Koran 2:190 «En bestrijdt op Gods weg hen die jullie bestrijden, maar overtreedt de grenzen niet, God bemint de overtreders [van de grenzen] niet. » Dit vers roept niet op tot vechten, maar beperkt integendeel de strijd tot situaties waarin men aangevallen wordt ("bestrijdt hen die jullie bestrijden").
Als gevolg van het heilig beschouwen van zowel leven als bezit, geldt in de islam het recht op zelfverdediging zowel voor het zich verweren tegen een levensbedreigende aanval op het eigen leven, als voor het verweren van een poging tot beroving van het bezit.
Muslims mogen niet oordelen over geloof en ongeloof. Er bestaat in de Islam ook geen excommunicatie. Op een gegeven moment waren 'ongelovigen' ten strijde getrokken tegen muslims. Na deze strijd vroegen muslims zich af hoe zij nu met hen moesten omgaan.
De conclusie uit Soera 9 is duidelijk: jihad is een verplichting voor moslims oorlog te voeren tegen ongelovigen totdat de heerschappij van islam over hen is gerealiseerd.
Jihad – De basisbetekenis in de Koran is 'een inspanning voor een verdienstelijk doel'. Het heeft in eerste aanleg een ethische betekenis: de mens heeft de goddelijke opdracht zich in te spannen tegen het kwaad in zichzelf. Een tweede betekenis is: zich inzetten voor het belang van de islam en de geloofsgemeenschap.
Een oorlog wordt in de regel alleen toegestaan om de vrede, en dus om de rechtvaardige, tolerante gemeenschap van de middenweg (zoals de islam de eigen gemeenschap typeert), te beschermen. [15] Dit wil zeggen dat de islam geen offensieve oorlog toestaat.
4 De term jihad heeft binnen de islam een tweeledige betekenis. De 'grote jihad' verwijst naar de voortdurende innerlijke strijd van de gelovige met zichzelf om als een goed moslim door het leven te gaan; de 'kleine jihad'betekent de gewapende strijd ter verdediging van (het land van) de islam.
'Ik vroeg de Profeet ﷺ: 'Welke daad is het meest geliefd bij Allah? ' Hij antwoordde: 'Het gebed op zijn voorgeschreven tijd. '
Het woord wordt vaak vertaald als "islamitische wet", maar ook dat is niet zo accuraat. De sharia is namelijk geen wet, maar een complex rechtssysteem dat religieuze maar ook maatschappelijke verhoudingen regelt. Maar het is ook een rechtssysteem dat veel aan de interpretatie overlaat.
Embed. Vijf leefregels zijn voor moslims erg belangrijk. Ze proberen zich in het dagelijks leven aan deze Vijf Zuilen te houden: geloven in Allah, bidden, liefdadigheid, vasten en: bedevaart naar Mekka. Bij de islam is heel duidelijk omschreven wat je moet doen om een goede gelovige te zijn.
Voor Muslims is hier meer aan de hand dan een taalkundig gegeven, vermits volgens de Islam Joden, Christenen en Muslims allen in dezelfde Ene God geloven. Het is ook zo dat volgens de Koran iedereen die in God gelooft en deugdelijk handelt, naar de hemel kan gaan, ongeacht de naam van het geloof waartoe men behoort.
Daarom noemen moslims christenen ook polytheïsten; volgens hen aanbidden christenen drie goden: God, Jezus en de Heilige Geest. Mohammed zei dat christenen er verkeerd aan deden Jezus te aanbidden. Desalniettemin zijn Mohammeds leringen over Jezus in de Koran voortdurend positief.
Afghanistan: In 1996 hebben de regerende Taliban de sjaria ingevoerd nadat zij aan de macht kwamen. Daar worden die wetten zeer streng toegepast. Saoedi-Arabië: Hier worden ook de islamitische wetten strikt nageleefd.
Er zijn vijf belangrijke regels in de islam: de zuilen. Die gaan over de geloofsbelijdenis (zeggen dat je gelooft in Allah als enige God), het bidden, vasten, geld geven aan de armen en de bedevaart naar Mekka. Niet alle moslims houden zich evenveel met al deze vijf zuilen bezig.
Allah vergeeft alle zonden behalve Shirk. De daden van iemand die Shirk pleegt, zullen waardeloos en vruchteloos blijken. Men pleegt Shirk als men gelooft in meer dan één god en als men iemand anders naast Allah aanbidt .
"In het Paradijs zijn er acht poorten, één daarvan heet Rayyan, hierdoor zal niemand dan de vastenden binnentreden." Deze hadith is overgeleverd van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) door Sahl ibn Sa'd (moge Allah tevreden met hem zijn) en staat vermeld in Bukharie.
Het wordt aanbevolen dat de aanbidder vast tijdens de eerste negen dagen van Duhl Hijjah; vasten is verboden op de 10e dag (Eid ul-Adha). Tijdens de eerste negen dagen reciteren moslims de takbier, de oproep van moslims om uit te roepen: 'Allah is de grootste, Allah is de grootste.
Een kalifaat is een staat die wordt geregeerd door een kalief, oftewel een opvolger van de profeet Mohammed.
jihad met welvaart, kan voor verschillende vormen van jihad ingezet worden. jihad met de hand, met daden: door rechtvaardig te handelen, goede werken te doen, enz. jihad met het woord: voor verspreiding van het geloof, strijd tegen ongeloof en onrecht. jihad door het zwaard: is enkel toegelaten in 'Jihad al-asghar'.
De soennieten en de sjiieten raakten verdeeld toen de profeet Mohammed in 632 overleed. De soennieten meenden dat de meest bekwame man onder de volgelingen van Mohammed hen moest leiden, de sjiieten vonden dat zijn schoonzoon en neef Ali dat moest doen. echter als de rechtmatige erfgenamen van de islam.
Soennitische moslims volgen de traditie die gebaseerd is op het leven van de profeet van de islam, Mohammed. De Hadith, een verzameling overleveringen van het spreken en handelen van de profeet, heeft naast het heilige boek van de moslims, de koran, groot gezag voor soennieten.
Sjiieten zien hun ayatollahs als reflecties van god op aarde. Voor sommige soennieten is dit regelrechte ketterij. - De meeste sjiieten geloven dat op een dag de twaalfde imam (de Mehdi) zal verschijnen om het goddelijke plan te volbrengen. Ook herdenken ze jaarlijks de Asjoera, de dood van Hussein bij Karbala.
De alevitische geloofsbelijdenis verschilt sterk van die van de soennitische meerderheid in Turkije. Zo doen de alevieten doorgaans niet aan de ramadan, gaan ze niet op pelgrimstocht naar Mekka en bidden ze niet in de moskee, maar in de cemevi. Mannen en vrouwen bidden samen in plaats van gescheiden.