Plek twee is voor oudgediende Rossi die een jaarsalaris van 10 miljoen dollar heeft. Hekkensluiter bij de top drie, met een nog altijd zeer royale 7 miljoen dollar, is voor Andrea Dovizioso.
In 2022 is Marc Marquez met afstand de bestbetaalde coureur op de grid. Zonder dat de eventuele bonussen meegerekend zijn, krijgt de Spanjaard zo'n 15 miljoen euro.
De prijs van een MotoGP motorblok ligt ongeveer tussen de 200.000 en 250.000 euro. De kosten van het huren van een complete MotoGP machine voor een MotoGP satellietteam bedragen ongeveer 2 miljoen euro per seizoen.
In 2007 werd in de MotoGP-klasse de cilinderinhoud van 990 cc verlaagd tot 800 cc. Deze klasse (de 500cc en tegenwoordig de MotoGP) wordt ook wel aangeduid als de Koningsklasse.
Als je weet dat een MotoGP-machine zo'n 157 kilo weegt, dan hoef je geen rekenwonder te zijn om te weten dat deze motoren echt bloedsnel zijn.
Tijdens officiële metingen bleek dat een Formule 1-auto en een motor van de MotoGP precies even snel de 100 km/h bereiken. Daarna is een Formule 1-wagen sneller bij de 300 km/h per uur. Een F1-auto heeft hier 10,6 seconden voor nodig, terwijl een motor 11,8 seconden nodig heeft.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
De snelste motor in productie: de Kawasaki Ninja H2R
Deze H2R is gelimiteerd verkrijgbaar, maar wordt nog geproduceerd dus mag zich wat ons betreft de snelste motor in productie noemen. De handgebouwde motorfiets is met zijn 310 pk goed voor een snelheid van zo'n 400 km/u.
Gezien het grote snelheidsverschil vooral op circuits met lange rechte stukken, is het inhalen bij gebruik van DRS eigenlijk geen kunst meer. Uitremacties zijn niet nodig omdat er eenvoudig met 10 tot 15 km verschil ingehaald kan worden -ver- voor de bocht.
Gewicht: MotoGP – 157 kg, Formule 1 – 640 kg (inclusief rijder). Vermogen: MotoGP – ca. 250 pk, Formule 1 – ca. 880 pk.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
De motorwereld heeft dit rode kanon overigens te danken aan het reglement in het WK Superbike. Om daarvoor een motor te homologeren, moet een fabrikant er minstens 500 maken voor een prijs van maximaal 39.999 euro. En dat is dus precies wat Ducati doet.
Alle motorfietsen worden voorzien van een eencilinder 250cc-viertaktmotor met een maximale boring van 81 mm. Het toerental van de motoren in de Moto3 is beperkt op 14.000. Gedurende het seizoen heeft een coureur maximaal acht motoren ter beschikking en per evenement maximaal 17 droogweerbanden.
De zevenvoudig wereldkampioen is al sinds 2014 de meestverdienende coureur in de sport. Dat jaar ontving hij $29 miljoen dollar. Gezien de matige competitiviteit van Mercedes in 2022 en het enorme succes van Verstappen kan de Red Bull-coureur dit jaar zomaar de bestverdienende rijder zijn.
Tweevoudig wereldkampioen MotoGP Marc Marquez verhuist om belastingtechnische redenen van Spanje naar Andorra, zo melden diverse Spaanse media.
In de officiële documentatie schrijft Ducati dat de MotoGP-motor harder kan gaan dan 350 kilometer per uur. De machine die Ducati in WSBK gebruikt gaat harder dan 315 kilometer per uur. Het snelheidsrecord in de MotoGP staat op naam van Johann Zarco.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
Ieder circuit kent twee DRS-zones behalve Monaco, die heeft er slechts één. Deze liggen op de lange rechten stukken die een circuit kent. Vlak voor een coureur in de race deze rechte stukken opdraait ligt er een detectiepunt.
Porsche 918 Spyder – 0-100 in 2,5 seconden
De 918 zou dan de snelst accelererende productieauto ooit zijn, naast de Tesla Model S Plaid. De 4,6-liter V8 produceert in samenwerking met twee elektromotoren een gecombineerde 887 pk.
Het model bezit een 1000cc vloeistofgekoelde motor, voorzien van een parallelle viercilinder. De Yamaha heeft een maximum vermogen van 197,3 pk en kan snelheden halen tot 297 kilometer per uur.
De Rocket 3 van Triumph is 's werelds sterkste in serie gebouwde motorfiets. Het apparaat is niet alleen zo sterk als een buffel, maar ziet er ook zo uit. Met een cilinderinhoud van 2500 cc is de motor groter dan die van de meeste auto's.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
De hoogst gemeten snelheid van een F1-auto ooit staat op naam van Honda. Ze verscheepten de RA106 uit het F1-seizoen naar de zoutvlaktes van Bonneville in de VS. Coureur en tevens redder van Grosjean in Bahrein, Alan van der Merwe wurmde zich in de Honda en behaalde een snelheid van 397,483 km/u.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Vermogen elektromotor
De elektromotor levert maximaal 338 pk (250 kW) en drijft de achterwielen aan. Via een regeneratief remsysteem met een vermogen van 250 kW kan er tijdens afremmen extra energie worden teruggewonnen. De voeding bedraagt 900 V.