let hij onder meer op de beheersing van de auto, kijkgedrag en voorrang verlenen. Dat geldt voor alle zeven examenonderdelen.