Je krijgt alleen een Schipholpas als je voldoet aan de voorwaarden van Amsterdam Airport Schiphol. Ook word je alleen geholpen als je van te voren een afspraak hebt gemaakt en de testen of trainingen hebt gevolgd die horen bij jouw autorisaties.
Aanvragen, registreren en wijzigen
Neem contact op met een medewerker van de afdeling Area & Access Control via [email protected] of via telefoon nummer 020 - 601 3930 voor de volgende zaken: Aanmelden of wijzigen van bedrijfsprofiel. Aanmelden of wijzigen van een eVesta-assistent.
De Schipholpas is een strikt persoonlijk toegangsbewijs. Alleen de pashouder kan met deze pas rechten verkrijgen. De pashouder is degene wiens naam vermeld staat op de pas.
Kosten witte pas
Een witte pas met toegang tot bedrijfsbeveiligde gebieden en/of een parkeerterrein kost € 28,20 per jaar.
Een veiligheidsonderzoek mag maximaal 8 weken duren. Dat is wettelijk vastgelegd. Als deze termijn niet wordt gehaald, stuurt de Unit Veiligheidsonderzoeken (UVO) van de AIVD of MIVD u een brief met meer informatie over de vertraging.
Dat blijkt uit een peiling van vakbond FNV onder 664 werknemers waar vooral grondpersoneel en beveiligers aan mee hebben gedaan. De werkdruk zien zij als grootste knelpunt, gevolgd door het hoge ziekteverzuim, vertraagde vluchten en lange wachtrijen van passagiers.
Schiphol is overgestapt op centrale beveiliging. Het vliegveld maakte gebruik van 130 zogenoemde 'controle-lanes' aan de gates. Maar die zijn nu niet meer nodig.
Bij de security check kijken we of je geen gevaarlijke en/of verboden spullen bij je draagt. Daarvoor controleren we je handbagage en je kleding. Hoe meer je mee wilt nemen in het vliegtuig, hoe langer de controle duurt. Het is dus handig om spullen die je niet direct nodig hebt in je ruimbagage te stoppen.
Als Mainport heeft Schiphol een belangrijke, economische betekenis voor de directe omgeving. Er werken ongeveer 68.000 mensen op de luchthaven zelf bij zo'n 800 verschillende bedrijven..
Tijdens de sollicitatieprocedure krijgt u te horen of u een VGB nodig heeft. Dit houdt in dat er een veiligheidsonderzoek dient plaats te vinden om de VGB af te kunnen geven. Een andere vorm van screening waar de werkgever om kan vragen is bijvoorbeeld de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Lees hier meer over de VOG.
U kunt een veiligheidsonderzoek niet zelf aanvragen. Dat kan alleen uw (toekomstige) werkgever via de beveiligingsfunctionaris.
Er is een verklaring van geen bezwaar (vgb) nodig voor het vervullen van een vertrouwensfunctie. Er wordt om informatie gevraagd in de vorm van een 'mededeling' door een ander land of een andere volkenrechtelijke organisatie.
Een B- of C-onderzoek is een administratief onderzoek. Behalve als de gegevens aanleiding geven tot een diepgaander onderzoek. Dan volgen gesprekken met uzelf en met andere personen die informatie over u kunnen geven.
Een verklaring van geen bezwaar (vgb) heeft geen einddatum. Zolang u in dezelfde vertrouwensfunctie en bij dezelfde werkgever werkt, blijft dezelfde vgb van kracht. Wel moet uw werkgever op bepaalde momenten een hernieuwd onderzoek aanvragen.
Een Verklaring van Geen Bezwaar (VGB) is een bepaalde screening die door de AIVD en Koninklijke Marechaussee wordt uitgevoerd. Voor bepaalde vertrouwensfunctie, zoals medewerkers op de luchthaven, is het belangrijk dat de personen naar eer en geweten hun functie kunnen uitoefenen.
Zowel security als de douane willen weten wat je in je bagage meeneemt. Het verschil is dat security zich vooral druk maakt om wat je mee aan boord neemt, terwijl de douane vooral interesse heeft in wat je in je koffer hebt als je aankomt op de luchthaven.
Het gemiddelde salaris voor een security officer (m/v) in Schiphol is € 4.434 per maand.
Het gemiddelde salaris voor a medewerker douane (m/v) is € 3.473 per maand in Schiphol.
De rijen liepen goed door en reizigers hebben de hele dag binnen in de vertrekhal kunnen wachten. De maximale wachttijd voor de securitycontrole was een half uur.
Je riem, je horloge, je telefoon, sieraden, muntgeld: alles met metalen of aluminium moet in een bak, al kan de scanner daar tegenwoordig wel tegen, maar een riem met een grote gesp wordt toch afgeraden door de check te dragen. Maakt trouwens ook dat het (eventuele) fouilleren een stuk sneller gepiept is.
Plaats niet alleen de spullen uit je zakken, maar álle voorwerpen met metaal op de band. Dus ook je riem, horloge en andere sieraden. En uit voorzorg ook maar vast je schoenen en je jas. Verder moeten ook je laptop en andere elektronica uit de tas worden gehaald.
Naast de coronaberoepen die nu hot zijn, bieden ICT en techniek nog steeds structureel meer vacatures dan andere vakgebieden. Ook in de bouw, onderwijs, analyse & onderzoek en zorg is blijvend veel vraag naar personeel.
Een van de grote oorzaken is vergrijzing, en dat die eraan zit te komen weten demografen al jaren. Vergrijzing betekent dat er meer mensen met pensioen gaan dan er op de arbeidsmarkt bij komen. Sectoren met hoge vergrijzing zijn op dit moment onder meer de overheid, onderwijs en transport.
Het huidige personeelstekort heeft meerdere oorzaken. Zo hebben we aan de ene kant te maken met vergrijzing en worden er steeds minder kinderen geboren, wat ervoor zorgt dat de populatie werkenden afneemt. Tegelijkertijd maken we, nu de coronacrisis (deels) voorbij is, een sterke economische groei door.