Gemiddeld ben je voor een kleine beurt tussen de €200,- en €250,- kwijt, maar de uiteindelijke prijs is afhankelijk van wat er uit de controle komt. Een grote beurt start vanaf €500,- maar als hier meer werkzaamheden voor uitgevoerd moeten worden, heeft dit invloed op de prijs.
Grote beurt auto
Hierbij worden de motorolie en de oliefilter vervangen, maar ook interieurfilters en – bij een benzinemotor – de bougies. Eventueel worden ook koelvloeistof en remvloeistof ververst. Waar nodig worden ook overige vloeistoffen, zoals olie voor de versnellingsbak of stuurbekrachtiging, op peil gebracht.
Tijdens deze beurt worden verschillende onderdelen gecontroleerd, zoals de remmen, banden, verlichting, motorolie, filters, en nog veel meer. Het doel van de grote beurt is om eventuele problemen vroegtijdig te ontdekken en op te lossen, zodat uw auto veilig en betrouwbaar blijft rijden.
Het wordt aanbevolen om een grote beurt voor uw auto eens per jaar of na een bepaald aantal kilometers uit te voeren, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt. Oudere auto's hebben vaak meer onderhoud nodig, en het uitvoeren van regelmatig onderhoud kan helpen om onverwachte problemen te voorkomen.
Kosten grote beurt
Dan kost een grote beurt vaak tussen de € 200 tot € 400. Moeten er verschillende auto-onderdelen vervangen worden? Dan lopen de kosten al snel op van € 700 tot € 1000. We zetten hieronder de belangrijkste factoren voor het berekenen van de kosten voor je op een rij.
Bij een grote servicebeurt worden het luchtfilter, het interieurfilter en het brandstoffilter vervangen. Uw auto krijgt ook nieuwe bougies , plus het koelvloeistof- en remvloeistofniveau wordt vervangen. De motorolie wordt vervangen en u krijgt ook een vervangend oliefilter.
Naast alles wat in een kleine beurt wordt gecontroleerd, omvat een grote beurt het controleren en vervangen van een groter aantal onderdelen zoals de bougies, het luchtfilter en het brandstoffilter. Ook systemen zoals de remmen, de ophanging en de uitlaat krijgen extra aandacht.
De onderhoudskosten van een motor zijn afhankelijk van diverse factoren. In zijn algemeenheid geldt dat een motor in onderhoud niet direct goedkoper is dan een auto. De onderhoudsintervallen van een motor zijn namelijk korter.
Kosten voor vervanging van de motor
Een gereviseerde motor voor een auto is meestal de goedkoopste optie , met kosten die meestal tussen de $ 2.500 en $ 5.000 liggen. Een gereviseerde motor kost vaak ongeveer $ 4.000 tot $ 7.000 voor een mainstream voertuig. Nieuwe vervangende motoren komen uit de fabrieken van de autofabrikant.
Veel oudere motorfietsen hebben nog een onderhoudsinterval van 6.000 kilometer, nieuwere modellen vaak 10.000 of 12.000. Ook kan het zijn dat de olie om het jaar moet worden ververst.
Een klein onderhoud duurt ongeveer 45 minuten, een groot ongeveer anderhalf uur. De gemiddelde prijs van een werkuur bij de onafhankelijke garage is tussen de 40 en de 50€. Andere redenen voor het prijsverschil zijn de onderdelen die bij een dealergarage officiële dealerstukken zijn, met het logo erop.
Top versus grote revisie
Een toprevisie is de reparatie en vervanging van alleen de onderdelen bovenop een motor - namelijk de cilinders, het klepmechanisme of de zuiger en de ringen. Bij een grote revisie wordt de motor echter volledig gedemonteerd en opnieuw opgebouwd, waarbij beschadigde onderdelen worden vervangen.
Een 24.000km beurt kost gemiddeld tussen de € 400 en 600,= incl. kleppen stellen.
Bij een viercilindermotor moet u dus minimaal vier bougies vervangen, bij een achtcilinder minimaal acht. De exacte materiaalkosten zijn afhankelijk van welke motor er in uw auto zit. Reken voor een normale viercilindermotor op materiaalkosten van rond de 40 tot 60 euro.
Grote dienst
Naast alles wat bij een volledige service hoort, krijgt u ook een remvloeistofwissel , vervanging van het pollenfilter, vervanging van de bougies, inspectie van het oliepeil van de automatische transmissie en een accutest. Bij een grote service worden veel vitale onderdelen gecontroleerd die bij een volledige service ontbreken.
Als het gaat om hoe vaak de bougies vervangen moeten worden, is het simpele antwoord wanneer de fabrikant dat aangeeft. De kilometers tussen dergelijke onderhoudsbeurten kunnen aanzienlijk verschillen van leverancier tot leverancier, of zelfs tussen verschillende soorten bougies. Daarom zijn de meest typische kilometerstanden ongeveer 30.000 mijl .
De motoronderhoud grote beurt bestaat uit:
Vervangen motorolie + oliefilter. Reinigen of vervangen luchtfilter. Vervangen bougies. Controleren of vervangen koelvloeistof.
Van oudsher was het advies om eens in de twee jaar groot onderhoud te laten uitvoeren, afgewisseld met een kleine beurt. Werkzaamheden die we uitvoeren tijdens een grote beurt zijn onder andere een controle van de remmen, motorolie, verlichting, ruitenwissers en de bandenspanning.
Waarom is een grote beurt zo duur? Een grote beurt is duurder omdat het een uitgebreide controle en onderhoud van je auto is. Veel onderdelen zoals olie, filters en remvloeistof worden vervangen. Ook worden verschillende systemen van je auto nauwkeurig gecontroleerd en onderhouden.
Ze vervangen het filter en de bougies. Ze controleren de accu, remmen, schokdempers, distributieriem, uitlaat en banden. Verder vullen ze alle vloeistoffen bij en verversen ze de motorolie. En natuurlijk kijken ze ook naar de binnenkant van jouw auto.
Vooral het uurtarief blijkt flink te verschillen. KwikFit rekent 110 euro per uur, bij een ander garagebedrijf is het niet meer dan 60 euro. Dat merkdealers duurder zijn met onderhoud en reparaties is bekend. Dat bleek onder meer uit onderzoek van de ANWB in 2020.