Mijn naam is ### en ik vandaag uw purser op vlucht ### naar ### (en ###).Namens ###, gezagvoerder ### en zijn/haar bemanning heet ik u van harte welkom aan boord in deze ### ###. De verwachte vluchtduur bedraagt ### uur en ### minuten.
Het aanvangssalaris van een Reisbegeleiders en stewards bedraag meestal tussen de € 1.492 en € 2.315 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.897 en € 2.840 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Er wordt namelijk 24 uur per dag, zeven dagen per week gevlogen. Soms begin je overdag met werken en kom je 's avonds laat op de bestemming aan. Soms begin je 's avonds met werken en kom je in de ochtend op de bestemming aan. Een stewardess werkt door de weeks en in de weekenden.
Een steward (man) of stewardess (vrouw) is iemand die in een passagiersvliegtuig voor de veiligheid en de verzorging van de passagiers zorgt. Stewards en stewardessen in een vliegtuig worden gerekend tot het cabinepersoneel. De leidinggevende van het cabinepersoneel is de (senior) purser.
Geen extreme kapsels
“Onaanvaardbare kapsels zoals extreme of onnatuurlijke kleuren (bijvoorbeeld: roze of paars) worden niet geaccepteerd. Ook mogen de stewards en stewardessen geen dreadlocks of hanenkammen hebben.”
Minimaal havo of een voltooide mbo niveau 3 opleiding, minimaal 18 jaar, goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal (kennis van Duits en Frans is een pre), minimaal 1.58 meter en maximaal 1.85 meter lang, bril/lenzen max.
“Cabinepersoneel in vliegtuigen draagt uniformen en dient zich strikt aan de kledingvoorschriften te houden, dat staat in onze CAO”, zegt een woordvoerster. Ruimte voor hoofddeksels bieden de voorschriften niet; petten voor de mannen en hoofddoekjes voor de stewardessen zijn in 1991 afgeschaft.
Hoeveel verdient een Steward (m/v) bij Tui Group in Nederland? Gemiddelde Tui Group-Steward (m/v) maandelijks betaling in Nederland is ongeveer € 1.759, hetgeen 40% onder het landelijk gemiddelde is.
Zo ziet de werkdag van een stewardess eruit
Op de werkdag zelf ontvang je een formulier met vluchtgegevens, vertrek- en aankomsttijd en het team waarin je werkzaam bent. Samen met collega's bespreek je de belangrijkste punten van de vlucht. Dit gesprek wordt geleid door de purser, het hoofd van het cabinepersoneel.
Om bij de slaapcabines te komen, moeten de stewards en stewardessen vaak een trappetje opklimmen, of een luikje naar boven openen. Maar dan heb je ook iets. Het ziet er comfortabel uit en je kan je weer opladen voor je volgende werkzaamheden aan boord. Overigens zitten niet alle slaapcabines boven de passagiers.
De vereiste lengte ligt tegenwoordig tussen 1.50 (!) en 1.90 meter (KLM 1.58 - 1.85 meter). Wat je dikte betreft: het gewicht moet doorgaans in verhouding tot je lengte staan, met een BMI tussen 18,5 tot 25.
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
En ook 's nachts zul je voor de passagiers klaar moeten staan als dat nodig is. Op een vlucht van 10 uur mag je gemiddeld twee uur pauze nemen. Op kortere vluchten duurt je pauze gemiddeld een kwartier. Meestal werken stewardessen vier dagen per week.
Arbeidsmarktperspectief Steward
Het is moeilijk om aan een baan te komen als Steward. Er zijn meer dan genoeg vliegmaatschappijen en dus ook heel veel banen, maar het is ook een zeer populaire functie. Uiteindelijk betekent dat dat het aanbod van afgestudeerden groter is dan de vraag naar Stewards.
Nee dit is niet mogelijk om als stewardess zonder opleiding aan de slag te gaan. Om stewardess te worden heb je toch echt een opleiding nodig. Wat wel een aanrader is is dat je bij veel vliegmaatschappijen kan werken en leren tegelijk.
ben je minimaal 21 jaar oud en tussen de 1.58 en 1.90 meter lang. heb je minimaal een havo- of mbo 4-diploma en spreek je goed Engels en Nederlands. heb je geen zichtbare tatoeages, piercings en tandversieringen.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
De opleiding Steward / Stewardess TUI is fulltime en duurt 1,5 jaar. Naast de theorielessen krijg je les in bijzondere praktijklokalen die de luchthaven en het vliegtuig nabootsen, zoals de mock-up (vliegtuigcabine), het inchecklokaal en onze hangar. Tijdens de opleiding werk je aan thema's, alleen of in groepjes.
Als je wilt solliciteren voor stewardess heb je een minimale lengte-eis. Dit is om ervoor te zorgen dat het personeel, in geval van een noodgeval, bij het noodmateriaal kan komen.
En ja, alle vliegmaatschappijen hebben kledingvoorschriften en bepaalde criteria voor je uiterlijk. Zo zijn zichtbare tattoos en piercings vaak taboe, ook bij KLM. Lang haar moet om hygiënische redenen opgestoken of in een staart zijn en felgekleurde nagellak en een overdosis aan sieraden zijn ook niet toegestaan.”
Het gemiddelde salaris voor een Cabin Crew in regio Dubai, Verenigde Arabische Emiraten is AED 8.000 per maand. De gemiddelde aanvullende vergoeding voor een Cabin Crew in regio Dubai, Verenigde Arabische Emiraten is AED 15.000, waarbij het bereik uiteenloopt van AED 61 tot AED 84.000.
Zo mag je bijvoorbeeld geen tatoeage op je voet hebben omdat de klassieke pumps die worden gedragen open zijn aan de bovenkant en zijkant. Je kunt hem trouwens ook niet verbergen met een panty want deze mag een maximale dikte hebben van 15 denier. En ook op de pols is een tatoeage verboden.
Zoals hierboven beschreven, kan niet iedereen stewardess worden. Naast de boven gestelde competenties en vaardigheden zijn er ook nog eisen aan de lengte, gewicht en leeftijd. De minimale lengte om het vak stewardess uit te oefenen is 1.57. De sterkte van de ogen moet tussen de -5 en +5 zitten.
Stewardess zijn is een passie, een passie voor je vak en ook als het even tegenzit blijf jij doorgaan. Je ziet het positieve in elke situatie en ook als je je dag niet hebt, sta je voor andere klaar. De passie voor vliegen zit in je, maar alleen de passie voor vliegen is niet genoeg. Je bent ook een echt mensen mens.