Op basis van eerder onderzoek heeft de Harvard Graduate School of Education een vragenlijst ontwikkeld waarmee scholen de ouderbetrokkenheid kunnen meten. Hoe meer ouders betrokken zijn bij school, hoe beter leerlingen presteren en hoe meer ze zich op school thuis voelen, bleek al uit eerder Harvard-onderzoek.
Ouderbetrokkenheid is de betrokkenheid van ouders bij de opvoeding en het onderwijs van hun eigen kind, thuis en op school. Bijvoorbeeld: samen naar de bibliotheek gaan, een gesprek over de dag, samen een boek lezen ... Ouderparticipatie is het actief deelnemen als ouder aan schoolse activiteiten.
Zorg voor momenten met ouders en leerlingen samen. Laat hen bijvoorbeeld samen met de ouders naar de informatieavond komen aan het begin van het jaar, zodat ze hun ouders kennis kunnen maken met hun juf of meester en zij hun lesmaterialen kunnen laten zien. Geef bij gesprekken met ouders hen de 'beste' stoel.
Hierbij gaat het om de mate waarin ouders hun kind ondersteunen en stimuleren in de ontwikkeling. De kern hiervan is de interactie tussen ouders en kind. De kwaliteit van de ouder-kind interactie is een sterkere voorspeller van leerresultaten dan de mate waarin ouders op school actief zijn.
Waarom is ouderbetrokkenheid belangrijk? Het is belangrijk dat ouders hun kind ondersteunen en stimuleren in de ontwikkeling. Een sterke ouderbetrokkenheid heeft een positief effect op het zelfvertrouwen, de motivatie en de leerprestaties van kinderen op school.
Schoolteams kunnen ouderbetrokkenheid bij het onderwijs in het algemeen, en in het bijzonder voor moeilijk bereikbare ouders, vergroten door: nadrukkelijk rekening te houden met de achtergronden, wensen en (wederzijdse) verwachtingen van de ouders.
Ouderparticipatie geeft de school een open sfeer met veel contacten tussen ouders en leerkrachten. Ouders kunnen invloed uitoefenen op het schoolgebeuren, wat stimulerend werkt op het eigen kind. De school is mede door de ouderparticipatie in staat bijzondere activiteiten te organiseren.
Oudergesprekken blijken effectief wanneer er ruimte is voor uitwisseling, er vertrouwen is en een focus op onderwijsondersteunend gedrag. Gespreksprotocollen, reflectie en intervisie kunnen ondersteuning bieden. En deze kunnen de benodigde partnerschapsvaardigheden van leraren helpen ontwikkelen.
Er wordt onder verstaan dat ouders deelhebben aan de zorg voor hun kind in het ziekenhuis. Wat u als ouder in het ziekenhuis doet, is echter niet anders dan wat u thuis doet: zorgen voor uw kind. In feite zijn het de ziekenhuismedewerkers die, tijdelijk, participeren in de ouderlijke zorg.
Kinderen hebben leerkrachten en ouders nodig die op één lijn zitten. Een goede samenwerking tussen school en ouders draagt namelijk bij aan hun welbevinden en plezier op school. Ook zorgt het voor meer werkplezier van leerkrachten. Daarom is het belangrijk om te blijven investeren in een goede relatie met ouders.
Ouderparticipatie is de actieve deelname van ouders aan schoolactiviteiten. Er is verschil tussen informele en formele ouderparticipatie. Onder informele ouderparticipatie valt bijvoorbeeld het meegaan met een schoolreisje of het helpen op een spelletjesdag.
Veel basisscholen hebben naast een MR ook een ouderraad. In de ouderraad zitten vertegenwoordigers van de ouders. De ouderraad kan de MR adviseren over onderwerpen die vooral voor de ouders belangrijk zijn. Ook kan de ouderraad de MR vragen een advies door te geven aan het schoolbestuur.
Een gezin waarin kinderen zich veilig voelen, ouders en kinderen samen praten en spelen, en ouders belangstelling tonen voor wat een kind op de opvang heeft gedaan. Ook activiteiten als samen lezen, knutselen en zingen dragen hieraan bij.
Ouderparticipatie is het actief betrekken van ouders bij de opvang.
Het doel van pedagogisch partnerschap tussen ouders en school is om samen betere voorwaarden te scheppen voor de ontwikkeling en het leren van de leerling. Hierbij gaat het over algemene zaken zoals normen en waarden op school en thuis, maar ook over de gezamenlijke aanpak van individuele leerlingen.
Pedagogisch partnerschap bestaat uit het opbouwen van vertrouwen, respect voor elkaar, communicatie over gezamenlijke doelen en het samenwerken van leerkracht en ouders.
De term partnerschap tussen ouders/verzorgers en scholen verwijst naar een gedeelde verantwoordelijkheid van scholen en ouders, om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen. Partnerschap tussen ouders en school gaat over gelijkwaardige samenwerking.
De focus van kindgerichte zorg, die eerst vooral bij jonge kinderen lag, is aan het verbreden met de zorg voor tieners en adolescenten. Jongeren hebben behoefte aan een eigen plek in het ziekenhuis, een volwassener benadering, het werken aan zelfstandigheid en zelfmanagement en een goede transitie naar volwassenzorg.
Waarom tienminutengesprekken? Al jaren voeren scholen tienminutengesprekken om ouders te informeren over de vorderingen die hun kind heeft gemaakt. Deze gesprekken vinden meestal plaats rondom het verschijnen van het rapport, daarom ook wel rapportgesprekken genoemd.
Inbreng en afstemming realiseren
Betrokkenen moeten zich ook vrij voelen om hun opvattingen naar voren te brengen. Dat betekent dat de leraar de ouders vraagt wat volgens hen belangrijk is in de schoolse ontwikkeling van hun kind en met hen bespreekt op welke manier zij hun kind thuis het beste kunnen ondersteunen.