Imago staat voor de uitstraling of reputatie die een persoon, bedrijf, organisatie of andere groep heeft. Dit kan een gevolg zijn van werkelijke activiteiten, of van bewuste marketing om de beeldvorming te beïnvloeden.
Imago draait om de perceptie die een doelgroep heeft over een bepaald bedrijf. Een voorbeeld: bij een grote groep consumenten staat Apple bekend als Moden en Hip. Een ander deel van de markt heeft juist de voorkeur voor android smartphones en denkt anders over Apple.
Imago is de beeldvorming die een persoon of organisatie oproept; vooral als dat als totaalbeeld een brede weerslag krijgt bij het publiek, bij een doelgroep of bij relaties. Imago is Latijn voor beeld; tegenwoordig wordt ook vaak het Engelse image gebruikt.
IDENTITEIT: bepaalt hoe en wat een organisatie werkelijk is. IMAGO: is hoe mensen dénken over een organisatie en waar die voor staat.
Waar bij identiteit en imago nog vanuit het perspectief van de organisatie werd gekeken, kijken we bij reputatie vanuit het perspectief van de externe stakeholder. Reputatie gaat over de beeldvorming over een organisatie door mensen buiten de organisatie.
Het imago is de beeldvorming die kleeft aan een product, persoon of organisatie. We spreken vaak over de reputatie in brede zin, dus het beeld dat van een bepaald merk bestaat bij het algemene publiek. Bedrijven en personen zijn voor hun succes afhankelijk van een goede reputatie.
Een goed imago is bevorderlijk voor succes. Als medewerkers maar ook klanten positief over het merk denken, is de kans groter dat ze kiezen voor de producten of diensten of om er te werken. Als het imago negatief is, dan willen betrokkenen zich niet associëren met het merk.
Zo kan een imago ontstaan uit de ervaringen die klanten opdoen van een bezoekje aan een winkel of de ervaringen die aandeelhouders opdoen binnen in het bedrijf tijdens een evenement. Met andere woorden wordt het imago dus gebaseerd op alle merkelementen van de fysieke identiteit.
Waarom een imago onderzoek uitvoeren? Een imago onderzoek geeft inzicht in het beeld wat mensen van de organisatie of de producten en/of diensten van een organisatie hebben. Hierbij wordt gekeken naar het huidige imago van een organisatie, het gewenste imago en waar de verschillen hiertussen liggen.
Een plaats, buurt of wijk krijgt een onveilig imago wanneer mensen daar zelf onveilige situaties hebben meegemaakt en/of wanneer zij daarover – terecht of onterecht - van anderen horen.
Gewenste en werkelijke identiteit en imago
Het gewenste imago wordt geprobeerd te bereiken door marketingcommunicatie. Het werkelijke imago is hoe de externe groepen werkelijk over de organisatie denken. De gewenste identiteit weergeeft hoe een organisatie graag wil zijn, welke kernwaarden zij wil uitdragen.
Je online imago is een afspiegeling van hoe je in het echt bent. Voor een werkgever is dit een ideale manier om een beeld te krijgen van jou. Lijk je bij de andere collega's te passen en passen jouw interesses bij het bedrijf? Jouw imago wordt door verschillende websites bepaald.
De fysieke identiteit van een merk bestaat volledig uit elementen die waar te nemen zijn met een van de vijf zintuigen: zien, horen, proeven, voelen en ruiken. Het gaat om alle onderdelen waar een merk aan te herkennen en te onderscheiden is.
De identiteit omvat elementen als de visie, missie, kernwaarden, ambities, cultuur en de persoonlijkheid van je organisatie.
Er zijn allerlei factoren die het imago van uw bedrijf of merk kunnen veranderen, in positieve en in negatieve zin. Een artikel in de pers, een actie van uw belangrijkste concurrent, een reorganisatie of een verandering in de normen en waarden van uw doelgroep.
De meeste imago-onderzoeken die wij uitvoeren kosten tussen de € 2.000 en de € 6.000 exclusief BTW.
Een Gap-analyse met behulp van het SERVQUAL-model is een kwalitatieve onderzoeksmethode om de verwachtingen van klanten te vergelijken met hun daadwerkelijke ervaringen met een bedrijf. Zo krijg je inzicht in vijf mogelijke gaps: de knowledge, policy, delivery, communication en customer gap.
Gap analyse: de vier onderdelen
Gewenste identiteit. Huidige identiteit. Fysieke identiteit. Huidige imago.
Door je identiteit onderscheid jij jezelf van anderen, kunnen anderen zien wie jij bent en kunnen zij jou leren kennen in je totale eigenheid, vol bijzondere, opmerkelijke en bepalende eigenschappen. Identiteit gaat over verleden, heden en toekomst. Als iemand alleen jouw naam weet, betekent dat niet dat hij jou kent.
Identiteitsmarketing in het kort
Identiteitsmarketing stelt je in staat om een onderscheidende, van binnenuit gedreven organisatie te worden waarvan het bestaansrecht voor iedereen duidelijk is.
Veel insecten ondergaan tijdens hun ontwikkeling drastische veranderingen in lichaamsvorm en fysiologie. Deze zogenaamde volledige metamorfose kenmerkt zich door een popstadium, waarin de larve zich transformeert tot een volwassen insect (imago).