Een representatieve steekproef is een subset met gegevens, meestal van een grotere groep, die vergelijkbare eigenschappen hebben. Met een representatieve steekproef kunt u grotere populaties analyseren, omdat de gegenereerde gegevens kleinere versies van de grotere groep bevatten die beter kunnen worden verwerkt.
Representatieve steekproefdefinitie: Een representatieve steekproef wordt gedefinieerd als een kleine hoeveelheid of een deelverzameling van iets groters. Het vertegenwoordigt dezelfde eigenschappen en verhoudingen als een grotere populatie.
Een representatieve steekproef is een steekproef uit een grotere groep die nauwkeurig de kenmerken van een grotere populatie vertegenwoordigt . Het staat bekend als een representatieve steekproef omdat de antwoorden die eruit worden verkregen nauwkeurig de resultaten weerspiegelen die u zou bereiken door de gehele populatie te interviewen.
Vergelijkbaarheid: een steekproef is representatief als de elementen in de steekproef vergelijkbaar zijn met de elementen in de populatie. Dit betekent bijvoorbeeld dat een steekproef van alleen vrouwen waarschijnlijk niet representatief zal zijn voor een populatie waar zowel mannen als vrouwen in voorkomen.
Representativiteit gaat om de steekproef zelf, generaliseerbaarheid gaat om de kans dat de steekproef representatief is.
Om representatief over te komen, spelen diverse factoren een rol. Denk daarbij aan de kleding die je draagt, je lichaamshouding en de manier waarop je mensen aanspreekt en benadert.Ook de wijze waarop je een boodschap overbrengt, is een vorm van representatief handelen.
4 Alleen bevindingen uit een representatieve steekproef zijn automatisch generaliseerbaar naar de populatie; 5 (daarom) leidt representativiteit tot generaliseerbaarheid ; 6 Als onderzoek niet wordt uitgevoerd op een representatieve steekproef, zijn de bevindingen niet generaliseerbaar; 7 Bevindingen van kwalitatieve onderzoekers zijn niet generaliseerbaar.
Voor populaties onder de 1.000 is een minimumverhouding van 30 procent (300 individuen) aan te raden om representativiteit van de steekproef te garanderen. Voor grotere populaties, zoals een populatie van 10.000, is een relatief kleine minimumverhouding van 10 procent (1.000) individuen vereist om representativiteit van de steekproef te garanderen.
Kwalitatieve representativiteit
Representativiteit in kwalitatief onderzoek is daarom niet gericht op een juiste numerieke afspiegeling, maar op het geven van een volledig beeld van alle verschillende houdingen, meningen en gedragingen die bestaan binnen de doelgroep van je onderzoek.
Een representatieve steekproef is een steekproef uit een grotere groep die de kenmerken van een grotere populatie nauwkeurig weergeeft .
Representatieve steekproeven en willekeurige steekproeven zijn twee technieken die worden gebruikt om ervoor te zorgen dat gegevens vrij zijn van vertekeningen. Een representatieve steekproef is een groep of set die is gekozen uit een grotere statistische populatie op basis van gespecificeerde kenmerken. Een willekeurige steekproef is een groep of set die op willekeurige wijze is gekozen uit een grotere populatie.
Een steekproef is representatief te noemen voor de gehele populatie wanneer alle segmenten van de populatie evenredig zijn vertegenwoordigd.
Op een vergelijkbare manier lijkt een representatieve steekproef de belangrijkste kenmerken van de grotere populatie die hij bemonstert, nauwgezet te weerspiegelen. Hoewel de steekproefgroep veel kleiner is, is elk lid binnen die groep belangrijk, omdat ze ons helpen de collectieve polsslag van de grotere populatiegroep beter te begrijpen.
Je zou kunnen zeggen: Wie representatief is: heeft een zekere uitstraling. laat een professionele indruk achter. presenteert zich op een manier die aansluit bij het gewenste imago.
typisch, eigenaardig, specifiek, karakteristiek, typerend, representatief, tekenend, markant, symptomatisch, onderscheidend, kenschetsend, aanduidend. karakteristiek (bn) : typisch, kenmerkend, specifiek, typerend, herkenbaar, treffend, representatief, tekenend, kenschetsend.
Maar er is gelukkig wel een stelregel: volgens wetenschappers heb je minimaal tussen de 12 en 30 respondenten nodig voor een representatieve steekproef. In de praktijk merken we dat je bij vijftien interviews binnen een klantgroep de meeste belangrijke inzichten kunt ophalen.
Hoe pak je dit aan? Kijk of de bron overeenkomt met het algehele beeld van een periode / ideologie / ontwikkeling. Zo niet, dan is het een uitzondering, en dus niet-representatief. Je kunt vaak antwoorden met: “het beeld is representatief, want het komt overeen met wat bronnen laten zien / wat er … gebeurde, zoals ….”.
Als een steekproef representatief is, zijn grotere steekproeven nuttiger dan kleinere. Grotere steekproeven stellen onderzoekers in staat om verschillen tussen subgroepen van de doelpopulatie te onderzoeken . Een grotere steekproef verbetert ook de betrouwbaarheid van de resultaten.
Professionele onderzoekers stellen doorgaans een steekproefgrootte in van ongeveer 500 om een enkele populatieparameter optimaal te schatten (bijvoorbeeld het percentage waarschijnlijke kiezers dat op een bepaalde kandidaat zal stemmen). Dit zal een betrouwbaarheidsinterval van 95% opleveren met een foutmarge van ongeveer ±4,4% (voor grote populaties).
Het enige wat u hoeft te doen is het aantal respondenten dat u nodig hebt te delen door uw verwachte responspercentage en te vermenigvuldigen met 100. Als u bijvoorbeeld 500 klanten nodig hebt om te reageren op uw enquête en u weet dat het responspercentage 30% is, dan moet u ongeveer 1.666 mensen uitnodigen voor uw onderzoek (500/30*100 = 1.666).
Bij longitudinale onderzoeken is representativiteit belangrijk om populatie-afleidingen mogelijk te maken en ervoor te zorgen dat de steekproef divers genoeg is om subpopulaties nauwkeurig te kunnen analyseren .
Generaliseerbaarheid verwijst naar de mate waarin de resultaten verkregen uit een steekproef kunnen worden gebruikt om conclusies te trekken over een specifieke doelpopulatie . Generaliseerbaarheid is een belangrijk doel van bemonstering.
Een van de beste manieren om de validiteit van uw kwantitatieve gegevens te garanderen, is door een rigoureus en passend gegevensverzamelingsproces te ontwerpen en implementeren . Dit betekent dat u een geschikte bemonsteringsmethode, steekproefomvang en gegevensbron moet kiezen die passen bij uw onderzoeksdoelstellingen en -vragen.