Bij deze impuls gaat het om 'de agenda van de leerkracht'. Leerprocessen worden uitgelicht en ingebouwd, om opzettelijk nieuwe inzichten, kennis en vaardigheden bij de leerlingen tot stand te brengen. Gezamenlijke reflectie zorgt ervoor dat de leerlingen terugkijken op de activiteit, het leerproces en het product.
Basisontwikkeling is een stroming die zich sterk maakt voor ontwikkelingsgericht kleuteronderwijs en is er op gericht om de traditionele scheiding tussen spelactiviteiten in de onderbouw en het zogenaamde 'echte leren' in groep drie op te heffen.
Ontwikkelingsgericht onderwijs is een algemene term die aangeeft dat de ontwikkeling van het kind centraal moet staan in het onderwijs en niet het onderwijsprogramma. Daarnaast is de socialisatie van leerlingen een belangrijk uitgangspunt. Ontwikkelingsgericht onderwijs is dus zeker geen individueel onderwijs.
Er zijn vijf kernactiviteiten: spelactiviteiten, constructieve en beeldende activiteiten, gespreksactiviteiten, lees- en schrijfactiviteiten en reken- en wiskundige activiteiten. In de onderbouw hebben de activiteiten meer het karakter van spel, in de bovenbouw meer van onderzoek.
Adaptief onderwijs gaat uit van de verschillen tussen kinderen en stemt het onderwijs af op de behoefte van de leerlingen. De visie erachter is dat kinderen beter leren als de leerstof op de interesses van de leerlingen is afgestemd. Adaptief onderwijs wil afwisseling in de lessen en meer aandacht voor samenwerken.
Het programma Startblokken wil onderwijsachterstanden van doelgroepleerlingen op het gebied van sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling vroegtijdig opsporen, voorkomen en/of verminderen.
Startblokken is een VVE programma (Voor- en Vroegschoolse Educatie) met ontwikkelingsgerichte activiteiten die de doorgaande lijn in de ontwikkeling van het jonge kind, tussen de 2 en 4 jaar, stimuleert en bevordert. Startblokken werkt met thema's die inspelen op de belevingswereld van het jonge kind.
Piramide als VVE programma is gericht op kinderen in achterstandssituaties van 2 – 7 jaar die het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal en groep 1 en 2 van de basisschool bezoeken. De intermediaire groep bestaat uit hun pedagogisch medewerkers, leidsters, leerkrachten, tutoren en ouders.
Ben ik in Beeld stimuleert de brede ontwikkeling van kinderen middels de door Stichting Leerplan Ontwikkeling en de CED-Groep geformuleerde doelen, met als doel een soepele doorstroom naar groep 1 van het basisonderwijs en het voorkomen van onderwijsachterstanden.
Kaleidoscoop als VVE programma is gericht op het voorkomen en verminderen van onderwijsachterstanden door stimulering van de ontwikkeling van jonge kinderen op de sleutelervaringen (ontwikkelingsgebieden), met specifieke aandacht voor taalontwikkeling.
Uk & Puk biedt getrainde pedagogisch medewerkers een manier om spelenderwijs en doelgericht te werken aan de brede ontwikkeling van kinderen. Het doel is onderwijsachterstanden te voorkomen of verminderen, zodat kinderen een betere start kunnen maken in het basisonderwijs.
In de atletiek worden startblokken op de sprintafstanden gebruikt. Ze staan opgesteld achter de startlijn en atleten nemen erin plaats door hun voeten op de beide blokken te plaatsen. Op die manier kunnen ze zich na het startschot afzetten en sneller wegaccelereren.
De belangrijkste ontwikkelingsgebieden zijn de lichamelijke-, motorische-, cognitieve-, sociale-, emotionele– en de spraak- en taalontwikkeling. Lees alles over de groei en ontwikkeling kleuter en schoolkind.
De creatieve ontwikkeling is onderdeel van de cognitieve ontwikkeling en gaat over het vermogen om te dromen, fantaseren en het ontdekken van nieuwe mogelijkheden. Dit kan gaan om spelen, dansen, zingen, schrijven, muziek maken, knutselen, tekenen, schilderen en het doen van yoga.
De cognitieve ontwikkeling (verstandelijke ontwikkeling) omvat alles op het gebied van geheugen en leren, zoals:denken, verbanden leggen, logisch redeneren, waarnemen, geheugen en taalbegrip: het begrijpen van de taal enz…. Bijvoorbeeld: puzzelen, denkspelletjes zoals memorie en doolhoven en sorteerwerkjes.
Relatie, autonomie en competentie als de drie psychologische basisbehoeften om ontwikkeling en motivatie te kunnen waarborgen.
OGO staat voor OntwikkelingsGericht Onderwijs. Kinderen ontwikkelen zich pas optimaal als ze goed in hun vel zitten, zelfvertrouwen hebben en nieuwsgierig zijn. Als leerkracht moet je uitdagende en afwisselende activiteiten aanbieden. EGO is ErvaringsGericht Onderwijs.
Speelplezier is een centrumgericht educatief programma voor kinderen van 2,5 tot 6 jaar uit kansarme milieus. Het deels gestructureerd en deels open programma wordt uitgevoerd in peutergroepen, de kinderopvang en de groepen 1 en 2 in het basisonderwijs.
Piramide is één van de VVE-programma's waarmee in Amsterdam wordt gewerkt. Piramide stimuleert kinderen in hun ontwikkeling door een combinatie van spelen, werken en leren. Kinderen die extra steun nodig hebben, krijgen speciale aandacht in de vorm van tutoring, taalstimulering en spel.
sleutelervaringen zijn ervaringen die een sleutelrol vervullen in de ontwikkeling van kinderen. Ze komen in zeer uiteenlopende situaties en herhaaldelijk aan bod en gaan gepaard met een grote mate van voldoening en betrokkenheid bij kinderen.
De VVE-methode Sporen is geïnspireerd door de pedagogische filosofie en werkwijze van ruim 40 gemeentelijk gesubsidieerde kindercentra in Reggio Emilia in Italië. Als concreet uitgewerkte pedagogiek is Sporen toegesneden op de Nederlandse situatie.