Dyslexie in het voortgezet onderwijsextra examentijd krijgen;gebruikmaken van hulpmiddelen zoals een daisyspeler of een computer met spellingcontrole;extra begeleiding krijgen bij lezen, spelling of taal. Dit gebeurt vaak in samenwerking met een onderwijsbegeleidingsdienst of een remedial teacher.
Herhaling en herhaald lezen en spellen
Leerlingen met lees- en/of spellingproblemen moeten nog vaker dan andere leerlingen oefenen met letters en woorden om tot deze automatisering te komen. Ook het herhaald, hardop lezen van teksten onder begeleiding is effectief.
Dyslexie kan zich uiten in een langzaam leestempo, moeite met woordherkenning en spelling. Het is helaas niet te genezen, maar tijdens een dyslexiebehandeling gaat een kind aan de slag met de koppeling tussen letters en klanken. Door veel te oefenen met deze verbindingen wordt het lezen en spellen makkelijker.
Voor kinderen met dyslexie is het uiterst belangrijk om zoveel mogelijk te lezen. Zij moeten veel extra leeskilometers maken. Per week moeten zij een uur extra leestijd hebben, verdeeld in bijvoorbeeld 3 keer 20 minuten. Daarnaast is het belangrijk om veel aan begrijpend luisteren te doen.
Hoe kun je een dyslectisch kind leren lezen? Je kunt een dyslectisch kind leren lezen door een specifieke methode te gebruiken die ' systematische phonics-based instruction ' wordt genoemd. Phonics is de naam voor het proces van het matchen van letters met klanken. Kinderen met dyslexie hebben moeite met phonics en moeten het op een langzame, gestructureerde manier leren.
Mensen met dyslexie zijn over het algemeen goed in het waarnemen van de dingen in hun omgeving, het zien van grote gehelen maar ook van details die anderen niet altijd opvallen. De meeste dyslectici denken ook op een sterk visuele (en minder talige) manier.
Formeel testen van lees-, taal- en schrijfvaardigheden is nodig om een diagnose te bevestigen. Dyslexie is een levenslange aandoening zonder eenvoudige remedie zoals pillen, spieroefeningen of speciale brillen. Toch kunnen mensen met dyslexie veel van de symptomen overwinnen met lessen, oefening en geduld.
Dyslectici maken meer spelfouten dan leeftijdsgenoten: 'luisterfouten', (bijv.verspeken in plaats van verspreken), 'onthoudfouten' (bijv.ou-au of ei-ij) of regelgebaseerde fouten (bijv.dt-fouten).
Dyslexie gaat nooit over. Je kunt wel leren om er minder last van te hebben. Daarnaast kan het veel oefenen helpen om steeds iets beter te worden in het lezen en spellen. Niet ieder kind met dyslexie heeft veel moeite met zowel het lezen als de spelling.
Volwassenen met dyslexie kunnen succesvol zijn op de werkvloer met behulp van trainingen en ander schriftelijk materiaal in een toegankelijk formaat, aangepaste taken en ondersteunende technologie , zoals tekstverwerkingssystemen, leespennen, spraakherkenningssystemen en draagbare tekstverwerkers met spelling- en grammaticacontrolemogelijkheden.
Als in de deskundigenverklaring (dyslexieverklaring of advies van een terzake deskundige professional) opgenomen staat dat de leerling baar heeft bij auditieve ondersteuning dan kan het bevoegd gezag van school deze faciliteit toekennen.
Dyslexie is een persisterend probleem. Dit betekent dat de leerstoornis nooit weg zal gaan en niet te genezen valt. Behandelingen en therapieën kunnen het probleem niet voor 100% oplossen, maar ze kunnen wel helpen in het leren omgaan met dyslexie. Een goede behandelmethode sluit zoveel mogelijk aan bij het kind.
Gebruikmaken van technologie, zoals tekstverwerkers en elektronische organizers, kan helpen bij het schrijven en organiseren van dagelijkse activiteiten . Het gebruiken van een multisensorische benadering van leren kan nuttig zijn. U kunt bijvoorbeeld een digitale recorder gebruiken om een lezing op te nemen en deze vervolgens te beluisteren terwijl u uw aantekeningen leest.
Je hebt bij dyslexie en dyscalculie zó veel moeite met lezen, schrijven of rekenen dat lezen of rekenen moeilijker gaat dan voor andere mensen. De problemen zijn zo erg dat bijles of andere begeleiding met lezen of rekenen vaak niet helpt. Dit zorgt ervoor dat veel dagelijkse dingen je meer tijd en energie kosten.
Dyslexie is een levenslange aandoening, maar met de juiste interventies kunnen individuen effectieve strategieën leren om hun symptomen te beheersen. Therapeutische benaderingen: Orton-Gillingham-therapie : Orton-Gillingham is een gestructureerde, multisensorische benadering die speciaal is ontworpen voor individuen met dyslexie.
Beheer en behandeling
Er zijn momenteel geen medicijnen die dyslexie kunnen behandelen .
Hulpmiddelen dyslexie: digitale hulpmiddelen
Er zijn ook digitale hulpmiddelen die scholen kunnen inzetten om leerlingen met dyslexie te ondersteunen. Zoals: digitale oefensoftware, digitale schoolboeken, audio-ondersteuning en spellingcontrole op de laptop.
Zoals eerder benoemd is dyslexie vooral gerelateerd aan leestaken en heeft het geen bewezen invloed op intelligentie.
De meeste dyslectische kinderen hebben sterke visuele en ruimtelijk redeneervaardigheden. Hierdoor begrijpen ze wiskundige concepten die via manipulatieve of visuele strategieën worden aangeleerd, doorgaans beter . Problemen met het begrijpen van concepten als tijd en volgorde kunnen echter nog steeds een barrière vormen.
Programma's zoals Reading Eggs, die gebruikmaken van expliciete en systematische instructies, kunnen een groot verschil maken in hoe succesvol kinderen met dyslexie leren lezen .
De Orton-Gillingham-methode
Door te focussen op de connectie tussen letters en hun klanken, kunnen kinderen meer betekenis toekennen aan de taal en een beter algemeen begrip ontwikkelen. Het gebruikt ook een multisensorische aanpak, wat betekent dat zicht, geluid, aanraking en beweging allemaal samenwerken bij het leren van woorden.