productieplanning; financiële planning; personeelsplanning; marketingplanning. Planning naar de tijdsperiode waarvoor wordt gepland: langetermijnplanning: meer dan vijf jaar (strategische planning); kortetermijnplanning: één tot vijf jaar (tactische planning); operationele planning: korter dan één jaar.
Er zijn drie belangrijke soorten planning, namelijk operationele, tactische en strategische planning . Een vierde type planning, bekend als contingency planning, is een alternatieve handelwijze, die kan worden geïmplementeerd als en wanneer een oorspronkelijk plan niet het verwachte resultaat oplevert.
Met een strakke planning creëer je overzicht en rust voor jezelf. Het beste is om zo vroeg mogelijk te beginnen met het maken van een planning. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en kun je je tijdig voorbereiden op alle belangrijke toetsen en examens.
Een gesloten netwerk, of een gesloten planning houdt in dat je terugrekent vanaf de einddatum.
Plannen: is de functie van management die het stellen van doelen en het bepalen van een handelwijze voor het bereiken van die doelen omvat . Organiseren: is de functie van management die het ontwikkelen van een organisatiestructuur en het toewijzen van menselijke hulpbronnen omvat om het bereiken van doelen te verzekeren.
Formele planning vereist een systematische procedure voor het evalueren van de verschillende alternatieven . Eerst moeten de alternatieven worden gescreend om ervoor te zorgen dat ze geen beperkingen schenden. De haalbare strategieën moeten vervolgens worden beoordeeld op elk van de genoemde doelstellingen.
Middellange termijn planning staat ook bekend als tussenliggende planning. Dit wordt meestal ontwikkeld door topmanagers die samenwerken met middenmanagers. Tussenliggende planning stelt eigenaren en managers ook in staat om toekomstige veranderingen in de economische markt te voorspellen.
Planning omvat dus een voorspelling van de toekomst, beschrijft tevens hoe deze er uit zou moeten zien en beïnvloedt deze bovendien. Planning gaat vaak gepaard met een product, bijvoorbeeld een blauwdruk voor bedrijfsgroei of een plattegrond voor ontwikkeling.
Een strategie geeft de juiste koers aan.Een tactiek bepaalt hoe je bedrijf die koers precies vaart.
Managementniveaus zijn verschillende hiërarchische niveaus binnen een organisatie, met verschillende autoriteit, verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid. Deze niveaus vallen meestal uiteen in drie hoofdlagen: topmanagement, middenmanagement en lager management.
productieplanning; financiële planning; personeelsplanning; marketingplanning. Planning naar de tijdsperiode waarvoor wordt gepland: langetermijnplanning: meer dan vijf jaar (strategische planning); kortetermijnplanning: één tot vijf jaar (tactische planning); operationele planning: korter dan één jaar.
Het strategische planningsproces informeert de beslissingen, groei en doelen van je organisatie. Strategische planning helpt je de langetermijndoelen van je bedrijf duidelijk te definiëren en in kaart te brengen hoe je kortetermijndoelen en werk je zullen helpen ze te bereiken.
De planning en control cyclus, ook wel bekend als de P&C cyclus, is een systematische aanpak die organisaties gebruiken om hun doelen te stellen, activiteiten te plannen, voortgang te monitoren en indien nodig bij te sturen. Het bestaat uit verschillende fasen die elkaar opvolgen in een continue proces.
Als u veel afspraken en taken hebt om bij te houden, wilt u misschien een planner met voldoende ruimte voor dagelijkse of wekelijkse planning . Als u liever op grotere schaal plant, is een maandelijkse planner wellicht beter geschikt voor u. Denk na over uw behoeften en hoeveel ruimte u nodig hebt om georganiseerd te blijven.
Wat is het verschil tussen een planner en een agenda? De planner lijkt op een agenda, maar biedt naast het noteren van afspraken ook ruimte voor to-do-lijstjes, notities, persoonlijke doelstellingen, maaltijdplanning en reflectie. Veel planners zijn bovendien ongedateerd waardoor je kunt beginnen wanneer je wilt.
In de traditionele zin is de personeelsplanner degene die alle werknemers toewijst aan taken, diensten of activiteiten. In sommige situaties is de planner zelfs een teamlid, waarbij hij of zij een leidinggevende functie vervult, zoals een teamleider, hoofdverpleegkundige of bibliothecaris.
Vooral voor omvangrijke projecten is het noodzakelijk afgeleide schema's te maken voor een goede werkorganisatie. De Aldus uit de primaire planning afgeleide schema's noemen we de secundaire planningen.
Open planning
Deze planning tref je veelal aan binnen de recreatiesport en andere werkvelden waarbij het leveren van prestaties van ondergeschikt belang is. Je kunt hierbij denken aan een plan gericht op (recreatie)sport voor gedetineerden, verslaafden of jongeren tijdens de buurtsport.
Een goede planning is realistisch en heeft voldoende speelruimte. Speelruimte betekent dat je er bij het opstellen van je planning al rekening mee houdt dat er in het echt altijd zaken zijn die tegenvallen. overleg met externe partijen, zoals: banken.