Generatie Z vindt stabiliteit belangrijk In tegenstelling tot de Millennials, die willen genieten van alles wat zij doen, heeft Generatie Z een sterke financiële focus. Een vast inkomen en de nodige goede arbeidsvoorwaarden zijn belangrijk voor Gen Z.
Gen Z-ers identificeren zich vooral met inclusiviteit, raciale rechtvaardigheid en duurzaamheid. Meer en meer jongeren laten van zich horen en eisen dat merken dat ook doen. Je ziet dat steeds meer merken vanuit deze thema's campagnes voeren en proberen van daaruit een purpose-driven merk te zijn.
Deze generatie is namelijk continu online en switcht snel tussen diverse kanalen. Zo zijn de Generatie Z'ers vooral te vinden op YouTube, Instagram en Snapchat. Daarbij vindt Generatie Z online contact vrijwel net zo waardevol als face-to-face contact in het echt.
Generatie Z – ook wel Gen Z genoemd en geboren tussen 2000 en 2015 – wordt gekenmerkt als tech-savvy, maatschappelijk betrokken, mondig en ondernemend. Maar ook als onzeker over de toekomst, kwetsbaar, zelfgericht, smartphoneverslaafd en communicatieschuw.
Gen Z wordt weleens de 'woke' generatie genoemd en heeft onderwerpen als inclusiviteit, duurzaamheid en openheid hoog in het vaandel staan. Generatie Z is ondernemend en expressief. Ze hebben behoefte aan controle, zekerheid, maar ook aan persoonlijke ontwikkeling en zelfcreatie.
Dat Generatie Z veel last heeft van psychische problemen, ligt volgens Ahlers en Scheepers ook aan een te beschermde opvoeding door zogenoemde curlingouders: ouders die net als in de curlingsport alle obstakels voor hun kind wegpoetsen.
Generatie Z is competitief
Ze willen niet alleen naar de beste scholen gaan en de best betaalde banen krijgen, ze willen elk debat en elk sportevenement winnen. Concurrentie drijft deze groep constant. De concurrentie kan tegen anderen of in zichzelf zijn. En concurrentie tegen de klok is een constante.
Algemeen kan worden gesteld dat millennials mensen zijn die ruwweg tussen 1981 en 1995 geboren zijn, terwijl Generatie Z de jaargangen 1995 tot 2012 omvat. Als digitale natives zijn millennials en Gen Z'ers gewend om nieuwe apparatuur en software te leren gebruiken.
Generatie Z communiceert net zo snel en makkelijk met iemand aan de andere kant van de wereld als met de buurman. Ze kunnen wat sneller verveeld zijn, dus als werkgever/collega moet je ze blijven uitdagen.
Nieuwe normen en waarden
Generatie Z heeft een andere kijk op werk dan eerdere generaties. Ze hechten veel waarde aan vrije tijd en streven daarom niet per se naar een 40-urige werkweek. In plaats daarvan geven ze de voorkeur aan deeltijdwerk, vaak het liefst deels vanuit huis.
De pragmatische generatie (1971-1985)
De pragmatische generatie, ook wel patatgeneratie, bestaat uit de kinderen van de protestgeneratie. Geen wonder dat zelfontplooiing, vrijheid en keuzes voorop staan. Hun ouders stonden niet boven maar naast hen. Stimulatie en dwang ontbraken in de opvoeding van deze generatie.
Mensen geboren tussen 1995 en 2015 noemen we Generatie Z; afgekort Gen Z (spreek uit: Tsjenzie). Ze zijn groot geworden met internet, sociale media en online technologie.
Het meest opvallende verschil tussen Generatie Z en de Babyboomers is hun omgang met technologie. Generatie Z, geboren tussen 1997 en 2012, is opgegroeid in een tijdperk van exponentiële technologische groei.
Personen van Generatie Z worden ook wel – schertsend, en minder logisch – Zoomer genoemd. Zoomer is een porte-manteauwoord van Generatie Z en boomer. Oorspronkelijk werd het gebruikt voor babyboomers die een levendige, actieve leefstijl hadden.
GENERATIE Z in het kort
Generatie Z: geboren tussen 2000 en 2015. Opgegroeid met een smartphone in de ene en een iPad in de andere hand. Een generatie gevormd door klimaatnieuws, onzekere economie en de enorme impact van Covid op het dagelijks leven. Deze generatie heeft een steeds grotere economische waarde.
STILLE GENERATIE in beeld. De levensfasen "Ouderdom" en "Late ouderdom" worden op dit moment gedomineerd door de Stille generatie. Deze mensen zijn geboren tussen 1925 en 1940. Ze groeiden in een periode van wederopbouw, verzuiling en een sterk collectief gevoel.
Generatiedenken betekent bewust zijn van de tijdsperiode waarin mensen zijn opgegroeid en hoe deze tijdsperiode in mensen doorleeft. Iedere generatie heeft specifieke kenmerken die voor de andere generaties minder van toepassing zijn.
Amsterdam, 17 september 2019 – Uit het Across the Generations onderzoek van Adobe blijkt dat 43% van de respondenten denkt dat Generatie Z (tot 23 jaar) het gemakkelijkst te beïnvloeden is – of het nu gaat om reclame, nieuwsbronnen, of influencers en vrienden op sociale media – vergeleken met 17% van de Babyboomers.
Geen idee wat een zoomer is? Dat is de z van generatie Gen Z. Leden van Gen Z zijn geboren tussen 1996 en 2015. Dit brengt de leeftijdsgroep voor Gen Z'ers tussen de 6 en 25 jaar in 2021.
Generatie Y
Ook wel millennials genoemd. Young professionals tussen de 25 en 34 jaar. Opgegroeid in een vrij beschermde omgeving met veel economische welvaart, maar wakker geschud door de economische crisis (kredietcrisis) van 2007-2011. Sterk gericht op carrière maken en materialisme.
Het schijnt dat generatie Z een gemiddelde aandachtsspanne heeft van 8 seconden (maar liefst 4 seconden minder dan de vorige generatie, de millennials). Korte video's doen het daarom ook erg goed op social media, denk aan TikTok, Reels en YouTube Shorts.
Deze generatie wordt ook wel de “verloren generatie” genoemd of de “generatie nix”. Deze namen zijn ontstaan doordat de jongeren in deze periode te maken kregen met economisch verval na de tweede oliecrisis. Er was een massale jeugdwerkloosheid in de jaren '80. Nadat ze net waren afgestudeerd, waren er geen banen.
Kenmerken van Generatie Y
De Generatie Y is geboren in een digitale wereld. De millennials weten als geen ander hiermee om te gaan. Social media en het internet kennen nog weinig geheimen. Informatie en ontspanning zoeken en vinden ze snel.
In een periode van 125 jaar komen er zeven generaties voorbij: G.I. Generation (1901-1927), Silent Generation (1927-1945), Baby Boomers (1946-1964), Generation X (1965-1980), Millennials (1981-1997), Generation Z (1998-2010) en Generation Alpha (2011-2025).