Nike wil uitstralen dat het een merk voor iedereen is. 'If you have a body, you're an athlete' is een van de laatste slogans.
Nike. Het is Nike's doel om de wereld samen te brengen door middel van sport. Zo creëren we een gezonde planeet met actieve communities en een gelijk speelveld voor iedereen. Dit kan door iedereen onderdeel te maken van dit proces.
De originele kernwaarden van Nike zijn inspiration, innovation, community en sustainability (Nike, 2015) en werden in het Nederlands vertaald naar inspiratie, innovatie, gemeenschap en duurzaamheid.
Nike volgt een andere thought leadership strategie. Het is minder consistent in de posities die het inneemt, maar het slaagt erin om maatschappelijke thema's in zijn marketing te claimen en ze te verbinden met zijn kerndoel, namelijk geloven in jezelf en winnen.
Nike heeft zichzelf ten doel gesteld in 2015 een verminderde CO2-uitstoot van 20 procent te behalen en haar afval wereldwijd met 10 procent te verlagen. Bovendien wil het concern in 2020 geen gevaarlijke chemische stoffen meer gebruiken in haar gehele productieketen – dit alles ten opzichte van 2011.
Op milieugebied scoort het bedrijf goed. Het milieumanagementsysteem is prima, maar het officiële milieubeleid is mager. Nike heeft een uitgebreid programma om de hoeveelheid CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast is het een doel om vanaf 2025 volledig duurzame energie te verbruiken in alle bedrijfspanden.
Nike fel tegen kinderarbeid
De talrijke demonstraties en acties hadden effect. In 1998 deed Phil Knight een belofte: Nike zou een einde maken aan kinderarbeid en de omstandigheden in fabrieken gingen radicaal verbeteren.
Daarnaast heeft NIKE enorm geïnvesteerd in een imago dat zij wil uitstralen naar haar klanten en waarmee die zich kunnen en willen identificeren. Een merkhouder en zeker de houder van een bekend merk zoals NIKE doet er verstandig aan om het merk en het daarbij horende imago te beschermen.
De positionering van Nike is eigenlijk altijd redelijk eenvoudig geweest. Door de bekendste en meest aansprekende sporters te sponsoren en uitsluitend op merk-niveau te communiceren weet Nike haar merk te koppelen aan de begrippen talent, doorzettingsvermogen (just do it) en excelleren.
Nike had in mei 2017 985 brandstores over de hele wereld. Het jaar ervoor waren dat er 919. De grootste Nike-winkel ter wereld is de flagshipstore in SoHo, New York met vijf verdiepingen en ruim 5.100 vierkante meter vloeroppervlak.
Merkwaarden zijn persoonlijk en to-the-point. Voorbeelden van merkwaarden zijn 'geloofwaardig', 'relevant', 'humoristisch', enzovoorts. Je kunt stellen dat deze termen gezien zijn vanuit de klant naar jouw business toe.
De kern van de organisatie-identiteit wordt gevormd door elementen als missie, visie, kernwaarden en competenties. In de praktijk worden er uiteenlopende termen gebruikt voor deze onderdelen zoals doel, ambitie, streven, bestaansrecht, etc.
Grondstoffen voor de schoenen komen uit verschillende Aziatische landen, waaronder Maleisië.
Niké is een BMM gecertificeerd merkengemachtigde. Het BMM keurmerk is een kwaliteitskeurmerk van merkengemachtigden. Dit keurmerk is in het leven geroepen door de BMM (Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht).
Het is een vederlicht, nauwsluitend en vrijwel naadloos schoenbovenwerk dat volledig van polyestergaren is gemaakt met een nauwkeurig weefproces. Door deze technologie onstaat volgens Nike bij de productie 60 procent minder afval vergeleken met methodes waarbij het bovenmateriaal wordt genaaid of gesneden.
Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.
Wat nog lang niet duurzaam genoeg is aan ONLY
Wat wel opvalt bij het onderzoek van RankABrand, is dat er geen cijfers te vinden zijn over het gebruik van duurzame energie zoals wind- en zonne-energie. Dat ze er gebruik van maken staat vast, maar in hoeverre ze dat doen is nergens te vinden.
De productie wordt bijna volledig uitbesteed en Nike heeft zelf vrijwel geen productielocaties. Belangrijke landen waar de productie plaatsvindt zijn de Volksrepubliek China, Vietnam, Turkije, Indonesië en Thailand.
DE DUURZAAMHEIDSDIENSTEN DIE WE BIJ GESELECTEERDE NIKE STORES AANBIEDEN ZIJN ONZE MANIER OM JOU BIJ ONS DOEL VAN CO2-NEUTRALE EN AFVALVRIJE PRODUCTIE TE BETREKKEN. WANT ONZE MOVE TO ZERO LUKT ALLEEN ALS WE HET SAMEN DOEN.
Volgens Nike speelde duurzame innovatie een belangrijke rol in alle ontwikkelingsfases van het nieuwe centrum. Zo gebruikt de Europese Logistieke Campus 100 procent hernieuwbare energie, afkomstig van vijf verschillende lokale bronnen: wind, zon, geothermisch, hydro-elektrisch en biomassa.
Het doel met Move to Zero is om in 2030, 30% minder CO2 uitstoot te leveren met Nike. Ook worden er niet alleen steeds meer sneakers gemaakt van gerecyclede materialen, maar ook kleding, speeltuinen en (ren) banen.
Nikè of Nike (Oudgrieks: Νίκη, Níkê) was de godin van de overwinning in de Griekse mythologie. Haar Romeinse equivalent is Victoria. De oorspronkelijke betekenis van Nikè is waarschijnlijk de bliksem.
3. Nike. Het is naaik, toch? Nee, het is naikie.