De manier waarop ze spelen zegt daarom alles over hun aangeboren talenten, volgens Danielle Krekels, die een adviesbureau voor KernTalententoepassingen runt, en schrijfster is van 'Kinderspeelgoed vertelt wie je bent' en 'Ken je kerntalenten'. “Ieder kind heeft een unieke mix van talenten.
Speelgoed lokt kinderen uit om iets te doen. En dat maakt dat speelgoed zo belangrijk kan zijn voor de ontwikkeling. Door te spelen oefenen kinderen namelijk belangrijke zaken. Ten eerste oefenen ze hun motoriek.
Speelgoed dat de fantasie prikkelt laat wat meer aan de verbeelding van het kind over. Je kunt dan denken aan verkleedkleren, knutselmateriaal, bouwmateriaal, knuffels en poppen (het liefste een die niets 'kan'), autootjes, etc. Maar ook materialen die je in en om het huis kunt vinden kan als speelgoed gelden.
Spelen helpt je baby bij het ontwikkelen van de fijne motoriek en de oog-handcoördinatie. Vanaf drie maanden gaat je baby naar speelgoed grijpen. Goed speelgoed is dan bijvoorbeeld een mobiel, muziekdoosje en stoffen ballen. Vanaf vier tot zes maanden is speelgoed met geluid geschikt, zoals een rammelaar.
Volgens speelgoeddeskundigen geldt voor dreumesen tot twee jaar: een derde van zijn maandleeftijd in speelgoed is voldoende. Zo heeft een kind van 24 maanden genoeg aan 8 speeltjes. Heeft je kind meer? Leg de rest dan eens uit het zicht en ruil de speeltjes waar je kind het minst mee speelt wekelijks om.
Vanaf 3+ jaar oud
Ook slimme spelletjes zoals Memory doen het goed vanaf deze leeftijd!
Het gebruik van fantasie zorgt ervoor dat een kind zich dingen in kan beelden, gevoelens of ervaringen kan uiten én leert verwerken, plus angsten de baas kan worden. De eerste stap naar fantasie richt zich op het nadoen van de werkelijkheid.
Kenmerkend speelgoed voor een kind van 5 of 6 jaar is puzzelen, knutselen, bouwen en constructie, educatief speelgoed met belang voor cijfers en letters en speelgoed waarbij ze hun fantasie kunnen verbreden. Denk hierbij aan speelgoedwinkeltjes, houten keukentjes, poppenkast en verkleedkleding.
Tussen de 6 en 12 jaar leert het kind op school niet alleen lezen, schrijven en rekenen, maar ook steeds meer kennis (bijvoorbeeld geschiedenis en topografie). Als kinderen ouder worden leren ze ook om na te denken over hun eigen denken en leren. Ze kunnen daardoor ook nadenken over manieren om dingen te onthouden.
Spelen helpt je kind bij de ontwikkeling van zijn motorische - en sociale vaardigheden, taalvaardigheid en intelligentie. De zintuigen spelen daarbij dan ook een belangrijke rol. Daarnaast heeft elke soort speelgoed zijn eigen belangrijke leermomenten.
Naarmate het kind wat meer ervaring op doet in het samen spelen, zal het wat vaker gaan afspreken en ook wat langer willen en kunnen spelen. Al is over het algemeen twee uurtjes spelen voor kleuters toch wel genoeg. En op de kleuterleeftijd is het beter om niet meer dan één kind te spelen te vragen.
Tijdens het spelen ontwikkelt je baby niet alleen zijn motoriek, maar ook zijn hersens. Met bepaalde spelletjes kun je zijn nieuwsgierigheid extra stimuleren, zodat hij blijft ontdekken. Behalve leuk, is spelen dus ook heel leerzaam voor je kind. Alles over de spelontwikkeling van je baby.
4. Fantasie en Rollenspel (vanaf 3 jaar) Dit spelniveau kan bij kinderen soms veel later komen.
Een kind van zeven kent zo'n 20.000 woorden en kan ongeveer 200 woorden lezen. Dit jaar zal je kind nóg meer woorden leren lezen én schrijven. Hij zal hele zinnen op papier zetten, inclusief punten en komma's. Wat taalontwikkeling betreft lopen jongens trouwens gemiddeld anderhalf jaar achter op meisjes.
Denken tussen 2 en 3 jaar
Op deze leeftijd gaan kinderen steeds duidelijker beseffen dat ze zelf dingen kunnen veroorzaken. Ze onthouden ervaringen beter en gebruiken die informatie dan in andere situaties. Als je kind bijvoorbeeld weet waar de afstandsbediening voor is, weet het dit niet alleen thuis maar ook bij oma.
Tellen is een vaardigheid die zich geleidelijk aan ontwikkelt, met vallen en opstaan. Gemiddeld leren kinderen tellen vanaf de leeftijd van 2 jaar, maar het is een proces dat duurt tot het kind 5 à 6 jaar is.
Tussen zes en negen jaar. Op deze leeftijd leren kinderen lezen en schrijven. Het is heel belangrijk om te leren lezen. Bij alle vakken op school is het nodig om goed te kunnen lezen, ook bij rekenen.
De meeste kinderen starten met het herkennen en benoemen van kleuren als ze twee, drie jaar zijn. Aan het begin van groep 1 kennen de meeste kinderen de primaire kleuren rood, geel en blauw. Veel kleuters hebben ook al een lievelingskleur. Bij kleine meisjes is dat vaak roze.
Motorische ontwikkeling
Een 3-jarig kind kan goed alternerend traplopen. Alternerend wil zeggen dat hij links en rechts afwisselt bij het traplopen. Hij kan op één been zijn evenwicht goed bewaren en hij kan enkele sprongen hinkelen. Ook kan hij met zijn beide voeten tegen elkaar een paar sprongen maken.
Favoriet speelgoed vanaf 4 jaar
Laat kleuters aan de slag gaan met speelgoed zoals LEGO blokken en Playmobil. De grove en fijne motoriek komt bij het spelen met dit speelgoed vanaf 4 jaar goed aan bod, waardoor zij dit spelenderwijs beter kunnen ontwikkelen.
6-9 jaar. Op deze leeftijd zijn veel kinderen dol op voetbal, fietsen, skaten, verstoppertje spelen et cetera. Ze willen vooral motorische grenzen verleggen.