Als je een product koopt via internet, een postorderbedrijf, de telefoon, een bestelformulier uit gedrukte media of per fax, dan noemt men dat in de wet ” koop op afstand”. In al die gevallen heb je geen persoonlijk contact hebt met de verkoper, Koop je dus een product aan de deur dan is dat geen koop op afstand.
De 14 dagen termijn werkt als volgt. Als je bijvoorbeeld op 1 maart een product binnen hebt gekregen, dan heb je tot 15 maart om 12 uur 's nachts de tijd om de overeenkomst te ontbinden. Bij de die twee weken tellen dus niet alleen werkdagen mee, maar ook weekeinden tellen mee.
De consument heeft het recht om binnen 14 dagen na de dag van ontvangst van de gehele bestelling (door de consument zelf of een door hem aangewezen derde) aan de verkoper te laten weten dat hij af wil zien van de koop. Dit heet herroepen of ontbinden. U mag ook een langere termijn bieden, maar dat hoeft niet.
U bent dus een consument als u bij een (online-)winkel of een bedrijf een product koopt dat niet bedoeld is voor bedrijfs- of beroepsmatig gebruik. Als u als consument iets koopt bij een verkoper, zoals een winkel of een webshop, dan noemen we die handeling een consumentenkoop.
In de meeste gevallen is een aankoop via Marktplaats echter geen consumentenkoop. De verkopers daar zijn namelijk ook vaak een particuliere verkopers en niet bedrijfsmatige of beroepsmatige verkopers. De consument koopt een roerende zaak.
Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.
De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af. U hebt ook bedenktijd als een digitaal product gratis lijkt, maar u wel uw persoonsgegevens moet delen om het af te nemen.
"Een werkdag is een dag waarop wordt gewerkt. In de meeste westerse culturen wordt hiermee een van de dagen van maandag tot en met vrijdag bedoeld, oftewel alle dagen behalve het weekend."
Wat is de betalingstermijn voor een factuur aan een bedrijf als géén betalingstermijn is overeengekomen? De hoofdregel is dat een factuur aan een bedrijf moet worden betaald binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur als geen uiterste dag van betaling is overeengekomen.
Omdat u het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heeft u bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kunt u laten weten dat u het product wilt retourneren en u krijgt dan binnen 14 dagen uw geld terug, ook de bezorgkosten. De koopovereenkomst wordt dan ontbonden.
Geen bedenktijd
Bij de koop van roerende zaken zoals een auto, caravan of motor, etc. is er geen wettelijke bedenktijd. Alleen bij aankoop via internet of telefoon geldt een bedenktijd. Dit valt onder koop op afstand.
Heb je iets gekocht, maar heb je er achteraf spijt van? Dan kun je in sommige gevallen de aankoop annuleren. Een online bestelling annuleren mag altijd. Je hebt namelijk een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.
Simpel gezegd gaat het om overeenkomsten die niet online worden gesloten én niet in de fysieke winkel; vandaar 'buiten verkoopruimte'. Volgens de richtlijn is de gedachte achter deze bescherming dat de consument op die plaats door de handelaar verrast of onder druk gezet kan worden.
Een originele verpakking mag de verkoper niet eisen, maar er gelden wel de grenzen van redelijkheid en billijkheid: als de consument een product kan beoordelen zonder de verpakking te beschadigen, dan is er geen reden om de originele verpakking niet terug te sturen.
Binnen 14 dagen nadat je de verkoper hebt laten weten dat je van de koop afziet moet hij je het aankoopbedrag terugbetalen. Maar hij mag daarmee wachten totdat hij het product daadwerkelijk heeft terugontvangen of jij bewijs hebt geleverd dat je het product hebt teruggestuurd.
Tandenborstels of scheerapparaten liggen natuurlijk vrij voor de hand, maar oordopjes voor festivals of earbuds om naar muziek te luisteren zijn ook hygiëne-producten. Denk daarnaast aan bepaalde cosmetica, zoals lippenstift, of aan matrassen. Ook producten met een digitale inhoud zijn moeilijk te retourneren.
U kunt de overeenkomst ontbinden wanneer uw wederpartij toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van de overeenkomst. Dat houdt dus in dat u moet kijken of er een tekortkoming bij uw wederpartij is. Daarnaast: indien hij alsnog per direct de overeenkomst zou kunnen nakomen, moet hij tevens in verzuim zijn.
Op grond van de wet hebt u als koper na het tekenen van het koopcontract een bedenktermijn van 3 dagen. Soms is in het koopcontract afgesproken dat de verkoper ook een bedenktermijn heeft. De verkoper kan dan binnen de bedenktermijn van het contract af. Een bedenktermijn voor de verkoper komt niet vaak voor.
Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven, bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken en heb je recht op teruggave van je (aan)betaling.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
De koper heeft één hoofdverplichting: betaling van de koopprijs.De wet bepaalt niet waar of wanneer betaald moet worden. Heeft men over de plaats van betaling niets speciaals afgesproken dan moet worden betaald daar waar wordt geleverd.