Volgens Porter zijn de vijf concurrentiekrachten: interne marktconcurrentie, onderhandelingsmacht van leveranciers, onderhandelingsmacht van afnemers, dreiging van substituten en dreiging van nieuwe toetreders tot de markt.
Het vijfkrachtenmodel is een strategisch model dat uitgaat van vijf krachten die de aantrekkelijkheid van een markt bepalen. Door het model uit te werken kan er een inschatting gemaakt worden over de relatieve aantrekkelijkheid van een bedrijfstak. Hierop kan de strategie van een organisatie afgestemd worden.
De dreiging van substituten verwijst naar de mogelijkheid dat de producten of diensten van een bedrijf kunnen worden vervangen door andere producten of diensten. In het geval van Albert Heijn kunnen substituten andere supermarkten zijn, maar ook maaltijdbezorgdiensten, boerenmarkten, biologische winkels, enz.
Aanzienlijk: Een terroristische aanslag in Nederland is voorstelbaar; Substantieel: De kans op een terroristische aanslag in Nederland is reëel; Kritiek: Een terroristische aanslag in Nederland is op handen.
De kracht van substituten geeft aan hoe groot de kans op het gebruik van een ander product/dienst is voor dezelfde activiteit. Je kunt bv. een auto gebruiken om op je werk te komen, maar je zou ook een motor kunnen aanschaffen voor het zelfde doel. De motor is dus in dit geval een substituut voor de auto.
Volgens het 5K-model: korte, concrete, consequente, continue en creatieve communicatie en begeleiding. Structurele inzet van hulpmiddelen voor een zo groot mogelijke zelfstandigheid: onder andere (naam)borden, bewegwijzering, geheugensteuntjes zoals een goed zichtbare klok, een bord met dag en datum, etc.
De Empatisch Directieve Benadering houdt in dat de medewerker zich inleeft in de gevoelens en denkwereld van de cliënt. Hij laat merken dat hij begrijpt wat er in de cliënt omgaat en hoe hij zich daarbij voelt.
De definitie
Afnemers zijn toeleveranciers, partners, handelaars en consumenten. De consument, of eindgebruiker, staat centraal in de meeste commerciële organisaties. Dat is een wijdverbreide marketingopvatting die de basis vormt voor menig succesvolle strategie.
Concurrentie kan gelezen worden als (concurrentie) 'kracht' waarmee de verschillende krachten bedoeld worden die extern inwerken op de onderneming. Deze krachten beperken zich niet tot de markt waarin je actief bent maar ook krachten vanuit potentiële toetreders; afnemers, leveranciers en substituten.
De meest effectieve manier om je concurrentie in kaart te brengen is door middel van een concurrentieanalyse. Je krijgt dan inzicht in wie je concurrenten zijn, wat hun sterke en zwakke punten zijn en welke kansen er voor jou liggen. Je maakt een concurrentieanalyse aan de hand van Porter's Five Forces Model.
De Value Chain van Porter is een model dat als doel heeft om alle activiteiten van de organisatie in kaart te brengen om van daaruit te kijken waar waarde kan worden toegevoegd en concurrentievoordeel kan worden gecreëerd.
Het belangrijkste kenmerk van het Vijfkrachtenmodel gaat dus niet alleen over de intensiteit van de rivaliteit tussen directe concurrenten (optie a), maar ook over de macht van leveranciers, de macht van kopers, de dreiging van substituten en de dreiging van nieuwkomers.
De afnemerskracht betreft voornamelijk de directe afnemers. Directe afnemers zijn kopers van een product of dienst, dus niet noodzakelijk de uiteindelijke gebruiker. De uiteindelijke gebruiker is wel van invloed op de directe afnemer, waardoor de directe afnemer de prijs onder druk kan zetten.
Valkuil: een valkuil van empathie is dat je overprikkeld raakt als je continu bezig bent met de gevoelens en emoties van anderen. Belang: een groot empathisch vermogen maakt samenwerken makkelijker.
Aan de basis van het 5C/K-model staan vijf directieven die ingezet kunnen worden in de omgang met mensen met Korsakov: Creatief, Concreet, Consequent, Continue en Kort.
Wanneer je directief bent, ben je richtinggevend.Je wijst de richting aan, je geeft sturing aan het proces, je vertelt hoe de procedures in elkaar zitten, je geeft aan waar het naar toe moet. De kwaliteit is dat het enorm bijdraagt aan duidelijkheid. En dat helpt bij de behoefte aan duidelijkheid.
De 5 K's dateren uit de creatie van de Khalsa Panth door Guru Gobind Singh in 1699. De 5 K's samen symboliseren dat de Sikh die ze draagt zich heeft toegewijd aan een leven van toewijding en onderwerping aan de Guru . De 5 K's zijn 5 fysieke symbolen die worden gedragen door Sikhs die zijn ingewijd in de Khalsa.
Is er sprake van het syndroom van Korsakov, alcoholgerelateerde cognitieve stoornissen of van een andere aandoening? Hiervoor gebruiken we verschillende methoden, waaronder neurologisch en neuropsychologisch onderzoek, observaties en een MRI-scan.
Met de DESTEP-analyse ook wel DESTEP-methode genoemd, worden omgevingsfactoren waarop een organisatie geen directe invloed heeft geanalyseerd. De omgevingsfactoren beïnvloeden de organisatie indirect en zijn slechts in beperkte mate door de organisatie te beïnvloeden.
Het Vijfkrachtenmodel van Porter is een handig hulpmiddel om de aantrekkelijkheid van een bedrijfstak in kaart te brengen. Dit model vormt een onderdeel van de externe analyse. Het model bestaat uit 5 verschillende factoren die onderzocht moeten worden. Het vijfkrachtenmodel is onderdeel van de bedrijfstakanalyse.
Het Abell-model geeft antwoord op de vragen wie onze afnemers zijn, in welke behoefte wij voorzien en waarmee wij ons onderscheiden van de concurrenten. Het Abell-model geeft handvatten hoe je het huidige concurrentievoordeel kunt behouden. Groeimodel; met het Abell-model kun je ook groeimogelijkheden in kaart brengen.